Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 20:08:24
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:58:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 19:47:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Hulp gezocht omgeving Drachten door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:18:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:50:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
  

Auteur Topic: Digitaliseren van locomotieven  (gelezen 13367 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 992
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #45 Gepost op: 28 December 2012, 17:18:07 »
Dank voor het antwoord, ik heb het eens goed bekeken, de lampjes zijn niet geïsoleerd, maar zitten in het frame van de loc, maar er zit een aansluiting (de oude) aan beide zijde voor de printjes, dus die sluit ik dan op de blauwe draad aan en dan moet het goed komen.

Groeten Edwin.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #46 Gepost op: 28 December 2012, 17:21:19 »
Misschien beter even eerst een foto plaatsen hoe het zit want volgens mij gaat hier iets fouts gebeuren.
De blauwe draad moet je NIET aan het lampje of loc frame aansluiten.
Ook dan is het einde decoder.
De blauwe draad gebruik je ALLEEN bij geisoleerde lampjes.
De lampjes zitten nu aan 1 kant aan het frame (lees de +) en moeten aan de andere kant aan de witte of gele draad komen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 992
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #47 Gepost op: 28 December 2012, 17:31:01 »
ik heb nog niks aangesloten, want ik snap het nog ff niet :-[

http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br218_flm_h0/br218_flm_ho_26.jpg

Deze aansluiting (zwarte draad) is de frame kant van het lampje, de vraag is waar deze aangesloten moet worden, klopt het dat dat deze plek is (zwarte draad bovenin):

http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br218_flm_h0/br218_flm_ho_30.jpg

Groeten Edwin.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 992
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #48 Gepost op: 28 December 2012, 21:17:35 »
Aangesloten zoals op die site, en de verlichting werkt, nu nog CV's programmeren en mijn eerste loc is gedigitaliseerd.

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp, ben best wel trots dat dit gelukt is, maar zeker dankzij jullie (y)

Groeten Edwin.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #49 Gepost op: 29 December 2012, 11:57:41 »
De blauwe draad kan prima aan het frame van een loc mits het frame niet onderdeel is van de stroomafnemer van de rails of verbonden is met het motorschild. Zo heb ik dat bij Fleischmann locs ook wel gedaan. De hadden gewoon 2 draden vanaf de wielen en de lampjes in het frame.

Maar zoals altijd geld meten is weten! Dus proberen alle aansluitingen los te maken en dan door te meten of ze werkelijk los van elkaar zijn.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 992
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #50 Gepost op: 29 December 2012, 12:07:41 »
Ik heb deze keer de blauwe draad niet gebruikt, maar het had inderdaad gekund. Het frame is niet verbonden met het motorschild of de stroomafnemers. In de link die ik had van een andere Br218, was gewoon de oude bedrading intact gelaten, dus een draad naar het motorschild en een naar een stroomafnemer, dus die draadjes heb ik zelf ook weer terug geplaatst en dat werkte, de loc rijd nu mooi zijn rondjes en de verlichting is zo geprogrammeerd als ik wilde. Leuke is ook dat digitaal de motor veel stiller is, nu is deze zelfs stiller dan de roco 1134 die in de startset zat die ik heb gekocht (y)

Groeten Edwin.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 992
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #51 Gepost op: 22 February 2013, 00:50:41 »
Nou het wilde aardig met digitaliseren maar nu ik wat ingewikkelder wilde gaat er toch iets niet helemaal goed, het werkte, alleen rookte het op een gegeven moment en ik weet even niet waar dat aan ligt.

Het digitaliseren van de Br218 is goed gegaan en later een Roco Br220 ook digitaal gekregen. Maar nu wilde ik mijn hippel aanpakken. Hier wilde ik LED verlichting in en daarvoor heb ik vandaag lekker in de lichtgeleiders zitten snijden. Ik dacht het makkelijk te maken door de LED modules van digirails te gebruiken, daar zit al een voorschakelweerstand in dus dat scheelt weer gereken en gepruts. Nadat ik alles zo in elkaar had gelijmd als ik wilde, de gemodificeerde lichtgeleiders even geplaatst in de kap en met een trafo getest of het naar wens was, jup, geen lichtlekkage meer dus dat was goed. Onder tussen de motor geïsoleerd en aangesloten op de decoder, ff testen, gezeik begon hier al, want waar de hippel analoog verbazingwekkend goed reed op vieze fleischmann rails reed hij digitaal bagger op gloednieuwe Roco geoline... Ik denk dat dit komt omdat hij analoog een knipperlicht schakeling had en op dat printje lijkt ook een condensator te zitten, helaas heeft de vorige eigenaar alle componenten zwart geschilderd zodat ze minder opvielen in de cabine, maar kan dus niet zien hoe het in elkaar steekt.

Maar goed verder met de LED's onderstaande is het schema zoals ik het aangesloten had.



Lichtblauw is de witte draad (wit op wit, zie je niet :P )

Zo aangesloten werkte het tijdens het testen, wit en geel zijn de wisselende verlichting de groene is een rangeersein aan beide kanten. Nou ging het voor wat langere tijd testen en toen ging ineens een van de LED modules rond (volgens mij) de weerstand roken, tenminste het werd heet en de lijm waarmee het vast zit zal wel zijn gaan schroeien. Dat is vreemd want hij deed het brandde verder normaal. Later kwam er ineens een pluimpje van een veel te warme decoder (bleek). Er zit een schroeiplek en op het programmeerspoor vonkt de decoder nu... Functie draden los, voor de zekerheid, loc rijd wel maar decoder vonkt nog steeds op die plek, decoder kan dus helaas wel als overleden beschouwd worden :(

Wat ik dus niet snap is hoe dit kan, nergens was kortsluiting, anders had de multimaus ingegrepen. En op de rook na werkte het wel zoals ik wilde. Enige wat ik mij kan bedenken is dat de decoder werd overbelast, helaas kan ik nergens de specificaties van de digirails LED modules vinden, dus ik kan ook niet kijken of dat zo is. Daarnaast zou drie LEDjes op een uitgang geen probleem moeten zijn lijkt mij. Dat de lijm gaat schroeien van een hete weerstand kan ik mij ergens voorstellen maar de vonken en rook van de decoder niet.

Maar goed de vragen:
1. iemand enig idee wat er gaande is, want het rookt dus?
2. Kan het zijn dat er in de decoder gewoon een fout zat, en dat ik daarmee terug naar de winkel moet? En zo ja is dat nog mogelijk als je de NEM stecker los hebt gesoldeerd?
3. is het ook mogelijk een van de drie frontsein LED's apart te schakelen als rangeersein, ipv een vierde LED erbij te moeten proppen? Paars is niet beschikbaar trouwens, die is voor het nog in te bouwen knipperlicht.
4. is het mogelijk met een condensator de loc beter te laten rijden? Zo ja hoe, want ik kan niet echt een duidelijk schema vinden, vaak wordt er op de decoder gesoldeerd (wat mij niet verstandig lijkt). En ten tweede kan ik nergens vinden of een LoPi V4 daar überhaupt geschikt voor is.
5. Ik vind het jammer dat deze analoog super rijdende hippel met werkend zwaailicht nu niet meer zo leuk is... Eerst lag hij te wachten op een digitaliserings operatie en nu ligt ze te wachten op betere tijden want ik weet het ff niet meer, en ik zou toch zo graag weer lekker rangeren met dat bakkie :'(
6. Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten Edwin.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #52 Gepost op: 22 February 2013, 03:45:32 »
Wat ik dus niet snap is hoe dit kan, nergens was kortsluiting, anders had de multimaus ingegrepen.
Normaal quote ik het laatste bericht niet, maar in dit geval doe ik het wel.

Het bovenstaande hoeft niet op te gaan namelijk. De Multimaus schakelt alleen uit als de kortsluitstroom een bepaalde waarde haalt, volgens mij 3,2 Ampere. Als jouw vonken en andere zaken niet over die waarde heen gingen, schakelt de centrale niet uit.

Daarnaast is mijn ervaring dat de multimaus prima om kan gaan met 'primaire' sluitingen, dus sluitingen tussen de 2 rails, maar dat 'secundaire' sluitingen, sluitingen na de decoder, stukken slechter opgemerkt worden, simpelweg omdat de kortsluitstroom niet gehaald wordt.
De decoder en al zijn verwerkende componenten zitten er nog tussen en beperken vaak de stroom waardoor de centrale niet ingrijpt.

Met de Hippel heb ik verder te weinig ervaring om wat over isolatie en zo te zeggen, al bevestigt dit verhaal al mijn vermoeden, dat er toch ergens een isolatieprobleem is: http://www.floodland.nl/aim/info_614_v5246_1.htm

De LoPi v4 kan inderdaad een buffer aan. Je ontkomt er waarschijnlijk niet aan om daarvoor de soldeereilandjes voor de 21-polige connector op de andere zijde te moeten zoeken en op de juiste eilandjes een paar draadjes te solderen om er een elco aan te hangen.

Ik weet wel dat er een Hippel (of allemaal, zoals gezegd, weinig ervaring mee) is die niet bekend staat om z'n fantastische stroomafname. Analoog is dat niet zo'n probleem, digitaal wordt de decoder steeds opnieuw 'opgestart' na stroomuitval. Vaak helpt het om bepaalde CV's uit te schakelen zodat het 'opstarten' sneller verloopt, maar echt geweldig wordt het bij de hippel niet.
« Laatst bewerkt op: 22 February 2013, 03:47:04 door Menno »

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 992
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #53 Gepost op: 22 February 2013, 10:13:21 »
Bedankt voor dit antwoord in ieder geval. De motor is goed geïsoleerd, want anders had dat al niet gewerkt, want zonder kreeg je een wat zoemend geluid van het motortje, wat niet de bedoeling is. Ik denk dat er vooral op de decoder zelf iets mis is gegaan, en daar heb ik zelf niets mee gedaan. In mijn verlichtingsschema zit in ieder geval geen sluiting volgens mij, anders had het ook niet gewerkt.

Groeten Edwin.