Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:01:19
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
  

Auteur Topic: 1200 in de strijd tegen ijzel  (gelezen 16861 keer)

guest7823

  • Gast
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #60 Gepost op: 07 January 2016, 13:48:37 »
Dat in Hoorn was simpel. Of een sleeploc laten komen, duurt lang, kost geld of een stoomlocje wat toch in de buurt is met een stoker en machinist die zich stonden te vervelen omdat de volgende trein naar Medemblik pas over een paar uur gaat.

Ehhhh VIRM door SHM lag iets anders.

ProRail kan (hoofdlijn)loc's vorderen, alleen ligt dat bij museumlijnen even iets gecompliceerder omdat de "gezagsverhouding" wat minder rechttoe rechtaan is. Maar bereidheid tot medewerking maakt het "vorderen" niet echt noodzakelijk. Op het moment dat de aanvraag binnenkwam (einde ochtend) was de 26 onderweg met de diensttram en is er een Sik en Griezel beschikbaar gesteld. Daar de daadwerkelijk inzet ruim na binnenkomst van de diensttram was is er door de SHM voor gekozen om Griezel te vervangen door de 26.

Er was die dag slechts sprake van een trein, dus ook geen sprake van "wachten op de volgende trein".  De betalende SHM bezoekers komen voor een rit achter een stoomlocomotief en het zal ProRail een zorg zijn met wat voor type loc de afsleepdienst gedaan wordt, als het treinstel maar opgehaald wordt. Kortom wanneer de 26 een "volgende trein" had moeten rijden was de ophaaldienst domweg uitgevoerd met Griezel en de sik. Vanuit een aantal opzichten net zo boeiend qua procedure, maar minder PR waardig

HRN = Hoofd Rail Net ;)

Kan, maar ook .......

Historisch Railvervoer Nederland

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #61 Gepost op: 07 January 2016, 14:05:10 »
Stand a pee is een verbastering van stante pede = op staande voet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4263
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #62 Gepost op: 07 January 2016, 14:07:26 »
Ah zo. ik had in eerste instantie een associatie met "Staand plassen".....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #63 Gepost op: 07 January 2016, 20:04:51 »
De klassieke 'dubbele' stroomafnemers van de oudere lokken zijn volgens mij van het fabricaat BBC.

Uiteindelijk zijn volgens mij de daarop liggende schuiten wel uit te wisselen.
Foutje Thom,
de Loccen hebben Faiveley stroomafnemers.
Mat'54 en '46 van het NSM BBC stroomafnemers

Henk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #64 Gepost op: 07 January 2016, 23:58:01 »
Stom ja, dat had ik kunnen bedenken dat de 1100 en 1300 uiteraard faiveley's hadden :)

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #65 Gepost op: 08 January 2016, 18:05:33 »
Naar aanleiding van wat PB vragen heb ik de filmpjes wat bewerkt met wat side-info.

Aankoppelen van de sleeploc
https://youtu.be/XHEhjE2ny3M

Stukje vuurwerk door ijs op de bovenleiding:
https://youtu.be/UJnEYFUDmJs

Het aanpikken van het tweede GTW stel:
https://youtu.be/_muBECnOUM0

Lekker stabiele bovenleidingspanning:
https://youtu.be/ljfSHYrYlxk


 
Treinen moeten rijden

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #66 Gepost op: 09 January 2016, 12:45:56 »
Groeten Joop, machinist Lls

guest7823

  • Gast
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #67 Gepost op: 09 January 2016, 14:42:43 »
Dat wat mij uit de context ook duidelijk alleen .... bij museummaterieel is mijn eerste associatie bij HRN dus een andere dan Hoofd Rail Net  ;)

Ik heb geen idee welke term / afkorting eerder in gebruik was, maar Historisch Rail Vervoer Nederland / HRN bestaat al sinds 1995. Ik heb geen idee hoe lang de term Hoofd Rail Ned al bestaat / in gebruik is