Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 00:52:45
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
06 October 2025, 12:27:57
  

Auteur Topic: 1200 in de strijd tegen ijzel  (gelezen 17161 keer)

guest7823

  • Gast
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #60 Gepost op: 07 January 2016, 13:48:37 »
Dat in Hoorn was simpel. Of een sleeploc laten komen, duurt lang, kost geld of een stoomlocje wat toch in de buurt is met een stoker en machinist die zich stonden te vervelen omdat de volgende trein naar Medemblik pas over een paar uur gaat.

Ehhhh VIRM door SHM lag iets anders.

ProRail kan (hoofdlijn)loc's vorderen, alleen ligt dat bij museumlijnen even iets gecompliceerder omdat de "gezagsverhouding" wat minder rechttoe rechtaan is. Maar bereidheid tot medewerking maakt het "vorderen" niet echt noodzakelijk. Op het moment dat de aanvraag binnenkwam (einde ochtend) was de 26 onderweg met de diensttram en is er een Sik en Griezel beschikbaar gesteld. Daar de daadwerkelijk inzet ruim na binnenkomst van de diensttram was is er door de SHM voor gekozen om Griezel te vervangen door de 26.

Er was die dag slechts sprake van een trein, dus ook geen sprake van "wachten op de volgende trein".  De betalende SHM bezoekers komen voor een rit achter een stoomlocomotief en het zal ProRail een zorg zijn met wat voor type loc de afsleepdienst gedaan wordt, als het treinstel maar opgehaald wordt. Kortom wanneer de 26 een "volgende trein" had moeten rijden was de ophaaldienst domweg uitgevoerd met Griezel en de sik. Vanuit een aantal opzichten net zo boeiend qua procedure, maar minder PR waardig

HRN = Hoofd Rail Net ;)

Kan, maar ook .......

Historisch Railvervoer Nederland

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #61 Gepost op: 07 January 2016, 14:05:10 »
Stand a pee is een verbastering van stante pede = op staande voet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4284
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #62 Gepost op: 07 January 2016, 14:07:26 »
Ah zo. ik had in eerste instantie een associatie met "Staand plassen".....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #63 Gepost op: 07 January 2016, 20:04:51 »
De klassieke 'dubbele' stroomafnemers van de oudere lokken zijn volgens mij van het fabricaat BBC.

Uiteindelijk zijn volgens mij de daarop liggende schuiten wel uit te wisselen.
Foutje Thom,
de Loccen hebben Faiveley stroomafnemers.
Mat'54 en '46 van het NSM BBC stroomafnemers

Henk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #64 Gepost op: 07 January 2016, 23:58:01 »
Stom ja, dat had ik kunnen bedenken dat de 1100 en 1300 uiteraard faiveley's hadden :)

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #65 Gepost op: 08 January 2016, 18:05:33 »
Naar aanleiding van wat PB vragen heb ik de filmpjes wat bewerkt met wat side-info.

Aankoppelen van de sleeploc
https://youtu.be/XHEhjE2ny3M

Stukje vuurwerk door ijs op de bovenleiding:
https://youtu.be/UJnEYFUDmJs

Het aanpikken van het tweede GTW stel:
https://youtu.be/_muBECnOUM0

Lekker stabiele bovenleidingspanning:
https://youtu.be/ljfSHYrYlxk


 
Treinen moeten rijden

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #66 Gepost op: 09 January 2016, 12:45:56 »
Groeten Joop, machinist Lls

guest7823

  • Gast
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #67 Gepost op: 09 January 2016, 14:42:43 »
Dat wat mij uit de context ook duidelijk alleen .... bij museummaterieel is mijn eerste associatie bij HRN dus een andere dan Hoofd Rail Net  ;)

Ik heb geen idee welke term / afkorting eerder in gebruik was, maar Historisch Rail Vervoer Nederland / HRN bestaat al sinds 1995. Ik heb geen idee hoe lang de term Hoofd Rail Ned al bestaat / in gebruik is