Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:35:23
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door AlbertG
Vandaag om 21:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Mcn1986
Vandaag om 21:29:44
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
  

Auteur Topic: Meerdere boosters op één trafo?  (gelezen 1425 keer)

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 925
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Meerdere boosters op één trafo?
« Gepost op: 17 October 2007, 00:09:29 »
Beste modelspoorders,

Mijn baan wordt groter en groter en dat is goed nieuws want er kunnen nu zo'n 8 treinen gelijktijdig rijden. Tot nu toe heb ik weinig aandacht besteed aan de stroomtoevoer; alles gaat via het twin Center die gevoed wordt door een Conrad trafo van 150VA.
Nu dat de baan serieuze vormen gaat aannemen wil ik deze in 2 of 3 aparte secties verdelen. Het twin Center hoeft dan in de toekomst alleen maar de wisseldecoders van stroom te voorzien.

Nu mijn vraag: Kan ik twee boosters op de grote 150VA trafo aansluiten? (en wellicht ook nog het twin center) Of is dat en rare gedachte? Ik lees overal dat elke booster een aparte trafo behoeft, maar waarom dan? Dat staat er nooit bij!

Ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan verschaffen hierover

Groet,
Emanje
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Meerdere boosters op één trafo?
« Reactie #1 Gepost op: 17 October 2007, 00:21:50 »
Je kunt in principe meerdere (of alle) boosters uit 1 trafo voeden. elektrisch gezien is daar geen bezwaar tegen.

Maar er kunnen problemen ontstaan in geval van kortsluiting. Als je een booster uit een eigen trafo voedt die net genoeg power heeft, dan zal in geval van kortsluiting de spanning van de trafo in elkaar duiken en zo wordt de warmteontwikkeling in de booster begrensd.

Voedt je meerdere boosters uit 1 zware trafo, en er komt kortsluiting, dan zal de trafospanning minder of helemaal niet in elkaar duiken. Gevolg is meer warmteontwikkeling in de kortgesloten booster.

Het gebruik van een aparte trafo per booster is dus een veiligheidsmaatregel om bij kortsluiting de booster te beschermen. De kans op schade is bij een gezamenlijke zware trafo iets groter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Meerdere boosters op één trafo?
« Reactie #2 Gepost op: 17 October 2007, 09:30:03 »
Emanje / Klaas,

Eventueel afzekeren per sectie? (glaszekeringetje) Had dit n.l. in gedachte om bij mijn 70W trafo met 2,5A booster te doen. Een 3A zekering om de ergste klappen op te vangen.
mvg
Henk

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 925
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Meerdere boosters op één trafo?
« Reactie #3 Gepost op: 17 October 2007, 17:31:26 »
Oke, dus het kan wel, maar zekeren is aan te bevelen begrijp ik.
« Laatst bewerkt op: 17 October 2007, 19:03:31 door emanje »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus