Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Terschellinger Spoor
door
FritsT
Vandaag
om 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026
door
Seinhuis
Vandaag
om 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen
door
Seinhuis
Vandaag
om 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby?
door
hervé
Vandaag
om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Hans Kl
Vandaag
om 21:37:07
Kato ETA 515
door
Casmir
Vandaag
om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:27:01
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:25:37
Project X......
door
Ivo tB
Vandaag
om 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
Vandaag
om 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Simplex
Vandaag
om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Tom Z.
Vandaag
om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi
door
Ronald69
Vandaag
om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:41:13
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:07:09
Modelbaan Beltheim.
door
Jelmer
Vandaag
om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Bertje B
Vandaag
om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Eric v C
Vandaag
om 14:09:13
Op Zuid (NL H0)
door
hervé
Vandaag
om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:59:29
Welke decoder is dit?
door
008200
Vandaag
om 12:34:06
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 10:57:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu? (gelezen 5634 keer)
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
«
Reactie #30 Gepost op:
22 March 2014, 12:52:50 »
Heb al gezocht, maar kan in het publieke domein helaas niets bruikbaars vinden... Deze constructie zit in het hart van het draaistel. Om er een foto van de kunnen maken moet je er onder zijn, of een uitgebouwd draaistel schuin van boven fotograferen. Daar zijn niet veel foto's van.
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1489
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
«
Reactie #31 Gepost op:
22 March 2014, 13:10:04 »
Ik heb een vraag om foto's/tekeningen/beschrijving gedropt bij iemand die lang bij Nedtrain Haarlem gewerkt heeft (onder zijn leiding o.a. ICMm project), maar nu inmiddels bij Prorail werkt.
Afwachten maar.
Mvg, Michel
Gelogd
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
«
Reactie #32 Gepost op:
22 March 2014, 13:24:30 »
Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar mijn baas vindt het niet goed als ik zijn tekeningen online zet.
Maar niet getreurd, want ik heb toch in mijn verzameling iets gevonden.
Tekening: DB
Dit is draaistel van een ET420. Op veel punten een ander draaistel, maar het principe van de langsmeename is wel te zien.
In het midden zie je een gat. Daar doorheen valt een pin die aan de rijtuigbak vast zit. Dat gat zit in een groen juk. Gestippeld achter het lichtblauwe draaistelframe zie je dat het juk aan de uiteinden aan stangen vast zit. Deze stangen zijn gestippeld en rood.
De stangen zorgen dat het groene juk met gat niet in de rijrichting kan bewegen. Het kan wel omhoog en naar beneden, dus meebewegen met de vering vertikaal. Het kan ook opzij: de scharnieren zijn niet stijf; het zijn rubber bushings.
Aan de zijkant van het vierkante raam waardoor je het juk kunt zien, zie je ook twee 'negerzoenen'. Dit zijn rubber blokken die de zogenaamde zachte aanslag vormen. Als de rijtuigbak veel opzij beweegt ten opzichte van het draaistel, komt in dit geval de pin tegen deze blokken om de beweging af te remmen.
Er is ook een zogenaamde harde aanslag, die het absolute maximum van de beweging bepaald. Die zie je bij nr. 11. Er is een nok aan de rijtuigbak die hier bij extreme bewegingen tegenaan komt. Bij normale inzet van het voertuig wordt die aanslag niet geraakt.
De zijdelingse beweging noem je wiegspel, ondanks dat er bij moderne draaistellen eigenlijk geen sprake meer is van een wiegbalk.
Om dan toch weer het bruggetje terug te maken naar de oorspronkelijke vraag: bij het middelste draaistel van mDDM is het wiegspel ruimer ingesteld dan bij de andere twee draaistellen. Tevens is de zijdelingse veerstijfheid van het middelste draaistel lager (de veer is slapper). Hierdoor kan dit draaistel makkelijker en verder opzij bewegen dan de andere twee.
Overigens: merk op dat bij dit draaistel de bevestiging van de wiellagers (geel) naar het draaistelframe met rode stangen op hetzelfde principe berust als de langsmeeneme van rijtuigbak naar draaistel.
«
Laatst bewerkt op: 22 March 2014, 13:38:52 door Edgar
»
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8610
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
«
Reactie #33 Gepost op:
22 March 2014, 15:02:02 »
Hier heb ik een tekening gevonden van de constructie bij een Re 6/6 II van de SBB:
http://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_6/6
en dan bij Literatur:
Karl Meyer: Die Prototyplokomotiven der Serie Re 6/6 der Schweizerischen Bundesbahnen.
Schweizerischen Bauzeitung, Band 90 (1972), Heft 48 (retro.seals.ch, PDF 13.2 MB) .
Na downloaden van de pfd, ga naar bladzijde 6. Dit is een uitgebreide techische beschrijving van deze loks in het Duits.
«
Laatst bewerkt op: 22 March 2014, 15:08:40 door J J H S
»
Gelogd
Jeroen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26828
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
«
Reactie #34 Gepost op:
22 March 2014, 18:25:19 »
Edgar, bedankt voor het plaatje.
Het principe is eigenlijk hetzelfde als bij de DE locs 6400 en bij de Class 66. Daar steekt ook een dikke pen vanaf het hoofdfame naar beneden die met trek/duwstangen is verbonden aan het draaistelframe.
Het verschil is dat bij de mDDM het middelste draaistel wat meer zijdelingse bewegingsruimte heeft.
De constructie van de SBB-Re6/6 komt op hetzelfde neer. Alleen zijn daar de trekstangen buiten het draaistel aan de locomotiefkast verbonden
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?