Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 10:24:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
  

Auteur Topic: Klimspiraal  (gelezen 5177 keer)

Sjaak spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Klimspiraal
« Reactie #15 Gepost op: 23 October 2007, 21:34:59 »

CBX: Bedankt voor de pics.

Vraagje in het algemeen: rijden treinen in Duistland en Zwitserland
nou in het grootspoor links of rechts? Mischien een domme vraag,
maar ik heb nl. verschillende dingen gelezen op het internet.
Ik wilde daarom alle opties open houden, maar als ze rechts rijden stijgt
ie in mijn geval in de buitenbocht en kom ik met z'on 3% weg...



Alleen kalmte kan u redden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26678
    • Pagina van klaas
Re: Klimspiraal
« Reactie #16 Gepost op: 23 October 2007, 23:59:38 »
Duitsland rijdt rechts, Zwitserland links.
Nog meer linksrijdende landen: Engeland, België, Frankrijk, Italië.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Wolbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
    • OV Website
Re: Klimspiraal
« Reactie #17 Gepost op: 24 October 2007, 10:03:57 »
Zelf heb ik ook een klimspiraal in mijn modelbaan. Ik vond hem zowiezo al lastig om te bouwen en mijn ervaringen zijn heel verschillend. De ene loc rijdt probleemloos naar boven met een sleep van 15 goederenwagons een ander krijgt het niet voor elkaar.

Ik weet wel dat de klimspiraal in mijn nieuw geplande baan (ja, ik ga opnieuw beginnen) niet zal terugkeren.

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Klimspiraal
« Reactie #18 Gepost op: 24 October 2007, 10:49:12 »
PS: Weet iemand hoe je de hoogte in Wintrack exact kan instellen
bij  de automatische hoogtecontrole?

Sjaak,

Ik heb zelf een Duitse versie, ik weet niet of er een Nederlandse versie van Wintrack is dus ik geef de mogelijkheden maar in beide talen aan.

Ga in je hoofdscherm naar het pulldown menu "Opties" (optionen).
Kies daar "Beeldscherm" (Bildschirm).
Selecteer het tabblad "3D-aanzicht" (3D-Ansicht)

Onderaan dit tabblad is een veld "Spantenuitsparing"? (Spantenausschnitt) die voor H0 de hoogte in mm aangeeft. Werk je in andere schalen dan zal je de voor die schaal noodzakelijke hoogte moeten omrekenen naar een H0 hoogte.

Succes!

Denk er overigens wel aan dat je niet alleen hoogte moet hebben om je trein te laten rijden maar dat je bij evt. ontsporingen ook ruimte hebt om e.e.a. te hersporen. Als de spiraal van zowel binnen- als buitenzijde bereikbaar is zaal het met de minimale treinhoogte wel gaan.

Je kunt tot slot misschien nog wat ruimte winnen door de pantograven door een vaste 'bovenleiding' van metalen strips of zelfs VD-installatiedraad naar beneden te drukken. Je moet dan alleen aan het begin en het einde van de spiraal een overgangsconstructie maken waarbij die 'bovenleiding' langzaam omhoog gaat waarbij de panto weer tot maximale hoogte kan uitveren.

Zie hiervoor bijvoorbeeld de website van Gerolf Peeters

Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Klimspiraal
« Reactie #19 Gepost op: 24 October 2007, 13:04:20 »
Heb zelf  2  klimspiralen in mijn baan, die  dan ook mekaar nog eens kruisen.  Vrije  hoogte  bovenkant spoor en onderkant  plaat is 9 cm en voldoende om met omhoogstaande panto zonder  rijdraad eronderdoor te  gaan.  Panto worden echter  bij mij ook vastgezet tot  2 mm onder rijdraad maar  dat is een andere topic.
Resultaten zijn goed..... ROCO/TRIX  rijdt  vlot  met 1 lok en 12 personen wagens naar boven.  Oudere 4 delige Liliput  NPZ stellen  halen het echter amper en  zelfde  voor  oudere  FL  lok met 8 wagens  die  het zonder dubbeltractie niet haalt.

Hellingsgraad is zelfs  maar 2 %  en diameter  ongeveer  1500/1800 mm.  Veel hangt  dus ook af van je  loks  ;D
Petdig1

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Klimspiraal
« Reactie #20 Gepost op: 02 November 2007, 23:14:35 »
@ Kees Jan: Had idd ook wel de zoekmachine gebruikt,
maar ik wilde graag weten of er ook mensen zijn met positieve
ervaringen voor dit 'probleem' dat kon ik dus niet vinden en ben ik een
nieuw topic begonnen.

Tja, dat is eigenlijk al veelzeggend.

@ Bart: Pantografen omhoog! Heb bovenleiding voor de sier, maar
kan ze niet elke keer voor de klimspiraal omlaag duwen.

Je moet wel realiseren wat precies je probleem is en daarbij de juiste oplossing vinden. Je probleem is namelijk dat je pantografen zonder bovenleiding te ver omhoog steken.

Dan kun je inderdaad de tussenruimte vergroten, maar dat is de verkeerde oplossing. De oplossing is om voor bovenleiding te zorgen, of je pantografen niet te ver omhoog laten steken. Dat eerste kun je doen met een stuk koperdraad of voor mijn part teflon op een stukje hout; het tweede met een stuk visdraad.

Oké, dat is al allemaal hier verteld, maar dit bericht is meer bedoeld als een samenvatting en een aanmoediging om lateraal te denken om een probleem op te lossen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40