Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 13:53:54
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Frans Peeters
Vandaag om 13:51:16
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 13:45:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 13:45:00
Module vliegveld Jan van Mourik door Gerard van de Weijer
Vandaag om 13:26:17
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:19:46
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 12:15:54
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald Halma
Vandaag om 12:07:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:09:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 10:33:11
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:00:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 08:39:45
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
  

Auteur Topic: meer terug melden met minder terugmelders (minder kosten)  (gelezen 3728 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: meer terug melden met minder terugmelders (minder kosten)
« Reactie #15 Gepost op: 20 July 2007, 19:57:50 »
Michel,

ik heb wel een idee waar je naar toe wilt. Je wilt detectors uitsparen door meerdere spoorsecties op 1 detector aan te sluiten. Maar als die detector dan aanspreekt, hoe weet je dan welke sectie er bezet is?

Je zou het kunnen oplossen door te gaan multiplexen. Je kunt dan b.v. met een ringteller 10 tijdsloten creëren. Als tijdslot 1 aan staat is sectie 1 met de detector verbonden, als tijdslot 2 aan staat is sectie 2 met de detector verbonden, enz.....
Maar achter de detector moet je de zaak weer uit elkaar gaan rafelen. Dus als de detector aan staat, en tijdslot 3 staat aan, dan geef je aan de besturing door dat sectie 3 bezet is, enz...

Is allemaal mogelijk, maar de schakeling die je nodig hebt voor het multiplexen en demultiplexen is waarschijnlijk zo ingewikkeld en kostbaar dat je beter op de ouderwetse manier elke sectie zijn eigen detector geeft.
Kortom, het is leuk bedacht, maar volgens mij niet realistisch.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: meer terug melden met minder terugmelders (minder kosten)
« Reactie #16 Gepost op: 20 July 2007, 21:55:02 »
conrad 212628 is denk ik de voordeligste 24,95 kant en klaar inclusief bandkabel. Voor 16 meldpunten. Anders zelf bouwen.


Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: meer terug melden met minder terugmelders (minder kosten)
« Reactie #17 Gepost op: 20 July 2007, 23:06:30 »
Dan type ik het toch maar even helemaal uit.
Normaal gesproken kan je met 2 terugmelders met 8 aansluitingen 16 sporen aansluiten.

Door een combinatie te maken kunnen er 64 sporen op.

Terugmelder A   B   Spoor
Aansluiting   1   1    1
Aansluiting   1   2    2
Aansluiting   1   3    3
Aansluiting   1   4    4
Aansluiting   1   5    5
Aansluiting   1   6    6
Aansluiting   1   7    7
Aansluiting   1   8    8
Aansluiting   2   1    9
Aansluiting   2   2    10
Aansluiting   2   3    11
Aansluiting   2   4    12
Aansluiting   2   5    13
Aansluiting   2   6    14
Aansluiting   2   7    15
Aansluiting   2   8    16
Aansluiting   3   1    17
Aansluiting   3   2    18
Aansluiting   3   3    19
Aansluiting   3   4    20
Aansluiting   3   5    21
Aansluiting   3   6    22
Aansluiting   3   7    23
Aansluiting   3   8    24
Aansluiting   4   1    25
Aansluiting   4   2    26

Etc..Etc..Etc.. t/m 64
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: meer terug melden met minder terugmelders (minder kosten)
« Reactie #18 Gepost op: 20 July 2007, 23:16:56 »
Twee tot de macht acht is 256, dus je zou zelfs zoveel sporen op acht bits kunnen zetten, maar de vraag is eerder hoe je het precies aan de andere kant wil gaan oplossen.

En wat ga je doen als er twee treinen tegelijk ergens binnenkomen? Volgens mij loopt het daar gegarandeerd mis. Bijvoorbeeld, met jouw schema, als er een trein op spoor 1 rijdt en een op spoor 10, zou het net zo goed op sporen 2 en 9 tegelijk kunnen zijn. Hoe ga je die gevallen onderscheiden?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: meer terug melden met minder terugmelders (minder kosten)
« Reactie #19 Gepost op: 20 July 2007, 23:17:46 »
Leuk maar dat gaat niet op.
Als spoor 2 bezet is dus a1 en b2

En spoor 25 a4 en b1
dan is automatisch ook spoor 26 bezet namelijk a4 en b2 die door spoor 2 bezet is gemaakt.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 20 July 2007, 23:25:23 door Wim Ros »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: meer terug melden met minder terugmelders (minder kosten)
« Reactie #20 Gepost op: 21 July 2007, 00:53:54 »
Precies... dat is inderdaad het "probleem" /  de uitdaging.
Misschien is het mogelijk om op een iets andere manier dus toch nog te zien om welke sporen het wel gaat... opzich is de opmerking van Michiel2 een aardige oplossing...

Als er dan een terugmelder reageert met 2 aangesloten baanvakken, kijk je welk baanvak van de twee een naastgelegen baanvak heeft waar de terugmelding pas van gedeactiveerd is (en/of waar een lok dit baanvak in zou kunnen rijden).

https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: meer terug melden met minder terugmelders (minder kosten)
« Reactie #21 Gepost op: 21 July 2007, 12:11:07 »
Het idee is aardig, maar zoals Klaas hierboven al aangeeft kan dit alleen met multiplexing, ofwel 1 voor 1 blokken afvragen. De electronica die daar voor nodig is, en ook voor de oplossing van Michiel2 (kijk je welk baanvak van de twee een naastgelegen baanvak heeft waar de terugmelding pas van gedeactiveerd is (en/of waar een lok dit baanvak in zou kunnen rijden) is volgens mij vele malen complexer en duurder dan gewoon terugmelders te gebruiken. Of 1 van de hier meekijkende Atmel/PIC specialisten moet iets weten wat heel simpel is?

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: meer terug melden met minder terugmelders (minder kosten)
« Reactie #22 Gepost op: 21 July 2007, 13:12:21 »
Multiplexen zou een optie zijn om zoiets te realiseren en is niet zo moeilijk te realiseren, IC's of een aantal microcontrollers om dat te doen zijn ook de kosten niet. Echter denk ik dat je dat geld beter kunt investeren in de bestaande (al dan niet zelfbouw) bezet- en terugmelders.

Het lijkt mij verstandiger om volgens bestaande 'standaarden' iets onder je baan te bouwen. Mocht je later van je eigen software toch over willen stappen naar een centrale zoals de IntelliBox of met MrDirect software b.v., dan is dat stukken eenvoudiger zonder wederom extra investeringen te moeten doen.

Alle dingen die ik b.v. zelf maak, maak ik toch volgens de bekende standaarden. Een wiel opnieuw uitvinden kan altijd, maar ik heb ervoor gekozen om dat wiel zelf en goedkoper te maken volgens bekende specificaties.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.