Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door BartvD
Vandaag om 18:34:01
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:13:05
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 17:23:17
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31

Auteur Topic: Rijeigenschappen van het DB ICE materieel  (gelezen 6197 keer)

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Rijeigenschappen van het DB ICE materieel
« Reactie #30 Gepost op: 21 July 2014, 17:00:22 »
Hallo,
 Blijkbaar heeft de DB het airco probleem opgelost, want het is in D. al enkele keren boven de 30 gr gekomen , maar ik heb er in de Duitse krant niets over gelezen.
 Verleden jaar wel,  toen had men in de naar Ned. gaande ICE flesjes water klaarstaan voor de reizigers.
 Peter

Dit probleem kwam alleen voor voor in de ICE International stellen, die meerdere spanningssoorten aankonden.
De Binnenlandse ICE had daar nu net geen last van.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 21 July 2014, 18:31:22 »
Wellicht ander materieel, maar ook uit D en met airco problemen:

'Volgens de krant Die Welt was halverwege het traject Berlijn-Amsterdam de airco in ten minste twee rijtuigen uitgevallen waardoor de temperaturen snel opliepen. "Het was net een sauna", zei een reiziger tegen de krant. "We hebben gezweet, zonder ons te bewegen."'

Het artikel

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #32 Gepost op: 21 July 2014, 18:43:22 »
ja
die probeerde ik vorige zomer ook te mijden ja.
Apeldoorn-Amsterdam

zat er toch 1x in wat een sauna word dat daar zeg  :-\

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 21 July 2014, 19:39:30 »
@ Quinzeedied,

Het ongeluk in Eschede (D) kwam niet door de gebandeerde wielen maar omdat ze daar de verkeerde gebandeerde wielen onder geplaatst hadden. Wat ik begrepen heb, is dat ze het op een of andere manier voor elkaar gekregen hadden om er tramwielen onder te plaatsen en deze kunnen natuurlijk geen 200 km/u aan. Hierdoor liep het buitenwiel van het binnenwiel af en door diezelfde fout heeft de sprengring (de rubberen laag), het buitenwiel niet op zijn plaats kunnen houden.

Normaal gesproken zou een trein (zoals de SLT, VIRM, ICRm en ICMm) niet ingezet mogen worden met een defecte airco. Als dit tijdens de rit zou gebeuren (bij een ICRm of ICMm) moet de conducteur de klapramen open zetten en de trein zelf moet bij de 1e de beste mogelijkheid uit de dienst gehaald worden. Bij een SLT en VIRM is dit natuurlijk niet mogelijk omdat daar geen ramen open kunnen.

MVG, Hielke1501
« Laatst bewerkt op: 21 July 2014, 19:44:16 door hielke1501 »

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #34 Gepost op: 22 July 2014, 07:36:18 »
Een sprengring van Rubber?
daar heb ik nog nooit van gehoord.
Een stalen sprengring wordt in een groef van de wielband geslagen om hem op zijn plaats te houden ten opzichte van het binnenwiel.
Hoe doe je dat dan met een rubber sprengring?
Opmerking van een ander forum: (treinpics, -nieuws etc.)
Bij Eschede brak de wielband door metaalmoeheid als gevolg van een verkeerd wielontwerp (rubberen blokjes tussen wielband en binnenwiel), in Amsterdam was de sprengring, die de wielband op zijn plaats houdt, verdwenen waardoor de wielband kon verschuiven. Iets ander proces, het effect was gelijk: ontsporing, hoewel de snelheid in Eschede wat hoger was en daardoor de gevolgschade helaas ook.

En deze opmerking snap ik niet, wel of geen gebandageerd wiel?:
Het ongeluk in Eschede (D) kwam niet door de gebandeerde wielen maar omdat ze daar de verkeerde gebandeerde wielen onder geplaatst hadden.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2014, 07:37:50 door Henk Boshuyzen »

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #35 Gepost op: 22 July 2014, 12:01:31 »
Hm,

Ik bespeur iets van "klok en klepel" ;) daarom een poging het uit te leggen, ook al ben ik geen techneut...

De eerste ICE-1 heeft wielen uit één stuk, dus GÉÉN wielbanden, maar inderdaad "goedkope" conventionele vering en schokdemping. Een combinatie, die bij hoge snelheid leidt tot het (ook door mij in mijn eerdere post al genoemde) irritante brommen en trillen/vibreren. Hierover wordt door velen geklaagd, waardoor de DB op zoek gaat naar een oplossing, maar graag wel zo goedkoop mogelijk  ::)
En dan is er een slimmerd, die het idee van "Super-Resilient-Wheels" oppert: inderdaad een principe, dat uit de tramwereld stamt! Tussen wielband en kern zitten rubber blokken, die extra schokdemping bieden. Kijk maar naar PCC-trams of Tatra's, die hébben dat en rijden mede daardoor zo comfortabel...

En dát principe wordt dus beproefd, maar is volgens mij binnen de kortste keren weer verdwenen, omdat het niet werkt bij 300 km/h! Wél worden gebandageerde wielen geaccepteerd en dát is dan ook waar  het fout gaat: die dingen verlangen méér controle/inspectie/onderhoud.

Kortom: de DB heeft geprobeerd voor 10 Pfennig op de eerste rang te zitten en ten koste van een bést aantal mensenlevens ontdekt, dat die vlieger niét opgaat  :-X

En omdat het verder vooral een 'politiek verhaal' is, doe ik er dus verder het zwijgen toe...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #36 Gepost op: 22 July 2014, 17:10:26 »
Wellicht ander materieel, maar ook uit D en met airco problemen:

'Volgens de krant Die Welt was halverwege het traject Berlijn-Amsterdam de airco in ten minste twee rijtuigen uitgevallen waardoor de temperaturen snel opliepen. "Het was net een sauna", zei een reiziger tegen de krant. "We hebben gezweet, zonder ons te bewegen."'

Het artikel

Tsja, dat grapje heb ik ook eens gehad in de trein Basel-Stasbourg-Luxemburg-Brussel (NMBS-rijtuigen). De airco was niet alleen defect, maar blies zelfs warme lucht uit. In mijn vakantiekledij was het al niet te harden. Volgens de "ietwat" chagrijnige conducteur was dat vooral onze schuld (van de reizigers), aangezien we de deur naar het balkon open hadden gezet (tenminste deze vertaling kreeg ik van mijn vrouw na een fikse woordenwisseling tussen de conducteur en een reiziger). Gelukkig konden we al snel de trein verlaten (in Stasbourg) en konden we aldaar even afkoelen op een pittoresk terrasje met een koel glas Frans brouwsel. Maar ik had het te doen met de reizigers die nog doorgingen naar Luxemburg (of nog verder).

Heußenstein : HO, DB 1957