Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 20:41:14
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Houten 23 Augustus 2025 door cor_b
Vandaag om 20:03:09
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Ik ben aan het opruimen. door Edsko Hekman
Vandaag om 19:46:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 19:43:38
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 19:32:32
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:28:52
wat is het merk van deze bochtwissel door bellejt
Vandaag om 19:27:36
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 19:16:29
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
  

Auteur Topic: Treinen rijden 1 kant op...  (gelezen 5199 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #15 Gepost op: 08 November 2014, 13:31:01 »
Lijkt me een goed plan. Die mechanische omschakelrelais zijn inderdaad ondingen.
Maar bij analoog rijden met decoders is het verstandig om met een nieuw type Märklin trafo te werken. Zoals ik al eerder heb aangegeven heeft dat niks te maken met de verhoging van de netspanning, maar met het feit dat de oudere trafo's van zichzelf al een hogere omschakelspanning gaven dan op het typeplaatje staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Leekie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #16 Gepost op: 09 November 2014, 15:58:00 »
thnx jongens. even voor de duidelijkheid, met de hierboven afgebeelde Marklin Travo gaat het wel lukken? Er zullen idd wel een aantal kapotte lampjes bij zitten. maar aangezien geen 1 vd lampjes of wissels werkt zou dit mss ook aan de trafo liggen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #17 Gepost op: 09 November 2014, 17:24:38 »
Die witte trafo is ervoor bedoeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #18 Gepost op: 09 November 2014, 17:34:26 »
Ik vind die mechanische omschakelrelais geen ondingen genoeg om er per loc nog eens een paar tientjes voor een decoder tegenaan te gooien. Je kunt ze in mijn beleving vrij goed afstellen. Mocht je er problemen mee hebben, dan laat maar weten. Bovendien kunnen sommige decoders, mn die van ESU, slecht tegen omschakelpulsen, ongeacht welke Märklin-trafo (oud of nieuw) je gebruikt.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #19 Gepost op: 09 November 2014, 19:40:40 »
Het afstellen is het probleem niet. Meestal als ik zo'n ding in mijn handen gedrukt krijg zijn het de contacten die ingebrand zijn. Ze liggen tegen elkaar, maar maken geen elektrisch contact. En je kan er bijna niet tussen komen om ze schoon te poetsen.
Als je zo'n ding er onverhoopt uit moet solderen, dan ben je helemaal in de aap gelogeerd. De contactjes zitten in een stukje doorzichtig plastic wat niet bestand is tegen de hitte van een soldeerbout. Typisch geval van: leuk bedacht, maar gammel uitgevoerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #20 Gepost op: 09 November 2014, 20:30:29 »
Dan zijn ze dus echt defect. Waar ik het over heb is niet omschakelen maar er met felle verlichting vandoor gaan, of juist blijven staan of omschakelen als de loc topsnelheid zou moeten rijden. Dat verschijnsel komt wel eens voor, zeker nu de netspanning door de jaren wat is verhoogd en is eenvoudig te verhelpen.

Ingeval een omschakelrelais defect is kun je vervangen door een decoder overwegen, hoewel vervangen door een dito omschakelrelais ook een optie is (iedereen die digitaal gaat houdt zo'n ding over en geeft ze vaak gratis weg). In ieder geval raad ik zomaar vervangen door een decoder terwijl het relais gewoon functioneert af. Vervangen door een ESU-decoder zou ik dus helemaal nooit doen als je analoog rijdt. ESU-decoders houden niet van omschakelpulsen. Daarmee heb ik helaas wat ervaring.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #21 Gepost op: 09 November 2014, 20:42:48 »
Met die trafo gaat het lukken. En waarschijnlijk gaan er dan ook wat lampjes branden. De lampjes in wissels zitten aangesloten aan de gele draad en aan de railstaven. Normaal wordt die aan de ground (bruine aansluiting) van de Marklin trafo gehangen. De verlichtingsuitgang en de rijuitgang van de trafo delen deze massa. Bij de trafo die je nu hebt is dat waarschijnlijk niet het geval.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #22 Gepost op: 09 November 2014, 23:47:55 »
De verlichtingsuitgang en de rijuitgang van de trafo delen deze massa. Bij de trafo die je nu hebt is dat waarschijnlijk niet het geval.
Klopt, bij Märklin trafo's komen de 0-16V rijspanning, de 24V omschakelpuls en de 16V voor accessoires van een en dezelfde secundaire wikkeling. De twee bruine klemmen (massa) zitten dan ook aan hetzelfde punt.
In "gelijkstroom" trafo's zitten altijd 2 secundaire wikkelingen, een voor de rijspanning, die gelijkgericht wordt, en een voor de accessoires.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.