Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinen Pierre Dominique door ceuleer
Vandaag om 18:34:43
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 18:26:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:00:39
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 17:56:00
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door MOVisser
Vandaag om 17:27:34
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: NS bovenleiding jaren '70  (gelezen 1875 keer)

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2823
  • Twentelijn 1968-1980
NS bovenleiding jaren '70
« Gepost op: 20 January 2013, 22:36:44 »
Na wat speurwerk in vooral oude topics en snuffelwerk op beurzen en in winkels stel ik mijn vraag maar gewoon direct.

Ik ben op zoek naar NS bovenleidingmateriaal (portalen, draden etc.) die voor een jaren '70 baan geschikt zouden kunnen zijn. Het moet degelijk materiaal zijn, en vooral realistisch. Of het functioneel moet zijn ben ik nog niet over uit. Voorlopig zit ik op het spoor dat dat teveel van het goede is. Ik denk erover met een stukje zwart garen de stroomafnemers nèt onder de rijdraad af te vangen, zodat het lijkt of ze ertegenaan staan, maar dat dus niet doen.
Het gaat om een deel dubbelsporig en een deel viersporig. Ik ben vooralsnog op Sommerfeldt uitgekomen en heb een mastje op proef gekocht om er ervaring mee op te doen. Ik ben geen geweldenaar met de soldeerbout, dus dat is wel nodig. Viersporig wordt door dat merk niet geleverd. Nu kan ik dat oplossen door de sporen iets uit elkaar te leggen (dat is een streep met een pen want een nieuwe baan is er nog niet) om zo een excuus te hebben voor twee keer dubbelsporige masten te gaan, maar dat vind ik eigenlijk een zwaktebod. In sommige draadjes van anderen zie ik wèl viersporige (of zelfs nog bredere) overspanningen. Is dat eigenbouw, of heb ik een fabrikant gemist?

Ik hoor graag!

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2013, 22:40:45 »
Het nadeel van de Nederlandse Sommerfeldtbovenleiding is dat deze qua afmetingen niet geheel kloppen (afstand tussen rijdraad en hangdraad is te klein). Ik zou voor eigenbouw gaan met messingprofielen. Heb al eens een overspanning voor meerdere sporen gemaakt, en dat ging prima.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #2 Gepost op: 21 January 2013, 16:22:52 »
Ik heb hier ooit wat tekeningen voor gemaakt:

http://www.hbouman.scarlet.nl/bovenltekening/bovenltekening.htm

WesleyMat64

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • Mat'64 Fan !!!
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #3 Gepost op: 21 January 2013, 16:39:29 »
Dat ziet er goed uit !!

Ook alles staat netjes beschreven en keurig onderdelenlijst erbij.

Hier kan ik ook mee gaan werken.

Bedankt ,

Wesley
Nederlandse module baan.

robbraak

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Nog steeds lerende
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #4 Gepost op: 21 January 2013, 16:39:38 »
moet ik voor N. spoor alles door de helft doen qua maten

gr, Rob

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8101
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #5 Gepost op: 21 January 2013, 16:46:14 »
Wat denk je  8)
1:87 of 1:160  = ongeveer de helft  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
    • Windhoven
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #6 Gepost op: 21 January 2013, 16:49:43 »
Of iets verder naar beneden scrollen op die pagina van de eerder in dit topic genoemde link.
De bovenste paar portalen zijn H0 en vanaf ongeveer de helft van de pagina gaat het over N spoor.
Johan

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #7 Gepost op: 21 January 2013, 17:25:34 »
Nu kan ik dat oplossen door de sporen iets uit elkaar te leggen (dat is een streep met een pen want een nieuwe baan is er nog niet) om zo een excuus te hebben voor twee keer dubbelsporige masten te gaan, maar dat vind ik eigenlijk een zwaktebod.
Je kan hier de geschiedenis laten spreken. Stel dat er eerst 2 sporen lagen, daar staan dan portalen overheen. Als ze daar later aan één kant twee sporen bij gelegd hebben, dan hebben ze daar ook weer portalen overheen gezet.
Maar als ze een spoor aan de ene kant en een spoor aan de andere kant hebben toegevoegd, dan is het ook denkbaar dat ze uithouders aan de bestaande portalen hebben gemaakt. Dus eigenlijk is van alles mogelijk, als je er maar een goed verhaal bij hebt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2823
  • Twentelijn 1968-1980
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #8 Gepost op: 21 January 2013, 20:34:55 »
Het is iig een geruststelling dat ik kennelijk geen fabrikant over het hoofd heb gezien. De site die wordt genoemd is beslist interessant. Nu is de overweging natuurlijk òf gaan voor een niet kloppend portaal dat met beperkte soldeervaardigheden te doen is, òf gewoon meer ervaring met solderen opdoen en zelf gaan bouwen met wellicht een beter resultaat. Dank voor de reacties tot dusver.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2812
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #9 Gepost op: 21 January 2013, 20:43:07 »
zo lang dat ik met modelspoor bezig ben heb ik de boven leiding altijd zelf gemaakt
Het eerste baanplan was met railprofielen en koperen rijdraad van 0.4m/m draad
Het tweede plan met masten van liggers van Evergreen strips en palen van railprofielen,kijk maar is op mijn bouwdraadje Doornvliet, daar bespreek ik het maken van masten en rijdraden

Cor