Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 18:17:47
Probleem met inloggen door Ronald Halma
Vandaag om 18:06:33
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:59:58
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door R1954
Vandaag om 17:58:46
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Forever Rocofan
Vandaag om 17:53:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:34:23
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:49:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
Vandaag om 16:48:30
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Edwin2121992
Vandaag om 16:30:50
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door henk
Vandaag om 10:19:09
  

Auteur Topic: Radius bochten & lange lokomotieven  (gelezen 17591 keer)

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Wat vind je mooi?
« Reactie #15 Gepost op: 04 April 2015, 19:15:53 »
Afgezien van de aan te houden minimum radius die de fabrikanten meestal wel opgeven, is een andere vraag: wat vind je nog mooi en wanneer wordt het te veel 'speelgoed'?

Onderstaande link geeft info en een serie foto's van verschillende wagons in verschillende bochten.

http://macrodyn.com/assets/files/MRH-Q1/MRH-2009-Q1v3.pdf  vanaf blz 46.

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #16 Gepost op: 05 April 2015, 10:25:14 »
Erwin, als je een bocht ingaat is het aan te bevelen om het eerste gedeelte met een groter straal uit te voeren. Dit reduceert het effect dat de achterzijde van personenrijtuigen bij de overgang van recht naar rond 'uitbreekt'. Gewoon in de praktijk experimenteren binnen de beschikbare ruimte.
In mijn geplande h0 baan hanteer ik een minimale straal van 480 mm maar wordt de aanvangradius 855 mm.

Groet, Rob

Hoi Rob,

Hiervoor is een mooi stuk theorie, de clothoïde of spiraal van Cornu, die laat zien hoe je de ingangshoek het beste kan construeren - zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Overgangsboog.
Deze theorie wordt toegepast in de wegenbouw bij klaverbladen en afritten.

Wat je vooral wil voorkomen is dat de zijwaartse krachten "oneindig" groot zijn op het overgangsstuk (massa wil niet van richting veranderen in het horizontale vlak).

Groeten,
Erik

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #17 Gepost op: 06 April 2015, 15:06:55 »
@ Rudy: bedankt voor dit mooie online Amerikaanse tijdschrift. Inderdaad deze informatie is heel goed wat betreft de juiste wagens voor de juiste bochten. De algemene tips zijn heel goed toe te passen, ook in de keuze van welke wagens je achter je lok meeneemt.

@ Erik: Gelukkig heb ik in m'n huidige baanplan zelfs voor de rangeergebieden bij de industrie R4 stukjes aangelegd. Wanneer ik de 2e helft van m'n baanplan ga ontwerpen, waar misschien een R2-tje zou kunnen komen hou ik er rekening mee, met die info van je. Tot nu toe alleen R3 & R4 bochten overal (In N-spoor.)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #18 Gepost op: 16 April 2015, 17:20:09 »
Heren, wanneer jullie nog even terugkijken naar m'n allereerste berichtje in dit draadje.

Ik ben toch correct dat een dergelijke lokomotief ook met gemak een R3 bocht kan maken?

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #19 Gepost op: 16 April 2015, 17:52:48 »
hallo Erwin, ik heb een aantal roco stomers br 41 en 43 . dit zijn lastige jongens met bochten zeker als je de kolbenstangen bij de schuifkast eraan laat zitten. Maar met de stangen eraan lopen ze vlot door de profi rail r3 en r4. haal je de stangen eraf dan lopen ze ook krappere bochten, dus kwestie van keuzes maken denk ik.

mvg aad

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #20 Gepost op: 17 April 2015, 17:20:03 »
Dus Aad, grosso modo is een dergelijke 'lange lok' een R3 bocht, halve cirkel met gemak te nemen, begrijp ik uit je reactie. (Kleinere radius is niet nodig)

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #21 Gepost op: 17 April 2015, 21:14:24 »
hallo erwin, ik vergat te zeggen dat mijn bochten bestaan uit 5x R 3 of 5 x R 4 rail stukken. Zonder de kolben stangen nemen deze loks ook mijn engelse wissels .Met de stangen eraan lopen de loc,s direct uit de wissel.

mvg aad

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #22 Gepost op: 18 April 2015, 18:43:07 »
Hoi Aad, na wat goochelen op het internet begrijp ik nog niet wat je precies met die 'kolben' stangen bedoeld.

Overigens ga ik een baan opbouwen in schaal N.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #23 Gepost op: 18 April 2015, 19:18:47 »
Hij bedoelt een Kolbenstangschützrohr. Die lange dingen die aan de voorkant van de cilinder behuizing zitten. Als je een voorloop as hebt komt die daarmee in de knoop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27045
    • Pagina van klaas
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #24 Gepost op: 18 April 2015, 19:28:04 »
Een zuigerstangbeschermingsbuis dus. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.