Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:55:06
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Trafo kapot???  (gelezen 1196 keer)

Karel Jans

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Trafo kapot???
« Gepost op: 13 March 2014, 16:37:08 »
Ik heb een trafo (merkloos) waar onder andere controlelampjes opzitten voor de gelijk -en wisselstroom. Pas wanneer ik de regelknop helemaal opendraai gaat het lampje branden en soms ook helemaal niet. Als ik de railspanning doormeet krijg ik constant wisselende waarden.
Kan ik er nu vanuit gaan dat het apparaat kapot is? Is zoiets uberhaupt mogelijk?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Trafo kapot???
« Reactie #1 Gepost op: 13 March 2014, 16:42:58 »
Is dat plotseling of al langer? En alleen bij de regelknop?

Bij oudere regelbare trafo's wordt de spanningsregeling verzorgd door een ring met omgewonden (weerstands?)draad waaroverheen een sleper gaat die verbonden is met de draaiknop. Die omgewonden draad kan ergens doorgesleten zijn, er kan 'sluiting' tussen enkele windingen ontstaan, waardoor de weerstand geringer wordt, mogelijkheden genoeg. Trek de stekker uit het stopcontact en maak de trafo dan eens open. Als er al te veel slijtage zichtbaar is op de ring weet je het euvel en kun je op zoek naar een vervanger.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Trafo kapot???
« Reactie #2 Gepost op: 13 March 2014, 16:44:39 »
En als je er een trein mee probeert te laten rijden?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Trafo kapot???
« Reactie #3 Gepost op: 13 March 2014, 16:49:25 »
Die sleper loopt niet over een opgewonden weerstandsdraad. Gebruikelijk is dat hij over de secundaire wikkeling van de trafo loopt. Dat contact kan twijfelachtig worden door slijtage.
Daar kom je inderdaad alleen maar achter als je de trafo open maakt. Dat kan een hele operatie worden, omdat tegenwoordig de trafo's zo zijn uitgevoerd dat ze met gewoon gereedschap niet te openen zijn. Dat is een veiligheidsvoorschrift, o.a. om te voorkomen dat kinderen en andere ondeskundigen er aan gaan sleutelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karel Jans

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Trafo kapot???
« Reactie #4 Gepost op: 13 March 2014, 17:00:20 »
De trafo is al flink op leeftijd. Ik heb een aantal jaren niks meer gedaan met de treinbaan en ben sinds kort weer begonnen. Een trein laten rijden lukt niet. Openmaken is denk ik ook geen optie want alles zit potdicht en er zijn nergens schroeven of klemmen ofzo. En tja ik ben niet echt heel erg deskundig

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Trafo kapot???
« Reactie #5 Gepost op: 13 March 2014, 17:02:03 »
Ja, weg ermee, tweedehands is een goede regeltrafo van recentere datum voor een paar tientjes te vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Trafo kapot???
« Reactie #6 Gepost op: 14 March 2014, 07:32:38 »
Op Marktplaats of ebay zijn er genoeg te vinden,en mocht je zoiets liever niet via internet doen.
Dan kun je ze ook vinden voor een leuke prijs op de grotere treinbeurzen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Trafo kapot???
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2014, 09:37:28 »
Als je jaren niet gereden hebt zou je misschien je loc's eens kunnen na kijken op vuil en verharst vet.
Groetjes
Johnny

Karel Jans

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Trafo kapot???
« Reactie #8 Gepost op: 14 March 2014, 11:57:12 »
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik denk inderdaad dat de trafo zijn langste tijd heeft gehad. Aan de loc's kan het sowieso niet liggen want die zijn pas nog allemaal nagekeken en hebben servicebeurtje gehad