Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:24:33
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 14:04:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jheronimus
Vandaag om 13:59:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Ucci en IB1 met Itrain door Montanbahn
Vandaag om 13:39:32
Oud model gangbaar maken door Pauldg
Vandaag om 13:33:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door peterha
Vandaag om 13:28:53
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door marco
Vandaag om 12:41:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:25:43
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 12:11:51
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 12:03:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:59:55
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:51:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
Vandaag om 11:38:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 10:30:05
Roco 10836 wissel schakelaar door bask185
Vandaag om 10:27:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 10:10:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RikM
Vandaag om 10:01:56
Dat overkomt mij niet. door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:00:16
Fleischmania Nostalgia door Jelmer
Vandaag om 09:40:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 08:49:17
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Martijnstein
Vandaag om 08:15:36
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 07:51:13
Roco modellen op aliexpress door Stefan88
02 November 2025, 22:54:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
02 November 2025, 22:23:40
Baanplan Belkamp H0 door Carl
02 November 2025, 21:21:23
R37 kondigt Franse Super Pacific NORD aan door sncf231e
02 November 2025, 20:59:48
  

Auteur Topic: Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).  (gelezen 6679 keer)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
« Reactie #15 Gepost op: 08 January 2013, 16:54:17 »
die onderplaat is dat een "must" of voldoet de 3 rail onderplaat van het draaistel ook voldoende? Ik zie even de meerwaarde (nog) niet van de onderplaat wissel...

Het lijkt dat daar ruimte zit die nodig is voor de extra tandwielen. De 3-rail plaat is op die plaats vlak t.b.v. montage van de sleper.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2013, 17:18:02 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6869
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
« Reactie #16 Gepost op: 08 January 2013, 17:47:31 »
Dat klopt. Met de 3rail onderplaat kun je prima rijden maar wel met één aangedreven as minder. Van je nieuwe 2rail as moet je dan wel het tandwiel verwijderen.

Gr, Ben.

KMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
  • MCN RXP
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
« Reactie #17 Gepost op: 08 January 2013, 18:54:14 »
Merci Ben.

Voor de geïnteresseerde de benodigde onderdelen zijn;

HR 2251/35 set wielen,
HR 2251/33 tandwielen,
HR 2251/39 onderplaat.

Groet Mark

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
« Reactie #18 Gepost op: 13 January 2013, 10:37:45 »
Beste allemaal:
Zoals ik al eerder in dit draadje heb aangegeven, ontspoorde mijn AC->DC 1304 loc op bepaalde wisselpunten als-tie achteruit reed. De tip van BEN is geweldig; beetje aanpassen en mijn 1304 rijdt nu overal perfect. EEN ding zit mij nog steeds dwars.... WAAROM is de aandrijving bij 3rail anders als bij 2rail?? Als de fabrikant bij 3rail denkt te kunnen volstaan met 2 aangedreven assen in een draaistel, waarom doen we dan bij 2rail 3 assen. In principe moet er toch dezelfde sleep achteraan kunnen?? Natuurlijk heb ook ik een beter gevoel bij 3 assen, maar toch.... ???
vriendelijke groeten,
Een nooit veelbegrijpende Bierwagen

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6869
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
« Reactie #19 Gepost op: 13 January 2013, 10:50:27 »
Het enige verschil is de sleper. Die moet kunnen inveren en daar is ruimte voor nodig. Een tandwiel zit dus in de weg en is opgeofferd.

Voorts zal 5 of 6 aangedreven assen niet veel uitmaken voor de trekkracht.

Gr, Ben.

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
« Reactie #20 Gepost op: 13 January 2013, 11:36:08 »
Juist; bedankt voor de toelichting :)
groet,
Bierwagen