Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 14:01:30
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Ronald69
Vandaag om 14:00:08
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 13:59:48
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 13:26:41
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Pauldg
Vandaag om 13:22:39
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 13:21:00
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 12:52:42
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 12:35:28
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
4 oktober modelspoorbeurs Houten door cor_b
Vandaag om 11:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Duikeend
Vandaag om 10:48:14
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
Leubachtalbahn door Eric v C
Vandaag om 10:08:16
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:02:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 09:45:00
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
  

Auteur Topic: Engels wissel van Tillig Elite omzetten  (gelezen 2493 keer)

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1503
Engels wissel van Tillig Elite omzetten
« Gepost op: 05 June 2015, 10:47:56 »
Heb probleem met de 4 tongen van het engelse wissel van Tillig Elite om deze
om te zetten.Eerst geprobeerd met een Tortoise, maar hoe ik deze ook instelde de tongen sluiten niet goed aan.
Daarna maar 2 servo's en servodecoder.Ook dit leverd hetzelfde probleem op.
De tongen van het wissel sluiten niet goed aan.
Kent iemand hetzelfde probleem en hoe dit op te lossen.
Zit er zelfs aan te denken om het wissel er maar uit te halen en proberen
op dezelfde plek een Engels wissel van rocoline te plaatsen.
Maar dat is rigoreus.Het wissel zit er nu net zo mooi in.
Hopelijk heeft iemand een oplossing.

mvg Henk

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Engels wissel van Tillig Elite omzetten
« Reactie #1 Gepost op: 05 June 2015, 12:02:02 »
Heb je genoeg beweging op je steldraad en is die "stijf" genoeg?

Je moet tenslotte toch 4 korte (relatief) tongen omleggen en dat vraagt wel redelijk wat kracht van je wisselmotor.
De minste speling die je krijgt op die steldraad zullen de tongen niet mooi aansluiten.

Op de clubbaan bij MTD hebben we er geen problemen mee met de Tillig wisselmotoren. Omwille van andere zaken (speling in de steldraadzettting) worden die binnenkort vervangen door Hoffmann-wisselmotoren. De "slag" in de steldraad is ongeveer 8mm en de dikste draad wordt gebruikt.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3532
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Engels wissel van Tillig Elite omzetten
« Reactie #2 Gepost op: 05 June 2015, 13:34:25 »
Bekend probleem, een dikkere steldraad van 0,8 of zelfs 1 mm
verenstaal lost het probleem wel op, de tortoise kan het wel
hebben, dat alles is uit eigen gebruikservaring.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1503
Re: Engels wissel van Tillig Elite omzetten
« Reactie #3 Gepost op: 05 June 2015, 14:37:19 »
Robbert Jan,

Heb nu een verenstaaldraad van 0,8 mm en daarom heen een messingbuisje geschoven,
veert nu absoluut niet door.
Met de Tortoise lukte het ook niet.

mvg Henk

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Engels wissel van Tillig Elite omzetten
« Reactie #4 Gepost op: 06 June 2015, 12:37:16 »
Ik heb deze wissels ook in de baan liggen, zowel de gewone als de baeseler type.
Ik gebruik ESU servo's en hiermee heb ik geen problemen. wel heb ik de servo zo ingesteld dat hij als de tongen tegen de rail aanliggen hij nog heel even doorduwd.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

ArjanM

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Engels wissel van Tillig Elite omzetten
« Reactie #5 Gepost op: 06 June 2015, 13:56:59 »
Ik herken de problemen. Een mogelijk oplossing is iedere paar wissel tongen een eigen aandrijving te geven. Niet twee, maar vier stuks dus. Het balkje kan in het midden van de wissel doorgesneden worden. Je kunt het ook aan één kant toepassen en dan drie aandrijvingen inzetten.

Ikzelf kwam te laat achter deze optie (gelezen in de Loki), anders had ik het zelf zeker toegepast bij één van de kruiswissels in mijn baan
Gr.
Arjan

Roco-line en Tillig, Intellibox, Loconet, TrainController 8

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1503
Re: Engels wissel van Tillig Elite omzetten
« Reactie #6 Gepost op: 06 June 2015, 19:41:47 »
Arjan,

Het wissel ligt op lastige plek om meerdere servo's of Tortoisen onder de tafel te monteren.
Precies boven wat ondersteunende balken.Dus die optie gaat niet.

Thomas,

Hoe kun je de servo zo instellen dat ie nog een duwtje tegen de tongen geeft.
Heb servodecoder van Digikeys en servo's van Digikeys.

mvg Henk

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7285
Re: Engels wissel van Tillig Elite omzetten
« Reactie #7 Gepost op: 06 June 2015, 19:49:06 »
Het verenstalen stiftje verder op de servoboom plaatsen.
Meestal is gat 6 wel voldoende. Gebruik overgens de Glockner servo's
Mvh Steef

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Engels wissel van Tillig Elite omzetten
« Reactie #8 Gepost op: 06 June 2015, 20:54:09 »
Het wissel ligt op lastige plek om meerdere servo's of Tortoisen onder de tafel te monteren.
Precies boven wat ondersteunende balken.Dus die optie gaat niet.

Met Bowden-kabels kan je mogelijk dat probleem tackelen, zie onder andere dit bericht: Wisselaandrijving via bowdenkabels.

Hoe kun je de servo zo instellen dat ie nog een duwtje tegen de tongen geeft.
Heb servodecoder van Digikeys en servo's van Digikeys.

Je kan de positie zelf instellen met de decoder. Als je genoeg "weg" hebt voor je servo dan kan je hem nog een duwtje geven.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!