Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
NS 1100
Vandaag
om 13:38:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
jerrytrein
Vandaag
om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
sncf231e
Vandaag
om 12:55:31
Vreemd probleem
door
RobVille
Vandaag
om 12:51:25
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Dick55
Vandaag
om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 11:00:27
Allereerste lok(je)
door
henk
Vandaag
om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
bellejt
Vandaag
om 10:52:45
Terugverende koppeling
door
ex-DR V100
Vandaag
om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 08:24:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Fleischmann 1:82
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Fleischmann 1:82 (gelezen 1507 keer)
Wim Vink
Offline
Berichten: 26050
Eens komt het goed.
Fleischmann 1:82
«
Gepost op:
31 July 2007, 08:30:27 »
Hallo allen.
Heb een aantal keren gehoord en gelezen dat de oudere Fleischmann H0 treinen niet in de gebruikelijke schaal 1:87 waren maar 1:82.
Is dit correct? En waarom hebben ze dit dan gedaan?
Ben benieuwd naar jullie replies.
mvg
Wim Vink
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26675
Re: Fleischmann 1:82
«
Reactie #1 Gepost op:
31 July 2007, 08:49:30 »
Klopt, zeker in de jaren '50 en '60 werden de modellen in de breedte en de hoogte te groot gemaakt. Maar niet in de lengte, die was meestal iets korter dan op schaal.
Naar het waarom kun je alleen maar gissen. Ik denk dat ze het deden om de modellen imposanter te maken dan die van de concurrentie.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Wim Vink
Offline
Berichten: 26050
Eens komt het goed.
Re: Fleischmann 1:82
«
Reactie #2 Gepost op:
01 August 2007, 09:34:36 »
Bedankt Klaas !!
mvg
Wim Vink
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
Wurlitzer
Offline
Berichten: 246
Re: Fleischmann 1:82
«
Reactie #3 Gepost op:
01 August 2007, 23:37:07 »
De Fl** 1200 is nog steeds schaal 1 op 82. Als je deze vergelijkt met de Tr** 1200 die wel op schaal is dan is de Fl** groter. Maar wel veel "stoerder". Kan het zijn dat Fl** de grotere schaal gebruikte omdat er toendertijd geen kleine motoren beschikbaar waren? Jaap
Gelogd
arjen
Gast
Re: Fleischmann 1:82
«
Reactie #4 Gepost op:
02 August 2007, 08:10:56 »
Inderdaad vanwege de motoren, maar ook omdat het zo een stuk minder opviel dat de wielen, de draaistelzijkanten, de schuifbewegingen etc. allemaal veel te dik en te lomp waren. Met 1:82 heb je aan elke zijde een hele millimeter extra voordat het onder de voetplaat uit gaat steken
Vandaar dat de Engelsen altijd zo blij zijn geweest met 00 oftewel 1:76. Britse stoomlocs hebben vaak kappen over de drijfwielen zitten, en als je die kappen in model een beetje te breed kunt uitvoeren lopen de wielen niet zo snel aan.
Arjen.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Fleischmann 1:82