Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
Show je werkplek door hmmglaser
Vandaag om 00:02:12
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
30 July 2025, 23:47:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
30 July 2025, 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19
  

Auteur Topic: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?  (gelezen 5720 keer)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • sleutelspoor
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #15 Gepost op: 06 October 2013, 21:32:24 »
inderdaad straal is een meter maar het rijdt dan zonder problemen.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #16 Gepost op: 06 October 2013, 23:18:15 »
Ik heb diverse lange treinen rijden op mijn baan. Soms een BR53 met 60 kolenwagens, of een Class 66 met 7 meter containerwagons. Ik moet nog tellen hoeveel boerenwagens ik achter mijn 1000 heb hangen. Ook een mooie olietrein van 5 meter en ik ben een staalafvaltrein aan het bouwen met voornamelijk EAOS. Ook de passagierstreinen kunnen redelijk lang zijn, tot wel 3 meter. Ik zal nog eens op zoek gaan naar wat foto's.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #17 Gepost op: 07 October 2013, 02:09:47 »
Ik heb mij ooit laten vertellen dat het totaal aantal assen van invloed is op het aantal wagons. Dus twee, vier of zes assen per wagon bepaald het aantal wagons en hiermee dus de totale lengte van de trein.
Nogmaals, dit is mij ooit verteld in het verleden door iemand van de NVBS.

vrijbuiter55
Ik meen dat er ooit wel een maximum aantal is geweest, namelijk 256 assen. Het Prorail Handboek Railgoederenvervoer (uitgave 2011), pagina 15, hoofdstuk 2.3 schrijft er het volgende over:

De maximale lengte van een trein zonder locomotief is circa 680 meter. Daarnaast moet je nog extra lengte voor locomotieven meerekenen. Stel dat je 2 locomotieven voor een trein hebt staan, dan kan je ongeveer 40 meter extra rekenen, afhankelijk van het soort loc. Je treinlengte is dan 720 meter lang.

Geen maximum assen meer dus, maar gewoon een maximum lengte.
Groetjes,
Emiel

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12456
    • sleutelspoor
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #18 Gepost op: 07 October 2013, 13:50:36 »
Heeft gewoon met de maximale bloklengte en die van de inhaalsporen op het te berijden traject te maken. De complete tein moet ten alle tijde tussen het blok passen. In het verleden, en waarschijnlijk nu ook nog mag de trein het toegelaten maximale trein en remgewicht niet overschrijden.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2013, 13:55:08 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

guest7823

  • Gast
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #19 Gepost op: 07 October 2013, 14:18:34 »
Eh, Sobat, waarom zou een trein in een blok moeten passen  ???

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #20 Gepost op: 07 October 2013, 14:27:35 »
Ik meen dat er ooit wel een maximum aantal is geweest, namelijk 256 assen. Het Prorail Handboek Railgoederenvervoer (uitgave 2011), pagina 15, hoofdstuk 2.3 schrijft er het volgende over:

De maximale lengte van een trein zonder locomotief is circa 680 meter. Daarnaast moet je nog extra lengte voor locomotieven meerekenen. Stel dat je 2 locomotieven voor een trein hebt staan, dan kan je ongeveer 40 meter extra rekenen, afhankelijk van het soort loc. Je treinlengte is dan 720 meter lang.

Geen maximum assen meer dus, maar gewoon een maximum lengte.
Groetjes,
Emiel

Klopt helemaal,goederen die de grens overgaan richting italie moeten ook nog eens extra op het ton meter gewicht letten.
Ik denk dat het te maken heeft met bepaalde trajecten of bruggen waar de railstaven minder zwaar ziin uitgevoerd ofzo?
Bijv een C,D,E trajecten?
Mvg jamie
« Laatst bewerkt op: 07 October 2013, 14:30:03 door Jamie »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #21 Gepost op: 07 October 2013, 20:59:57 »
Dat laatste klopt inderdaad. Prorail heeft een kaart beschikbaar waarop alle baanvakken zijn aangegeven met hun maximale aslast en tonmetergewicht. Deze kaart in te vinden in de netverklaring op pagina 157:

http://www.prorail.nl/sites/default/files/2782585_v1.5_nv2013_gemengde_net_9aug2013.pdf

Wel weer lastig dat hier alleen de classificaties in staan, maar niet de bijbehorende asdrukken en tonmetergewichten. Die staat dan weer in het hierboven al genoemde Prorail Handboek Railgoederenvervoer, pagina 29:

C2 = 6,40 tonmetergewicht / 20 ton asdruk
C3 = 7,20 tonmetergewicht / 20 ton asdruk
C4 = 8,00 tonmetergewicht / 20 ton asdruk
D2 = 6,40 tonmetergewicht / 22,5 ton asdruk
D3 = 7,20 tonmetergewicht / 22,5 ton asdruk
D4 = 8,00 tonmetergewicht / 22,5 ton asdruk
E5 = 8,80 tonmetergewicht / 25 ton asdruk

Groetjes,
Emiel

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3708
  • N Spoor Freak
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #22 Gepost op: 13 October 2013, 21:06:01 »
@Gerco van Beelen ,

Leuke foto!
Heb je misschien meer foto's of zelfs filmpjes hiervan?

P.S.
Iemand nog foto's van bieten of kolentreinen?

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!