Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 20:55:16
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 20:53:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:27:33
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
  

Auteur Topic: 1700 loc met 4 lampen aan???  (gelezen 4428 keer)

Lukas de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • althans, nog niet
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #15 Gepost op: 08 July 2007, 20:10:34 »
... NS medewerkers zijn nooit ambtenaren geweest. Net als de medewerkers van de meeste (vroegere) provinciale elektriciteitsbedrijven...

Dan heb je het toch mis Klaas. Citaat uit de Ambtenarenwet (nog steeds geldig):

<citaat>

"Artikel 1
1.   

Ambtenaar in de zin van deze wet is degene, die is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn.
2.   

Tot den openbaren dienst behooren alle diensten en bedrijven door den Staat en de openbare lichamen beheerd.
3.   

Niet is ambtenaar in de zin van deze wet degene, met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is gesloten.
"

<einde citaat>

Spoorwegmedewerkers, PTT'ers en medewerkers van nutsbedrijven zijn wel degelijk ambtenaren geweest. Heden tendage hebben deze medewerkers een publiekrechtelijke arbeidsovereenkomst.

Groeten, Lukas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #16 Gepost op: 08 July 2007, 21:35:38 »
Spoorwegmedewerkers, PTT'ers en medewerkers van nutsbedrijven zijn wel degelijk ambtenaren geweest.

Daar noem je dus verschillende categoriën.
PTT'ers waren inderdaad ambtenaren, want die werkten bij het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie. Een echt overheidsbedrijf dus.
Net als de meeste gemeentelijke energiebedrijven. Die stonden onder direct beheer van het gemeentebestuur, en de medewerkers waren dus ambtenaren.
Maar de NS en de meeste provinciale energiebedrijven waren/zijn gewone NV's.
Ik werk zelf al 37 jaar voor het energiebedrijf in Zeeland, maar ik ben nooit ambtenaar geweest.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #17 Gepost op: 08 July 2007, 21:51:20 »
Hoi Klaas, heb dertig jaar bij NS gewerkt als machinist, en nog nooit een dag ambtenaar geweest. Wij vielen altijd onder de regelingen voor de trendvolgers.
Waar je met vier lampen al niet op uit kunt komen. ;)
Groeten van Jan
« Laatst bewerkt op: 08 July 2007, 21:59:22 door DelticPower »
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Lukas de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • althans, nog niet
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #18 Gepost op: 08 July 2007, 21:58:27 »
Ben ik even abuis  :-[

De wikipedia geeft ook aan dat NS geen staatbedrijf is geweest maar een semi-overheidsinstelling. De medewerkers waren semi-overheidsambtenaar.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen
Groeten, Lukas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #19 Gepost op: 08 July 2007, 22:12:21 »
Dan hebben ze het weer mis. Het begrip staatsbedrijf gaat alleen maar over de eigendomsverhoudingen. Alle aandelen van de NV Nederlandse Spoorwegen waren en zijn in handen van de staat, ergo NS was en is een staatsbedrijf.
Een Staatsbedrijf hoeft arbeidsrechterlijk geen ambtenaren in dienst te hebben. Daavan is pas sprake als het betreffende bedrijf de rechtsvorm van een overheidsdienst heeft.
De mate waarin een staatsbedrijf daadwerkelijk ook door de overheid wordt aangestuurd kan sterk verschillen. Vroeger moest NS iedere belangrijke beslissing (aanschaf nieuw materieel, de dienstregeling) aan de Minister van Verkeer en Waterstaat voorleggen. Tot in het parlement is gediscussieerd over de aanschaf van elocs. Tegenwoordig hoeft NS alleen maar te laten zien hoeveel treinen er op tijd reden en hoeveel geld ze hebben verdiend geloof ik.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #20 Gepost op: 08 July 2007, 23:04:22 »
Nederland heeft slechts twee staatsbedrijven gekend: de PTT en de Staatsmijnen. Beiden zijn sindsdien verzelfstandigd en geprivatiseerd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #21 Gepost op: 08 July 2007, 23:29:17 »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #22 Gepost op: 09 July 2007, 07:36:20 »
Ja, maar die zinnen in de Wikipedia zijn dus tegenstrijdig.
De eerste zin klopt: Een staatsbedrijf is een bedrijf dat eigendom is van de staat.
De tweede zin klopt niet. Ook een NV met alle aandelen in handen van de staat is een staatsbedrijf.
Lijke me typisch zo'n Wiki waar twee mensen onafhankelijk van elkaar in hebben zitten knoeien. Krijg je een soort compromis.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #23 Gepost op: 09 July 2007, 09:54:48 »
Heren,
Mijn grapje over ambtenaren heeft veel losgemaakt....
Dat was niet echt de bedoeling, en we zijn enorm off-topic.
Hoe zat het nou met 4 lampen a/d voorzijde van een loc?

Nico

« Laatst bewerkt op: 09 July 2007, 11:55:25 door Nico Hoogerwerf »
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8473
  • Spoor N
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #24 Gepost op: 09 July 2007, 11:16:39 »
Zie daarvoor de tweede post in dit topic. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.