Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 15:11:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 14:47:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: Wisselaandrijving in uitrijwissels, wel of niet?  (gelezen 1875 keer)

Tjoekie

  • Zonder trein spoor je niet
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
  • Eigenlijk klooi ik maar wat aan.
Wisselaandrijving in uitrijwissels, wel of niet?
« Gepost op: 06 March 2014, 21:55:17 »
Beste Forummers,

Ik ben op een haar na klaar met de aanleg van mijn schaduwstation (Märklin K-rails) en vroeg me af of er leden zijn die problemen ondervinden of ondervonden hebben
bij het "open" rijden van wissels, bijvoorbeeld bij het uitrijden van een wisselstraat bij schaduwstations.
Ik ken een aantal mensen die vanwege ontsporingen van enkel rijtuigen bij het rijden over "verende" wisseltongen om die reden deze wissels ook hebben voorzien van een aandrijving.
Dit kost natuurlijk weer extra geld (aandrijvingen, decoders etc.) en energie (solderen, aansluitingen). Ik doe het liever niet, maar ook...beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Wie heeft welke ervaring???

Tjoekgroet,

Martin
« Laatst bewerkt op: 07 March 2014, 00:12:20 door Bert van Gelder. Reden: Titel: taalfoutje. »
met tjoekgroet

Martin

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: wisselaandrijving in uitrijwissels wel of niet ?????
« Reactie #1 Gepost op: 06 March 2014, 22:02:08 »
Hallo Martin,
 Als je zeker weet dat je nooit je schaduwstat. aan die kant in zal rijden ,hoef je geen aandrijving te monteren.
 Maar je moet wel zorgen ,dat de wissel niet meer veert,dus de tongen moeten helmaal los liggen.
Als dat niet kan, dan zal je een aandrijvig moeten  monteren.
 Helaas , Pindakaas.  ;)

 Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Tjoekie

  • Zonder trein spoor je niet
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
  • Eigenlijk klooi ik maar wat aan.
Re: wisselaandrijving in uitrijwissels wel of niet ?????
« Reactie #2 Gepost op: 06 March 2014, 22:12:42 »
Hallo Peter,

Ik heb er zelf bij mijn "vorige" banen nooit last van gehad, maar de reactie van anderen doen mij twijfelen. Ik verwacht ook zeker geen problemen in die zin wanneer
inderdaad de wisseltong los ligt en het spoor maar in 1 richting wordt bereden, echter ik kan er (zoals velen met mij) na "gereed" zijn, moeilijk bij om aanpassingen te doen.
Vandaar ik zekerheid zoek voor mijn beslissing. Een ander argument was dat de trein er bij calamiteiten achteruit weer terug het schaduwstation in kon, maar dat
vindt ik zelf een beetje ver gezocht. Dat komt toch niet vaak voor. Dan haal ik de loc wel van het spoor, dunkt me. Verder laat ik de locs in het schaduwstation langzaam rijden,
zodat er niet over die wisselstraten wordt gejakkerd. Maar toch..... twijfels.... vandaar.

Martin
met tjoekgroet

Martin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: wisselaandrijving in uitrijwissels wel of niet ?????
« Reactie #3 Gepost op: 06 March 2014, 23:33:27 »
Op onze clubbaan (2-rail) zijn de uitrijwissels ook allemaal zonder aandrijving. Maar wel met alle veertjes er uit, zodat de tongen blijven liggen als ze eenmaal zijn opengereden. Nog nooit problemen mee gehad.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Trein-ice3

  • Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
Re: wisselaandrijving in uitrijwissels wel of niet ?????
« Reactie #4 Gepost op: 07 March 2014, 00:49:37 »
Hallo Martin,
 Als je zeker weet dat je nooit je schaduwstat. aan die kant in zal rijden ,hoef je geen aandrijving te monteren.
 Maar je moet wel zorgen ,dat de wissel niet meer veert,dus de tongen moeten helmaal los liggen. Vr Gr, Peter
Op onze clubbaan (2-rail) zijn de uitrijwissels ook allemaal zonder aandrijving. Maar wel met alle veertjes er uit, zodat de tongen blijven liggen als ze eenmaal zijn opengereden. Nog nooit problemen mee gehad.


Hallo beiden: hoe ga je een K-wissel veerloos maken? Ik heb de 2272 en 2273, de oude slanke dus. Daar zit een kunststof stukje in de bielzen verwerkt dat de tongen en het beweegbara puntstuk op zijn plek zet en houdt. Trouwens ook de normale wissel en de nieuwe 22715 en 22716 hebben dat kunststofveerstukje. Sloop je die eruit? Moet wel met enig geweld gebeuren dan. Ik laat ze zitten en heb nimmer problemen met ontsporen bij het met de punt meerijden. Wel met beleid over de wisselstraat rijden niet met volle rijspanning / Vmax over de wissels razen.
Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

jakop

  • Gast
Re: Wisselaandrijving in uitrijwissels, wel of niet?
« Reactie #5 Gepost op: 07 March 2014, 06:57:30 »
Hoi Dirk,

In mijn schaduwstations (ook k-rails) zijn alle 'uitrijders' niet voorzien van een aandrijving.
Ik heb juist die handbedieningshendel in de wissels gestoken en alle wissels staan daarmee in de afbuigende stand. Als een trein de wissel berijdt in de rechtuit-richting moet die hem open rijden door de vering heen dus. Dit heeft nog nooit tot problemen geleid.
Hier (en wat voor- en achteruit scrollen) zijn foto's van die situaties te zien.

Jakop

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Wisselaandrijving in uitrijwissels, wel of niet?
« Reactie #6 Gepost op: 07 March 2014, 07:31:59 »
Tijdens het testen hier van een groot stuk van het schaduwstation met Flm wissels en rails, ook geen problemen ondervonden met openrijden.
De wissels zijn verend maar er is tot zover niks ontspoort   (y)
Dus ook hier uit deels kosten besparing tot zover geen aandrijvingen erop gemonteerd  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: Wisselaandrijving in uitrijwissels, wel of niet?
« Reactie #7 Gepost op: 07 March 2014, 10:59:17 »
Hoe gaat dat openrijden met de slanke wissels van Flm, zoals deze?
Daar draait het puntstuk ook mee met de wisselstand en ik vraag me af of dat goed gaat bij open rijden.... :-\ ???
Iemand die daar ervaring mee heeft?

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Wisselaandrijving in uitrijwissels, wel of niet?
« Reactie #8 Gepost op: 07 March 2014, 11:18:42 »
Mechanisch waarschijnlijk wel, maar zonder speciale bedrading krijg je kortsluiting op het puntstuk. Staat in de handleiding

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Tjoekie

  • Zonder trein spoor je niet
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
  • Eigenlijk klooi ik maar wat aan.
Re: wisselaandrijving in uitrijwissels wel of niet ?????
« Reactie #9 Gepost op: 07 March 2014, 16:36:25 »
hoe ga je een K-wissel veerloos maken?

Hallo Dirk, volgens mij kan je een slank K-wissel van Märklin met los puntstuk niet veerloos maken. Als je namelijk de aandrijving of handschakelaar verwijderd, werkt het puntstuk niet meer.
Open rijden zal dan alleen bij de wisseltong gebeuren, maar met het puntstuk gebeurd niets. De trein zal dan ontsporen. Voor deze wissels (ook in mijn baan) zal volgens mij altijd
het handschakelaartje erin moeten steken om de koppeling tussen wisseltong en puntstuk te behouden.

Tjoekgroet,

Martin
met tjoekgroet

Martin

Trein-ice3

  • Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
Re: wisselaandrijving in uitrijwissels wel of niet ?????
« Reactie #10 Gepost op: 07 March 2014, 18:42:53 »
Hallo Dirk, volgens mij kan je een slank K-wissel van Märklin met los puntstuk niet veerloos maken. De trein zal dan ontsporen. Voor deze wissels (ook in mijn baan) zal volgens mij altijd het handschakelaartje erin moeten steken om de koppeling tussen wisseltong en puntstuk te behouden. Martin
Hoi Dirk, In mijn schaduwstations (ook k-rails) zijn alle 'uitrijders' niet voorzien van een aandrijving. Ik heb juist die handbedieningshendel in de wissels gestoken en alle wissels staan daarmee in de afbuigende stand. Als een trein de wissel berijdt in de rechtuit-richting moet die hem open rijden door de vering heen dus. Dit heeft nog nooit tot problemen geleid. Jakop

Hallo Martin en Jakop et al
Ja, dat doe ik dus ook. Op afbuigend zetten met de handschakelaar en op rechtdoor openrijden van de wisseltongen en het puntstuk. De vering eruit slopen is ook nog een heel werkje wil je de doorgaande strook met de puko´s niet vernielen. Niet met lange treinensamenstellingen met Vmax rijden en zodoende heb ik nog geen problemen gehad.
Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.