Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 16:28:00
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door hmmglaser
Vandaag om 15:00:10
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 14:34:31
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 14:32:22
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:23:38
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 12:15:59
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
  

Auteur Topic: Hellingspercentages  (gelezen 5158 keer)

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Hellingspercentages
« Reactie #30 Gepost op: 18 April 2014, 16:54:22 »
Ja, maar als ik het destijds van de ervarenen had moeten hebben dan had ik nooit een helling in mijn plan in kunnen passen, gelukkig was de wens van het bedachte ontwerp tot uitvoering belangrijker dan de theorie en advies van collegae met hele zolderetages tot de beschikking...

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Hellingspercentages
« Reactie #31 Gepost op: 18 April 2014, 16:58:24 »
Tsja, je kunt het ook niet willen begrijpen  :-X
Gr.
Eric

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Hellingspercentages
« Reactie #32 Gepost op: 18 April 2014, 17:21:42 »
Ik begrijp het best, maar de vraag wordt gesteld omdat de ontwerper wrsch geen plaats voor 3 procent hellingen heeft, dat dat als ideaal gezien wordt heeft hij overal al gelezen. Een antwoord waarin dat dan echt ten strengste wordt aangeraden is dus niet wat hij zoekt. Hij zoekt ervaringsdeskundigen die hem vertellen dat het wel meevalt of juist helemaal niet. Ik krijg zwaar de indruk dat dat niet in de vraagstelling begrepen wil worden voor de meeste respondenten...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Hellingspercentages
« Reactie #33 Gepost op: 18 April 2014, 17:31:31 »
Hij zoekt ervaringsdeskundigen die hem vertellen dat het wel meevalt of juist helemaal niet.

Dat zijn ook precies de antwoorden die zij heeft gekregen op basis van ervaringen van mensen die meestal ook geen complete zolderetages tot de beschikking hebben. Daaronder ook jouw antwoord voor zover dat niet over de antwoorden van anderen gaat. Vertel nog wat meer over je eigen oplossing. Daar heeft Marieke denk ik meer aan.

Oh ja, de beste helling is geen helling, maar dat is ook maar één mogelijke aanpak.
« Laatst bewerkt op: 18 April 2014, 17:34:13 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Hellingspercentages
« Reactie #34 Gepost op: 18 April 2014, 17:33:35 »
... omdat de ontwerper wrsch geen plaats voor 3 procent hellingen heeft,
In zo'n geval blijf ik erbij dat je maar beter een ander sporenplan kan ontwerpen.
De waarden 2% als ideaal, en 3% als uiterste komen niet zomaar uit de lucht vallen. Die komen voort uit ervaring.
Maar sommige vraagstellers schijnen te denken: als ik het maar lief genoeg vraag, dan mag 4 of 5% misschien ook wel. Nou, van mij mag het best, maar je moet niet raar kijken als je dan problemen krijgt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: Hellingspercentages
« Reactie #35 Gepost op: 18 April 2014, 18:08:48 »
Een helling van 4% is best mogelijk. Ik overbrug 20 cm hoogte met een lengte van 5 m. = 4%.
Het enige wat dan niet kan is met lange treinen rijden, dus maximaal 3 of 4 wagons.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Hellingspercentages
« Reactie #36 Gepost op: 18 April 2014, 20:05:33 »
Maar sommige vraagstellers schijnen te denken: als ik het maar lief genoeg vraag, dan mag 4 of 5% misschien ook wel. Nou, van mij mag het best, maar je moet niet raar kijken als je dan problemen krijgt.

;D
Spoor 0 adept

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Hellingspercentages
« Reactie #37 Gepost op: 18 April 2014, 20:28:52 »
Als je de Berninabahn natuurgetrouw wilt nabouwen, kun je tot 7% gaan, dat doet de echte ook  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Hellingspercentages
« Reactie #38 Gepost op: 19 April 2014, 21:55:05 »
Een antwoord waarin dat dan echt ten strengste wordt aangeraden is dus niet wat hij zoekt. Hij zoekt ervaringsdeskundigen die hem vertellen dat het wel meevalt of juist helemaal niet. Ik krijg zwaar de indruk dat dat niet in de vraagstelling begrepen wil worden voor de meeste respondenten...

Dan heb ik een antwoord dat aangeeft dat zelfs sommige fabrikanten het gewoon neerzetten bij de modellen. Bijvoorbeeld Brekina bij de Schi-stra-bus die geven gewoon aan dat het maximaal 3% helling mag hebben.

Met spiralen kom je ook ver om een hoogteverschil te overwinnen, dan kan je binnen de 3% blijven. Helemaal zonder hellingen is natuurlijk nog mooier :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!