Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

13 december modelspoorbeurs Houten door Alewijn
Vandaag om 19:00:57
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
Vandaag om 18:56:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 18:55:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:49:37
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 18:42:18
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 17:53:25
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door prutser
Vandaag om 17:36:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:31:21
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
  

Auteur Topic: Compenseren van de NS lok 3900  (gelezen 2707 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Compenseren van de NS lok 3900
« Gepost op: 31 May 2015, 16:54:06 »
Hallo,
 Ik ben van plan deze lok te bouwen in Schaal 0.
 De meeste onderdelen heb ik al enige tijd in huis.
 Ook het boek over deze lok van Paul Henken en het boek van Alan Rice,
 Ik heb een schetsje gemaakt hoe ik de lok wil compenseren.
De achterste as wordt aangedreven door een Maxon motor.Deze as  zit vast gelagerd in het frame. De overige wielen worden  door de koppelstangen aangedreven.
Helaas kan ik  op het Spoornulforum geen foto van de schets plaatsen ,daarom staat hij hier.
 

 Vr gr ,
Peter
 
« Laatst bewerkt op: 31 May 2015, 20:04:53 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5560
  • Team Mitropa
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #1 Gepost op: 31 May 2015, 20:25:19 »
Moet goed komen zo lijkt me.
Verslag mag je ook best hier plaatsen hoor ipv op het spoor  forum (y)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #2 Gepost op: 01 June 2015, 10:34:22 »
Het systeem op de tekening zou moeten werken. Als je niks tegen een losse motor en vertraging hebt, kun je beter de achterste twee assen aan beide zijkanten verbinden met een compensatiehefboom. Dan pikt de hefboom bij het bogie alleen de voorste aangedreven as op.

Voordelen:
Minder ingewikkelde hefboom constuctie
Makkelijker om gewichtsverdeling tussen bogie en aangedreven assen te regelen
Minder "ongewenste" onderdelen zichtbaar (het stavenframe van een 3900 is al open in H0, in 0 is het nog makkelijker om door de frames te kijken)

Nadelen:
De motor is moeilijker vast te zetten.

Let wel, een 3900 steekt heel veel voor de voorste aangedreven as uit, dus zorg ervor dat de vuurkist lekker zwaar is.

Mvg,
Rick
 

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #3 Gepost op: 01 June 2015, 10:49:32 »
Hallo Rick,
 Helaas heeft de achterste as een aangebouwde vertragings kast,waardoor er geen plaats is voor compensatie armpjes.
 Het zou wel mooier zijn, zoals je schrijft ,omdat deze as  dan wat beweeglijker in het frame zou zitten ,nu krijgt deze elke ongelijkheid in het spoor volop te verduren.
Vr Gr,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #4 Gepost op: 01 June 2015, 11:00:12 »
Hier is een interessant artikel te vinden:http://www.clag.org.uk/41-0rev.html
Andere interessante lectuur is het boekje Flexichas van Mike Sharman.

Waar je goed op moet letten is de gewichtsverdeling. Het locframe rust op drie steunpunten, de lagers van de vaste as en het steunpunt op compensatiearm 1. Het zwaartepunt van de loc moet binnen die driehoek liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #5 Gepost op: 01 June 2015, 11:07:51 »
Dag Klaas,
 Mss is het niet goed te zien op mijn tekening ,maar ik heb gedacht opmop comp arm 1  3/4 van het lok gewicht te laten rusten, en 1/4 op de achteras.
 Hoe het uitkomt in de praktijk weet ik niet ,maar als het niet klopt heb ik nog wel wat daklood om het goed te krijgen.
 De verdeling van het gewicht is  :
 1/4 op de bogie , en elke drijfas ook 1/4.
 Vr gr ,
           Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #6 Gepost op: 01 June 2015, 11:20:42 »
Peter, die gewichtsverdeling lijkt me wel ok.
Maar verder is het voorstel van Rick ook wel zinnig. Je brengt de twee achterste steunpunten dan een stukje naar voren, waardoor het zwaartepunt van de loc beter binnen de driehoek valt. En dat is weer beter voor de stabiliteit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #7 Gepost op: 01 June 2015, 12:31:54 »
De  drie steunpunten liggen nu aan weerskanten op de achterste as (Waar de motor ook op steunt ) en op een punt dat ca 20 mm voor de voorste drijfas ligt, dat is 120 mm van de achterste drijfas vandaan.
(Denk eraan dat dit een lok in schaal 1 :40 wordt ,voor iemand die het na gaat meten    ;) ).

 Peter
 
Ik heb de zaak nog eens opnieuw bekeken en het blijkt dat de vertragingskast veel smaller is dan ik dacht.
Daardoor kan ik WEL een paar compensatiearmen op de aandrijfas zetten.
 de hele indeling wordt ook veel beter.
 Met dank aan vooral Rick. ;)

« Laatst bewerkt op: 01 June 2015, 16:07:05 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen