Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Duikeend
Vandaag om 18:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
  

Auteur Topic: Engels wissel van Tillig Elite omzetten  (gelezen 2389 keer)

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
Engels wissel van Tillig Elite omzetten
« Gepost op: 05 June 2015, 10:47:56 »
Heb probleem met de 4 tongen van het engelse wissel van Tillig Elite om deze
om te zetten.Eerst geprobeerd met een Tortoise, maar hoe ik deze ook instelde de tongen sluiten niet goed aan.
Daarna maar 2 servo's en servodecoder.Ook dit leverd hetzelfde probleem op.
De tongen van het wissel sluiten niet goed aan.
Kent iemand hetzelfde probleem en hoe dit op te lossen.
Zit er zelfs aan te denken om het wissel er maar uit te halen en proberen
op dezelfde plek een Engels wissel van rocoline te plaatsen.
Maar dat is rigoreus.Het wissel zit er nu net zo mooi in.
Hopelijk heeft iemand een oplossing.

mvg Henk

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Engels wissel van Tillig Elite omzetten
« Reactie #1 Gepost op: 05 June 2015, 12:02:02 »
Heb je genoeg beweging op je steldraad en is die "stijf" genoeg?

Je moet tenslotte toch 4 korte (relatief) tongen omleggen en dat vraagt wel redelijk wat kracht van je wisselmotor.
De minste speling die je krijgt op die steldraad zullen de tongen niet mooi aansluiten.

Op de clubbaan bij MTD hebben we er geen problemen mee met de Tillig wisselmotoren. Omwille van andere zaken (speling in de steldraadzettting) worden die binnenkort vervangen door Hoffmann-wisselmotoren. De "slag" in de steldraad is ongeveer 8mm en de dikste draad wordt gebruikt.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Engels wissel van Tillig Elite omzetten
« Reactie #2 Gepost op: 05 June 2015, 13:34:25 »
Bekend probleem, een dikkere steldraad van 0,8 of zelfs 1 mm
verenstaal lost het probleem wel op, de tortoise kan het wel
hebben, dat alles is uit eigen gebruikservaring.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
Re: Engels wissel van Tillig Elite omzetten
« Reactie #3 Gepost op: 05 June 2015, 14:37:19 »
Robbert Jan,

Heb nu een verenstaaldraad van 0,8 mm en daarom heen een messingbuisje geschoven,
veert nu absoluut niet door.
Met de Tortoise lukte het ook niet.

mvg Henk

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Engels wissel van Tillig Elite omzetten
« Reactie #4 Gepost op: 06 June 2015, 12:37:16 »
Ik heb deze wissels ook in de baan liggen, zowel de gewone als de baeseler type.
Ik gebruik ESU servo's en hiermee heb ik geen problemen. wel heb ik de servo zo ingesteld dat hij als de tongen tegen de rail aanliggen hij nog heel even doorduwd.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

ArjanM

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Engels wissel van Tillig Elite omzetten
« Reactie #5 Gepost op: 06 June 2015, 13:56:59 »
Ik herken de problemen. Een mogelijk oplossing is iedere paar wissel tongen een eigen aandrijving te geven. Niet twee, maar vier stuks dus. Het balkje kan in het midden van de wissel doorgesneden worden. Je kunt het ook aan één kant toepassen en dan drie aandrijvingen inzetten.

Ikzelf kwam te laat achter deze optie (gelezen in de Loki), anders had ik het zelf zeker toegepast bij één van de kruiswissels in mijn baan
Gr.
Arjan

Roco-line en Tillig, Intellibox, Loconet, TrainController 8

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
Re: Engels wissel van Tillig Elite omzetten
« Reactie #6 Gepost op: 06 June 2015, 19:41:47 »
Arjan,

Het wissel ligt op lastige plek om meerdere servo's of Tortoisen onder de tafel te monteren.
Precies boven wat ondersteunende balken.Dus die optie gaat niet.

Thomas,

Hoe kun je de servo zo instellen dat ie nog een duwtje tegen de tongen geeft.
Heb servodecoder van Digikeys en servo's van Digikeys.

mvg Henk

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: Engels wissel van Tillig Elite omzetten
« Reactie #7 Gepost op: 06 June 2015, 19:49:06 »
Het verenstalen stiftje verder op de servoboom plaatsen.
Meestal is gat 6 wel voldoende. Gebruik overgens de Glockner servo's
Mvh Steef

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Engels wissel van Tillig Elite omzetten
« Reactie #8 Gepost op: 06 June 2015, 20:54:09 »
Het wissel ligt op lastige plek om meerdere servo's of Tortoisen onder de tafel te monteren.
Precies boven wat ondersteunende balken.Dus die optie gaat niet.

Met Bowden-kabels kan je mogelijk dat probleem tackelen, zie onder andere dit bericht: Wisselaandrijving via bowdenkabels.

Hoe kun je de servo zo instellen dat ie nog een duwtje tegen de tongen geeft.
Heb servodecoder van Digikeys en servo's van Digikeys.

Je kan de positie zelf instellen met de decoder. Als je genoeg "weg" hebt voor je servo dan kan je hem nog een duwtje geven.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!