Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 13:07:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 12:49:02
Oud model gangbaar maken door 1200blauw
Vandaag om 12:45:46
Marklin My world, motor heeft kuren door Gerrit H
Vandaag om 12:39:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:29:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:04:40
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Polderbaan(tje) 0,3m2 door tothebeach
Vandaag om 10:28:18
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 10:22:54
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 09:59:26
Rondom Charlois door Vislijn
Vandaag om 09:56:35
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 09:29:13
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 09:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:01:05
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:56:09
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:16:44
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
  

Auteur Topic: Rijrichting loc wijzigen  (gelezen 8833 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6361
  • ***
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #30 Gepost op: 08 April 2015, 12:16:50 »
 :( hola, ik ga effe chips en cola halen ::).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #31 Gepost op: 08 April 2015, 12:23:48 »
Uiteraard, maar ook dat was de vraag niet...
Dat staat toch gewoon in de eerste post?  In ieder geval vind ik het omdraaien van de loc geen oplossing, dan reageert deze tegengesteld aan de andere locs. Binnenkort ga ik hetzelfde doen, ik wil ook een 2200 die andersom staat.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #32 Gepost op: 08 April 2015, 12:46:18 »
Uiteraard, maar ook dat was de vraag niet...
Dat was nou precies de vraag van jan. Hij wilde ze nu juist niet allemaal in dezelfde richting hebben.
Lezen is een kunst  ??? zeker voor jou blijkbaar. En dan ook het willen begrijpen.
Consist mode ;D
CV19 + 128 is reverse 8)
Komt ie weer met zijn consist  :-X heb je aandelen consist ofzo.

Gewoon de CV29 "truc". Niets meer of minder.

Waarom wil jij het nou altijd moeilijker maken dan het is.
Gr.
Eric

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6361
  • ***
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #33 Gepost op: 08 April 2015, 12:46:47 »
Wil je altijd met meerdere 2200's gekoppeld rijden, kun je ook overwegen om een of twee dummy's te kopen. Ik heb er enkele die gekoppeld zijn met een 2 polige koppeling. Daarbij zijn de front en sluitlichten aan de gekoppelde kant uit en werken de niet gekoppelde kanten wel alsof het één lok is (y).
Sluitlichten linkerlok op Aux1 (F1), sluitlichten rechterlok door de koppeling op Aux2 (richting afhankelijk slim mappen op F1), Frontlichten ook via de koppeling. Gezamenlijke plus maken via twee diode 1N4148 op de stroomafnemers van de dummy.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2015, 13:07:55 door ruudns. Reden: 2 polige ipv 4 polige en uitleg. »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #34 Gepost op: 08 April 2015, 12:55:10 »
:( hola, ik ga effe chips en cola halen ::).

Gewoon een boterhammetjes hoor, tussen-de-middag...;)

Als iedereen nu even een stapje terug doet. Jan is geholpen. Ik heb het nog even nagelezen, en je kan het echt op meerdere manieren lezen. Echter het heeft geen zin dit tot in den treure te herhalen om een gelijk te halen.
Ik stel voor dat we het hier bij laten, en dat ik volgende discussie-berichten maar gewoon zamboniseer....;)

Gr, Bert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #35 Gepost op: 08 April 2015, 13:12:13 »
Sorry Bert, met het risico van de Zamboni, maar Jan vraagt letterlijk hoe je met cv29 de standaardrijrichting van een digitale loc kan veranderen. Hoe duidelijk kan een vraag zijn? Er is ook maar één correct antwoord. Uit niets blijkt dat Jan analoog denkt en niet zou snappen dat een digitale loc van rijrichting verandert als je hem omdraait. Uit niets blijkt dat hij zelf niet goed heeft doordacht wat hij wil op zijn rangeerbaan. Een loc omdraaien is niet de oplossing voor wat hij wil.

Ik hou ook niet van dit soort draadjes. Maar ik hou nog minder van draadjes die een hoop verwarring zaaien doordat mensen een heel andere vraag gaan beantwoorden.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2015, 13:35:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6870
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #36 Gepost op: 08 April 2015, 13:21:46 »
Het CV29 verhaal is al beschreven.

Maar de consist mode wordt veel toegepast. Elke lok luistert naar het eigen adres als ze individueel rijden. Maar rijden ze samen luisteren ze naar het gezamenlijk consist adres. In elke moderne decoder is dat in te stellen incl. de rijrichting per lok en welke functies wel of niet actief zijn per lok in consist mode.

Gr, Ben.

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #37 Gepost op: 08 April 2015, 13:59:53 »
wow :) Sorry haha. Bedankt iedereen voor de reacties, ik heb meerdere dingetjes geleerd!
Het idee was dus gewoon dit zeg maar:



De andere 2200 is even buiten beeld, maar de 2400 geeft het ook goed weer, 2 treinen naast elkaar, de ene met de huif naar voren, en de andere met de huif naar achter, maar voor beide is draaiknopje naar rechts en de trein rijdt naar voren.

Lot

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #38 Gepost op: 08 April 2015, 23:06:34 »
Was er een standaard manier waarop deze treinen in de werkelijkheid altijd reden?
Huif voor of huif achter. Of was het gewoon toevallig hoe ze stonden?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #39 Gepost op: 08 April 2015, 23:42:42 »
Het was inderdaad zoals ze stonden. In het grootbedrijf draai je een loc niet zo makkelijk om.
Maar machinisten hadden wel een voorkeur voor rijden met de cabine voorop, dat gaf een beter zicht op de baan.
Een voorbeeld was de z.g. Klompentrein. Dat was een reizigerstrein met een aantal rijtuigen plan E en aan beide einden een 2200. Daardoor hoefde de loc aan het einde van de rit niet om te lopen voor de terugreis. De 2200'en stonden meestal met de cabine naar buiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #40 Gepost op: 09 April 2015, 08:50:18 »
Op het laatst zijn 25 exemplaren naar België verkocht voor inzet als reeks 76 bij de aanleg van de HSL en rangeerdiensten in Antwerpen. Daar hebben ze de locs vooral paarsgewijs ingezet en dan altijd met de huiven tegen elkaar, zodat er goed zicht was vanuit de cabines.



Dat kan je dus voor elkaar krijgen met cv29 of met consist. Consist is niet de oplossing voor het probleem van Jan. Daarvoor moet echt cv29 worden gebruikt. Ik benoem dit nog even om ervoor te zorgen dat de informatie in dit draadje klopt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.