Beginnen met modelspoor in H0, en een keuze moeten maken tussen 2 of 3-rail, wissel of gelijkspanning, Marklin of Fleischmann is een lastige keuze. Onze eigen ervaringen.
Om die reden deze pagina met de verschillen tussen twee en drierail die we zelf hebben ervaren.
In mijn optiek zijn het eigenlijk drie werelden:- 2-railers- Marklinisten - 3-railers
In mijn optiek mix je 2+3 rail, en stuur je alles met gelijkstroom aan: zowel de loks als de logica.Met de oude M* loks kan dat ook gewoon. Die vreten alles "alstrohm".
Dat is niet dezelfde vraag, want spoor I en Z (ook Marklin) zijn gelijkstroom.
Misschien kunnen we dit draadje doortrekken naar het gebruik van Marklin bovenleiding versus bovenleiding-systemen van 2-rail merken? Wat is eenvoudiger?
spoor z doen ze ook al dcc.
Märklin betrekt al jaren bovenleiding van Viessmann en stopt die in Märklin doosjes.
MFX is echt een voordeel, maar dan moet je wel (high end) locs hebben die dat hebben. Op de baan knallen en scheuren maar. Ook die hebben hun nukken trouwens, wis hem uit je mobile station/central station en hij is van mening dat hij zich niet meer hoeft aan te melden. Moet je hem eerst op een ander systeem laten aanmelden, even het zooitje voor de gek houden dus.
Overigens heb ik nog steeds een zwak voor de oude bovenleiding van Märklin
HalloDit is totale onzin.Alleen de MFX decoders van de eerste generatie (ESU) hadden hier wel eens last van.Bart