Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:32:01
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
Vandaag om 19:29:23
Kleur van het dak,van een geelbander. door barry1972
Vandaag om 19:26:52
PB Models, ICR-rijtuigen door W. Dagevos
Vandaag om 19:19:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:08:03
Modelbaan Beltheim. door Eric B
Vandaag om 19:01:39
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:44:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:44:05
Liliput verpakking en motor door Silvolde
Vandaag om 18:19:07
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 17:44:22
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 17:27:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat door Ronald Halma
Vandaag om 12:56:52
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Pauldg
Vandaag om 12:34:11
Van 2D afbeelding naar 3D model door morris1
Vandaag om 12:14:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:22:31
Fotodijkje en fotodiorama door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:43
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 10:26:38
  

Auteur Topic: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?  (gelezen 19298 keer)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #75 Gepost op: 20 November 2015, 13:22:43 »
bovenaan staat dan ook

Citaat
Beginnen met modelspoor in H0, en een keuze moeten maken tussen 2 of 3-rail, wissel of gelijkspanning, Marklin of Fleischmann is een lastige keuze. Onze eigen ervaringen.

en verderop

Citaat
Om die reden deze pagina met de verschillen tussen twee en drierail die we zelf hebben ervaren.

Heußenstein : HO, DB 1957

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #76 Gepost op: 20 November 2015, 17:46:50 »
In mijn optiek zijn het eigenlijk drie werelden:
- 2-railers
- Marklinisten
- 3-railers

Ehhh, er zijn mensen die mixen. Staan die dan in 2 of 3 werelden, of is dat de 4e dimensie?
Er zijn M* rijders die 2-rail en 3-rail rijden, b.v. met DC, of met AC+DC, en dat komt zowel analoog als digitaal voor. Ik ken zelfs iemand die analoog 2-rail met digitaal 3-rail mixt.

In de encyclopedie van dit forum heet dat "hybride", en kan dat alleen digitaal.
In mijn optiek mix je 2+3 rail, en stuur je alles met gelijkstroom aan: zowel de loks als de logica.
Met de oude M* loks kan dat ook gewoon. Die vreten alles "alstrohm".

Volgens een van de deelnemers aan dit draadje is hybride de mix van alle slechte eigenschappen van beide systemen. Ikzelf ervaar de verfrissende werking van het loslaten van alle "goede" dingen.  Het out-of-the-box denken en proberen.

Maar eenvoudiger is dat niet. Wat me terug brengt bij de vraag: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?

Is wisselstroom eenvoudiger dan gelijkstroom?
Dat is niet dezelfde vraag, want spoor I en Z (ook Marklin) zijn gelijkstroom.

Is wisselstroom eenvoudiger voor het besturen van de (schakel-)logica? Nee.

Misschien kunnen we dit draadje doortrekken naar het gebruik van Marklin bovenleiding versus  bovenleiding-systemen van 2-rail merken? Wat is eenvoudiger?
« Laatst bewerkt op: 20 November 2015, 17:58:49 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #77 Gepost op: 20 November 2015, 19:14:17 »
In mijn optiek mix je 2+3 rail, en stuur je alles met gelijkstroom aan: zowel de loks als de logica.
Met de oude M* loks kan dat ook gewoon. Die vreten alles "alstrohm".
Als je digitaal rijdt, dan stuur je met digitale spanning. Dat heeft niks met gelijkstroom te maken. De decoder levert aan de motor altijd gelijkstroom.

Citaat
Dat is niet dezelfde vraag, want spoor I en Z (ook Marklin) zijn gelijkstroom.
Spoor 1 bij Märklin was wisselstroom in het analoge tijdperk. Nu is het ook digitaal. Je verwart volgens mij 2-rail met gelijkstroom, maar dat hoeft niet perse samen te gaan.
Spoor Z van Märklin is nog steeds analoog, en wel met gelijkstroom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #78 Gepost op: 20 November 2015, 19:21:27 »
spoor z doen ze ook al dcc.   (y)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22595
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #79 Gepost op: 20 November 2015, 19:25:17 »

Misschien kunnen we dit draadje doortrekken naar het gebruik van Marklin bovenleiding versus  bovenleiding-systemen van 2-rail merken? Wat is eenvoudiger?

Märklin betrekt al jaren bovenleiding van Viessmann en stopt die in Märklin doosjes. Tweerailmerken met een echt eigen bovenleidingsysteem zijn er al sinds mensenheugenis niet meer. Dus nee, qua bovenleiding maakt het al helemaal niks uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #80 Gepost op: 20 November 2015, 19:27:03 »
spoor z doen ze ook al dcc.   (y)
Ik weet dat er mensen zijn die een decoder in een Z-locje stoppen. Maar af fabriek zijn ze nog steeds analoog. Of ik moet iets heel erg gemist hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #81 Gepost op: 24 November 2015, 18:54:33 »
Märklin treinen zijn ook nog razend populair op Marktplaats (op de derde plaats, na Lego op 1 en Playmobil op 2):
http://www.nu.nl/lifestyle/4170907/lego-meest-gewilde-speelgoed-marktplaats.html
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #82 Gepost op: 24 November 2015, 20:49:39 »
Moet ik daaruit afleiden dat Märklin eigenaren erg graag van hun spul af willen?  ;D

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #83 Gepost op: 25 November 2015, 07:31:03 »
 ;D

Nee, dat de rest al gedesintegreerd is voordat het tweedehands aangeboden kan worden....

 ;D
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #84 Gepost op: 25 November 2015, 07:41:16 »
Het gaat over het meest gezocht, niet het meest aangeboden

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #85 Gepost op: 25 November 2015, 09:12:45 »
Märklin betrekt al jaren bovenleiding van Viessmann en stopt die in Märklin doosjes.

Overigens heb ik nog steeds een zwak voor de oude bovenleiding van Märklin  :) Mooie kleur paaltjes, stevig en de rijdraad uit gestanst blik. Sommige mensen vinden het lelijk maar bij mij is het een uitkomst aangezien ik het mee kan buigen met mijn krappe bogen.




Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1770
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #86 Gepost op: 25 November 2015, 11:14:57 »
MFX is echt een voordeel, maar dan moet je wel (high end) locs hebben die dat hebben. Op de baan knallen en scheuren maar. Ook die hebben hun nukken trouwens, wis hem uit je mobile station/central station en hij is van mening dat hij zich niet meer hoeft aan te melden. Moet je hem eerst op een ander systeem laten aanmelden, even het zooitje voor de gek houden dus.


Hallo

Dit is totale onzin.
Alleen de MFX decoders van de eerste generatie (ESU) hadden hier wel eens last van.

Bart

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2034
  • A-C
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #87 Gepost op: 25 November 2015, 18:59:18 »
hierbij mijn antwoord doe er mee wat je wilt  ;D

 Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?

voor den beginneling ja
voor de gevorderde maakt niks uit

wat is het leukste? dat er keuze is....

en boven alles het maakt niet uit wat je/er rijd als je/het maar rijd  (y) ;)

groetjes barry

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #88 Gepost op: 26 November 2015, 01:06:13 »
Overigens heb ik nog steeds een zwak voor de oude bovenleiding van Märklin
(y)
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #89 Gepost op: 26 November 2015, 11:15:41 »
Hallo

Dit is totale onzin.
Alleen de MFX decoders van de eerste generatie (ESU) hadden hier wel eens last van.

Bart
Laatste jaren heb ik er niet zoveel op gelet (deels door inactiviteit/andere activiteiten), maar ik weet dat ik er redelijk vaak mee te maken heb gehad. Goed, ik moet de precieze datum van aankoop opzoeken, maar uit mijn hoofd heb ik systems sinds 2005, dus eerste generatie MFX zal ik best wel gehad hebben. Mijn oplossing was net zo simpel als doeltreffend: Zo nu en dan wisselde ik van land/locs en dan ging er gewoon een ander MS als master aan het systeem.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de