Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
07 September 2025, 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
07 September 2025, 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
07 September 2025, 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
07 September 2025, 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
07 September 2025, 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
07 September 2025, 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
07 September 2025, 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
07 September 2025, 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
07 September 2025, 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
07 September 2025, 11:33:42
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 September 2025, 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
07 September 2025, 08:23:41
  

Auteur Topic: Compenseren van de NS lok 3900  (gelezen 2594 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Compenseren van de NS lok 3900
« Gepost op: 31 May 2015, 16:54:06 »
Hallo,
 Ik ben van plan deze lok te bouwen in Schaal 0.
 De meeste onderdelen heb ik al enige tijd in huis.
 Ook het boek over deze lok van Paul Henken en het boek van Alan Rice,
 Ik heb een schetsje gemaakt hoe ik de lok wil compenseren.
De achterste as wordt aangedreven door een Maxon motor.Deze as  zit vast gelagerd in het frame. De overige wielen worden  door de koppelstangen aangedreven.
Helaas kan ik  op het Spoornulforum geen foto van de schets plaatsen ,daarom staat hij hier.
 

 Vr gr ,
Peter
 
« Laatst bewerkt op: 31 May 2015, 20:04:53 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #1 Gepost op: 31 May 2015, 20:25:19 »
Moet goed komen zo lijkt me.
Verslag mag je ook best hier plaatsen hoor ipv op het spoor  forum (y)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #2 Gepost op: 01 June 2015, 10:34:22 »
Het systeem op de tekening zou moeten werken. Als je niks tegen een losse motor en vertraging hebt, kun je beter de achterste twee assen aan beide zijkanten verbinden met een compensatiehefboom. Dan pikt de hefboom bij het bogie alleen de voorste aangedreven as op.

Voordelen:
Minder ingewikkelde hefboom constuctie
Makkelijker om gewichtsverdeling tussen bogie en aangedreven assen te regelen
Minder "ongewenste" onderdelen zichtbaar (het stavenframe van een 3900 is al open in H0, in 0 is het nog makkelijker om door de frames te kijken)

Nadelen:
De motor is moeilijker vast te zetten.

Let wel, een 3900 steekt heel veel voor de voorste aangedreven as uit, dus zorg ervor dat de vuurkist lekker zwaar is.

Mvg,
Rick
 

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #3 Gepost op: 01 June 2015, 10:49:32 »
Hallo Rick,
 Helaas heeft de achterste as een aangebouwde vertragings kast,waardoor er geen plaats is voor compensatie armpjes.
 Het zou wel mooier zijn, zoals je schrijft ,omdat deze as  dan wat beweeglijker in het frame zou zitten ,nu krijgt deze elke ongelijkheid in het spoor volop te verduren.
Vr Gr,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #4 Gepost op: 01 June 2015, 11:00:12 »
Hier is een interessant artikel te vinden:http://www.clag.org.uk/41-0rev.html
Andere interessante lectuur is het boekje Flexichas van Mike Sharman.

Waar je goed op moet letten is de gewichtsverdeling. Het locframe rust op drie steunpunten, de lagers van de vaste as en het steunpunt op compensatiearm 1. Het zwaartepunt van de loc moet binnen die driehoek liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #5 Gepost op: 01 June 2015, 11:07:51 »
Dag Klaas,
 Mss is het niet goed te zien op mijn tekening ,maar ik heb gedacht opmop comp arm 1  3/4 van het lok gewicht te laten rusten, en 1/4 op de achteras.
 Hoe het uitkomt in de praktijk weet ik niet ,maar als het niet klopt heb ik nog wel wat daklood om het goed te krijgen.
 De verdeling van het gewicht is  :
 1/4 op de bogie , en elke drijfas ook 1/4.
 Vr gr ,
           Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #6 Gepost op: 01 June 2015, 11:20:42 »
Peter, die gewichtsverdeling lijkt me wel ok.
Maar verder is het voorstel van Rick ook wel zinnig. Je brengt de twee achterste steunpunten dan een stukje naar voren, waardoor het zwaartepunt van de loc beter binnen de driehoek valt. En dat is weer beter voor de stabiliteit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #7 Gepost op: 01 June 2015, 12:31:54 »
De  drie steunpunten liggen nu aan weerskanten op de achterste as (Waar de motor ook op steunt ) en op een punt dat ca 20 mm voor de voorste drijfas ligt, dat is 120 mm van de achterste drijfas vandaan.
(Denk eraan dat dit een lok in schaal 1 :40 wordt ,voor iemand die het na gaat meten    ;) ).

 Peter
 
Ik heb de zaak nog eens opnieuw bekeken en het blijkt dat de vertragingskast veel smaller is dan ik dacht.
Daardoor kan ik WEL een paar compensatiearmen op de aandrijfas zetten.
 de hele indeling wordt ook veel beter.
 Met dank aan vooral Rick. ;)

« Laatst bewerkt op: 01 June 2015, 16:07:05 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen