Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 06:52:23
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 06:42:55
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Inrijden van je treinen  (gelezen 9571 keer)

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #45 Gepost op: 14 January 2013, 19:46:09 »
Nu ben ik wel een op en top techneut, en zie ik hier tussen de regels door dat er na verloop van tijd een toch enigzins verschil op treed in rij eigenschappen.
De vraag is echter wanneer rijden wij met het uit oefenen van onze hobby onder zware belasting en op hoge snelheid.
Ik eigenlijk nooit, zoals ik eerder schreef is inrijden niets meer dan de verschillende onderdelen samengesteld op elkaar in laten lopen.
Denk hierbij aan tandwieltjes, lagertjes en asjes zonder dat de opervlakken gaan vreten en versneld uitslijten. Als gevolg van het raken van de toppen van de verschillende materialen.
Onder vergroting zien de bewerkte oppervlakken er uit als bergen en dalen, met het inlopen worden deze toppen enigzins afgevlakt.
Na langdurige opslag is reinigen en opnieuw smeren een garantie voor probleemloos lopen van de machientjes. Bij auto's en andere machines vervangen we ook de smeermiddelen op gezette tijden (draaiuren/km) of minimaal 1 keer per jaar, dit als gevolg van vervuiling of veroudering.
Dus samengevat denk ik dat wij in de meeste gevallen ons materieel ongemerkt inrijden, maar zien wel degelijkde verschillen in rij eigenschappen na verloop van tijd.
We gebruiken tenslotte niet in de meeste gevallen ons materieel zoals bij railz!

Groeten Leen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #46 Gepost op: 14 January 2013, 20:28:59 »
Ik laat mijn nieuwe treinen, ongeacht het merk altijd 30min vooruit en 30min achteruit rijden op halve snelheid.

Want een nieuwe trein is zowieso leuk om te zien rijden op je baan. (y)

En heel stiekem doe ik het soms ook met 2dehandsjes. ;)

mvg,
Martijn.

Kijk, dat vind ik nu het eerste overtuigende argument.  ;D (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
    • Mijn van-alles website
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #47 Gepost op: 14 January 2013, 20:57:31 »
Is je reinste flauwekul.

Heb je ooit je nieuwe CD-speler of cassettedeck laten "inlopen"?
Of de koffiemolen, video, HDD, Dremel
Ik citeer uit de handleiding van mijn Dremel: 'Aanbevolen wordt de machine eerst 5 minuten onbelast te laten draaien op een laag toerental. De koolborstels zullen inslijten zodat deze een goed contact-oppervlak ontwikkelen op de electrische contacten van de elektromotor. Indien uw Dremel-gereedschap in 2 richtingen kan draaien, deze handeling ook 5 minuten toepassen in de andere draairichting.'

En het is ook helemaal geen onzin: Motoren met borstels moeten daadwerkelijk de borstels inslijten, pas daarna werken ze optimaal. De vraag is alleen hoeveel motoren met echte koolborstels (koolstaafjes eigenlijk) er tegenwoordig nog gebruikt worden in modeltreinen.

Zeker de vele CD-rom motortjes die ik inbouw hebben geen koolstaafjes meer, maar 2 zeer fijne fosforbrons achtige stripjes metaal die iets verend tegen de collector drukken. Ik vermoed dat de nieuwere roco-motoren ook met dat principe werken. Inlopen/inslijten is dus alleen van belang vanwege tandwielen.

Ik doe het overigens nooit ;) Op het moment is het sowieso moeilijk omdat ik geen baan heb...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #48 Gepost op: 14 January 2013, 21:19:43 »
De meeste modeltreinmotortjes hebben nog steeds koolborstels.
Metaalborstels zitten in klokankermotoren (Faulhabersysteem).
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #49 Gepost op: 14 January 2013, 23:55:52 »
Misschien dat dit iets te ver gaat voor sommigen, maar alles wat opgebouwd is uit moleculen vraagt aanpassingstijd en voorzichtige aanpak bij verandering van staat. Voorbeeld; intense hitte op een metaal heeft hele andere uitkomsten dan het geleidelijk opbouwen en toevoegen van dezelfde 'hoeveelheid'. Voorbeeld 2; een golfballetje laten vallen in een tot de streep (25cl) met water gevuld fris glas kan alleen zonder te morsen als het met beleid en geleidelijk gebeurt. Anders gaat de vloeistof sowieso gedeeltelijk over de rand.
Dit feit is van toepassing op bijna alle onderdelen van de samenstelling van een product, dus hoe gecompliceerder de samenstelling des te meer beheersing en 'inwijding' het product vereist bij ingebruikname. Bij 2e hands spul is het logischerwijs minder tot niet bepalend voor het vervolggebruik.


Daarnaast zal het velen nog verbazen hoeveel mensen hier toch nog te weinig aandacht aan besteden en met een te hoge belasting, in een stadium waarin het product nog moet wennen aan haar nieuwe staat, iets onherstelbaar beschadigen.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama