Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Stroomdetectie issues.
door
Josephes
Vandaag
om 08:37:05
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Matthijs van Heijningen
Vandaag
om 08:32:12
Raadplaatje
door
Rick
Vandaag
om 08:26:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 08:16:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 08:07:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 07:48:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
Vandaag
om 07:42:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main
door
NS264
Vandaag
om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214
door
Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Wohnzimmer Rbf materieelshow
door
Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Loksound downloads
door
D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
22 October 2025, 21:09:49
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia
door
kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
22 October 2025, 20:02:35
Bauarbeiten im gange
door
741230
22 October 2025, 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain
door
Dirk J
22 October 2025, 19:00:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
741230
22 October 2025, 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
741230
22 October 2025, 17:11:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Compenseren van de NS lok 3900
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Compenseren van de NS lok 3900 (gelezen 2650 keer)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4027
Compenseren van de NS lok 3900
«
Gepost op:
31 May 2015, 16:54:06 »
Hallo,
Ik ben van plan deze lok te bouwen in Schaal 0.
De meeste onderdelen heb ik al enige tijd in huis.
Ook het boek over deze lok van Paul Henken en het boek van Alan Rice,
Ik heb een schetsje gemaakt hoe ik de lok wil compenseren.
De achterste as wordt aangedreven door een Maxon motor.Deze as zit vast gelagerd in het frame. De overige wielen worden door de koppelstangen aangedreven.
Helaas kan ik op het Spoornulforum geen foto van de schets plaatsen ,daarom staat hij hier.
Vr gr ,
Peter
«
Laatst bewerkt op: 31 May 2015, 20:04:53 door Peter Kleton
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
roadster36
Offline
Berichten: 5549
Team Mitropa
Re: Compenseren van de NS lok 3900
«
Reactie #1 Gepost op:
31 May 2015, 20:25:19 »
Moet goed komen zo lijkt me.
Verslag mag je ook best hier plaatsen hoor ipv op het spoor forum
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: Compenseren van de NS lok 3900
«
Reactie #2 Gepost op:
01 June 2015, 10:34:22 »
Het systeem op de tekening zou moeten werken. Als je niks tegen een losse motor en vertraging hebt, kun je beter de achterste twee assen aan beide zijkanten verbinden met een compensatiehefboom. Dan pikt de hefboom bij het bogie alleen de voorste aangedreven as op.
Voordelen:
Minder ingewikkelde hefboom constuctie
Makkelijker om gewichtsverdeling tussen bogie en aangedreven assen te regelen
Minder "ongewenste" onderdelen zichtbaar (het stavenframe van een 3900 is al open in H0, in 0 is het nog makkelijker om door de frames te kijken)
Nadelen:
De motor is moeilijker vast te zetten.
Let wel, een 3900 steekt heel veel voor de voorste aangedreven as uit, dus zorg ervor dat de vuurkist lekker zwaar is.
Mvg,
Rick
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4027
Re: Compenseren van de NS lok 3900
«
Reactie #3 Gepost op:
01 June 2015, 10:49:32 »
Hallo Rick,
Helaas heeft de achterste as een aangebouwde vertragings kast,waardoor er geen plaats is voor compensatie armpjes.
Het zou wel mooier zijn, zoals je schrijft ,omdat deze as dan wat beweeglijker in het frame zou zitten ,nu krijgt deze elke ongelijkheid in het spoor volop te verduren.
Vr Gr,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26857
Re: Compenseren van de NS lok 3900
«
Reactie #4 Gepost op:
01 June 2015, 11:00:12 »
Hier is een interessant artikel te vinden:
http://www.clag.org.uk/41-0rev.html
Andere interessante lectuur is het boekje Flexichas van Mike Sharman.
Waar je goed op moet letten is de gewichtsverdeling. Het locframe rust op drie steunpunten, de lagers van de vaste as en het steunpunt op compensatiearm 1. Het zwaartepunt van de loc moet binnen die driehoek liggen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4027
Re: Compenseren van de NS lok 3900
«
Reactie #5 Gepost op:
01 June 2015, 11:07:51 »
Dag Klaas,
Mss is het niet goed te zien op mijn tekening ,maar ik heb gedacht opmop comp arm 1 3/4 van het lok gewicht te laten rusten, en 1/4 op de achteras.
Hoe het uitkomt in de praktijk weet ik niet ,maar als het niet klopt heb ik nog wel wat daklood om het goed te krijgen.
De verdeling van het gewicht is :
1/4 op de bogie , en elke drijfas ook 1/4.
Vr gr ,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26857
Re: Compenseren van de NS lok 3900
«
Reactie #6 Gepost op:
01 June 2015, 11:20:42 »
Peter, die gewichtsverdeling lijkt me wel ok.
Maar verder is het voorstel van Rick ook wel zinnig. Je brengt de twee achterste steunpunten dan een stukje naar voren, waardoor het zwaartepunt van de loc beter binnen de driehoek valt. En dat is weer beter voor de stabiliteit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4027
Re: Compenseren van de NS lok 3900
«
Reactie #7 Gepost op:
01 June 2015, 12:31:54 »
De drie steunpunten liggen nu aan weerskanten op de achterste as (Waar de motor ook op steunt ) en op een punt dat ca 20 mm voor de voorste drijfas ligt, dat is 120 mm van de achterste drijfas vandaan.
(Denk eraan dat dit een lok in schaal 1 :40 wordt ,voor iemand die het na gaat meten
).
Peter
Ik heb de zaak nog eens opnieuw bekeken en het blijkt dat de vertragingskast veel smaller is dan ik dacht.
Daardoor kan ik WEL een paar compensatiearmen op de aandrijfas zetten.
de hele indeling wordt ook veel beter.
Met dank aan vooral Rick.
«
Laatst bewerkt op: 01 June 2015, 16:07:05 door Peter Kleton
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Compenseren van de NS lok 3900