Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door Sander Fondse
Vandaag om 14:56:22
fotowedstrijd 2025 door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:39:03
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 14:36:05
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
MLF Fielschmann motor kit door knar46
Vandaag om 14:18:32
Piko blauwe 1000 door Bahn-AG
Vandaag om 14:17:44
Nieuw huis, nieuwe baan door Dash 8
Vandaag om 13:56:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door NSTim2008
Vandaag om 13:20:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:09:07
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Revier Rheinbrenner (H0) door Arjan6511
Vandaag om 12:18:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door J1971
Vandaag om 11:38:41
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
Kersttrein door Charles_
Vandaag om 10:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:30:25
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 10:23:04
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 10:19:51
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door henk
Vandaag om 06:03:48
Veevervoer ss/ ns door MOVisser
Vandaag om 00:07:48
Aachenau West door wob
26 November 2025, 23:05:43
Rondom Charlois door Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
26 November 2025, 22:28:45
Stub switches door bask185
26 November 2025, 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
26 November 2025, 21:58:44
Lodewickshaven door Ronald Halma
26 November 2025, 21:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
26 November 2025, 21:37:28
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
26 November 2025, 19:09:33
  

Auteur Topic: Fleischmann 1:82  (gelezen 1557 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26516
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Fleischmann 1:82
« Gepost op: 31 July 2007, 08:30:27 »
Hallo allen.
Heb een aantal keren gehoord en gelezen dat de oudere Fleischmann H0 treinen niet in de gebruikelijke schaal 1:87 waren maar 1:82.
Is dit correct? En waarom hebben ze dit dan gedaan?
Ben benieuwd naar jullie replies.

mvg
Wim Vink
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27003
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann 1:82
« Reactie #1 Gepost op: 31 July 2007, 08:49:30 »
Klopt, zeker in de jaren '50 en '60 werden de modellen in de breedte en de hoogte te groot gemaakt. Maar niet in de lengte, die was meestal iets korter dan op schaal.
Naar het waarom kun je alleen maar gissen. Ik denk dat ze het deden om de modellen imposanter te maken dan die van de concurrentie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26516
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Fleischmann 1:82
« Reactie #2 Gepost op: 01 August 2007, 09:34:36 »
Bedankt Klaas !!

mvg
Wim Vink
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Fleischmann 1:82
« Reactie #3 Gepost op: 01 August 2007, 23:37:07 »
De Fl** 1200 is nog steeds schaal 1 op 82. Als je deze vergelijkt met de Tr** 1200 die wel op schaal is dan is de Fl** groter. Maar wel veel  "stoerder". Kan het zijn dat Fl** de grotere schaal gebruikte omdat er toendertijd geen kleine motoren beschikbaar waren?  Jaap

arjen

  • Gast
Re: Fleischmann 1:82
« Reactie #4 Gepost op: 02 August 2007, 08:10:56 »
Inderdaad vanwege de motoren, maar ook omdat het zo een stuk minder opviel dat de wielen, de draaistelzijkanten, de schuifbewegingen etc. allemaal veel te dik en te lomp waren. Met 1:82 heb je aan elke zijde een hele millimeter extra voordat het onder de voetplaat uit gaat steken  ;)
 Vandaar dat de Engelsen altijd zo blij zijn geweest met 00 oftewel 1:76. Britse stoomlocs  hebben vaak kappen over de drijfwielen zitten, en als je die kappen in model een beetje te breed kunt uitvoeren lopen de wielen niet zo snel aan.

Arjen.