Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door BartvD
Vandaag om 14:19:55
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders  (gelezen 26243 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #45 Gepost op: 30 August 2008, 23:20:27 »
En dan de waterbakken.

Deze bestaan uit 2 delen: een deel van 0,4mm om tot de juiste dikte te komen en een geetst deel met de bouten erop. Het eerste deel heeft ook vouwlijntjes aan de binnenkant waardoor het eenvoudig wordt de juiste dakronding te krijgen. Het bovenste deel buig je langs een rond voorwerp met kleinere straal dan je uiteindelijk wilt krijgen.

Maykel raadt aan deze delen te lijmen net als de dakgoten. Alleen heb ik ze ook gesoldeerd. Midden onder de bakken boor je een gat van 6mm of zo en daardoor kun je van binnenuit de bak solderen, net zoals dat gebruikelijk is bij de deuren van de meeste messing kits voor goederenwagons. Als het eerste deel vast is gesoldeerd boor je van binnenuit daar nog een iets kleiner gat doorheen, zodat je ook de bovenste laag kunt solderen. Tussentijds met allerlei klemmetjes of tape goed vasthouden.

Dan wordt het zo:



En hier de hele RD bak:



Vervolgens aan de slag met de handgrepen op de deuren. Op de ets zitten ook de klinken en handgrepen. Helaas heb ik er geen van passende lengte gevonden voor de onderste handgreep en de kleine deur vlak bij de kop van de RD. Die heb ik maar gebogen van 0,4mm messing draad.

Boven de deuren moeten nog geleidestrips/goten komen. Ook dit is een draadje 0,5mm messing dat gelijmd mag worden, maar je raad het al, bij mij werd dat solderen:

voor nabewerking:



En nadat het glasvezelpotlood erover is gegaan.



De imitatie rubber strip onder de bagagedeuren zit er ook op gesoldeerd.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #46 Gepost op: 30 August 2008, 23:47:16 »
Als iets messing op messing is, moet je het gewoon solderen. Snap niet dat er dan al gauw naar de lijmpot gegrepen wordt. Ik heb zelfs op mijn ns 5500 van djh zoveel als mogelijk messing voorvertint en aan het witmetaal gesoldeerd. Lijmen is voor na het lakken. :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #47 Gepost op: 31 August 2008, 00:53:57 »
Mooi spul, Ivo. Als je nu naar het resultaat kijkt, is het de meerprijs ten opzichte van Artitec en al het extra werk de moeite waard?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #48 Gepost op: 31 August 2008, 10:00:23 »
Als iets messing op messing is, moet je het gewoon solderen. Snap niet dat er dan al gauw naar de lijmpot gegrepen wordt. Ik heb zelfs op mijn ns 5500 van djh zoveel als mogelijk messing voorvertint en aan het witmetaal gesoldeerd. Lijmen is voor na het lakken. :)

Tsja, dat is dus de soldeerangst van de meesten. Maar gelukkig is er weer een messing workshop (of zelfs 2? ook een in het noorden) waar toch veel enthousiasme voor is. Het is en blijft een kwestie van durven en doen.

@Peter,
Voor iets meer geld en vrije tijd heb je messing modellen. Ik vind de Artitec's op 2 foutjes na ook heel mooi en ze zijn op enkele punten beter gedetailleerd.

Maar als het meezit heb ik straks de eerste plan E stam met reclamebanen in 1:87. Dat genot zal maar van korte duur zijn denk ik ;D ;D
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #49 Gepost op: 31 August 2008, 10:46:31 »
los van soldeerangst moet je ook maar net de spullen hebben om zo'n immense lap messing die zo'n plan E-kap wel is warm te krijgen. Een CHD-kitje van MK liep al behoorlijk te protesteren toen ik het dak erop wilde braden met een soldeerpistpool. Ja oke, t kan op t gasfornuis, maar das een beetje tricky  ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #50 Gepost op: 31 August 2008, 21:09:01 »
Beste Floris:

Goedbedoeld advies: gooi dat soldeerpistool weg en koop een goede soldeerbout van een paar tientjes. Waar het om gaat is dat je een soldeerpunt hebt, die op temperatuur blijft, ook als je een groot metalen object aanraakt en die in korte tijd in staat is lokaal het metaal heet genoeg te maken. Ik houd met het solderen de plan E bak gewoon met mijn handen vast zonder dat dat echt te heet wordt. Wat belangrijk is, is voldoende vloeimiddel (het verdunde fosforzuur van GM&S werkt perfect) en goed soldeer. Ik gebruik, ondanks dat velen dat afraden, gewoon harskernsoldeer voor elektronica. Zolang daar een beetje rook vanaf komt bij het solderen vloeit het perfect. En ik doe dat al 18 jaar zo en ik heb geen modellen die uit elkaar vallen of van binnenuit onder de lak wegrotten. Gewoon goed neutraliseren met soda of een ander zuurneutraliserend middel voordat je het in de primer zet.

Maar terug naar de soldeerbout: Een 40 of 60 Watt Weller bout uit de bouwmarkt voldoet (ik heb ook nog een 100 Watt bout, werkt super, maar raad ik niemand aan, want voor je het weet stook je het zo heet dat het messing vervormt). Zelf gebruik ik thuis al meer dan 20 jaar een WTCP-S soldeerstation van Weller, met de temperatuurgeregelde soldeerpunt. Daarvan zeggen mensen dat die stiften zo duur zijn, maar ik ben in 20 jaar pas aan mijn 2e set toe. Ik heb een dunne puntige voor elektronica en een iets bredere platte voor messing modellen.

Vervolgens gebruik ik de 40 Watt bout met zelfgebouwde dimmer voor solderen aan witmetaal. Het enige onderhoud daaraan is het schoon schuren van de tip voordat je gaat solderen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #51 Gepost op: 01 September 2008, 10:45:12 »
Ivo, je beschrijft precies mijn opstelling! Ook voor witmetaal! Gaat prima zo! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #52 Gepost op: 01 September 2008, 23:13:07 »
De RD bak in de primer. Er moet nog wat worden geplamuurd. Dat zie je zo het beste. En tot mijn schrik de goten boven de kleine deuren vergeten. Dat wordt primer afkrabben en opnieuw solderen. Ook zitten er 2 resin ventilatoren op het dak en zijn de resin wanden aan de achterkant afgeschuurd en op de juiste plek gelijmd.



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #53 Gepost op: 02 September 2008, 09:54:50 »
Brr... Misschien dan die toch maar even lijmen
« Laatst bewerkt op: 02 September 2008, 13:28:39 door janw »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #54 Gepost op: 02 September 2008, 12:24:11 »
Dan zul je toch nog altijd de primer moeten weghalen...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #55 Gepost op: 02 September 2008, 13:23:53 »
Ziet er strak uit Ivo. Heb alleen nog wle een vraagje over de kopse kanten. Hoe weet je nou hoe ver je deze moet afvijlen en hoe diep ze moeten liggen?

Groeten, Marnix

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #56 Gepost op: 02 September 2008, 13:25:35 »
@Peter: Echt? Als die primer goed hecht, kun je daar toch wel zo'n miniem draadje aan vastkleven? Daar zou ik die fantastisch gelukte verflaag niet voor riskeren. Als er iets tegenvalt, krijg je het nooit meer zo strak als het nu is.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #57 Gepost op: 02 September 2008, 15:34:55 »
Beste Jan en Peter,

Eén keer raden wat ik ga doen. Lijmen kan zonder problemen, want het draadje weegt niets en past exact in de opening, zodat je ook nog een groot lijmoppervlak hebt. Dat je dat dan op primer lijmt is niet zo best, maar dat houdt wel.

Maar dat doe ik denk ik dus niet. Ik denk dat ik met een glasvezelpotlood het sleufje en dus een stuk eromheen even primervrij maak, de overgangen van kaal messing en primer met schuurpapier 1000 nat glad schuur en vervolgens het draadje erin soldeer. Daarna weer een primerlaag (moet toch nog vanwege de resin delen en het feit dat ik op het dak de gaatjes voor de dakgoot montage hulpjes nog moet plamuren en de kopse kanten). Ik denk dat je er dan helemaal niets meer van ziet, ook al omdat de primerlaag superdun is.


@Marnix,
De kopse kanten worden aan 2 kanten afgevijld. Ten eerste de achterwand, die te dik is om liggend tegen de messing achterwand mooi vlak met de bakachterkant te komen. Er moet wel 1,5mm af. Deze diepte kun je afleiden van de zijkanten die ook aan de resin achterwand zitten om de juiste wanddikte van de plan E te imiteren (kijk ook naar de foto van een resin achterwand op de vorige pagina). Dan de bovenkant om de buffers op de juiste hoogte te krijgen, zover totdat de bufferhuizen op de goede hoogte zitten. Goede hoogte is af te leiden uit foto's, tekeningen van MK en Artitec plan E
mvg,
Ivo

*