Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Dave.......
Vandaag
om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns
door
Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte
door
Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau
door
Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90
door
Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje
door
Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2
door
NS264
10 September 2025, 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
10 September 2025, 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
door
Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen
door
ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
10 September 2025, 12:07:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal). (gelezen 6452 keer)
KMark
Offline
Berichten: 25
MCN RXP
Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
«
Gepost op:
03 January 2013, 15:01:45 »
Hallo allemaal,
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en dacht dat het nu ook wel tijd was om een stukje te tikken (de foto's zijn aanklikbaar voor een vergroting).
Ik had het hier nog niet voorbij zien komen, dus wellicht heeft iemand er wat aan, de ombouw van een Rivarossi 1300 AC (digitaal vanuit de fabriek) naar DC (digitaal).
Nadat ik bij MCH de aanbieding van de 1304/1313 had gezien bleek ik als gelijkstromer niet de enige, met als resultaat dat alleen de AC digitale versies nog te koop waren… Dat is balen dacht ik nog. MCH gaf aan dat de ombouw van AC naar DC niet moeilijk was. Enig probleem; ik ben alleen nog niet zo’n held in dit soort acties. Uiteindelijk toch maar besloten de “held” te gaan uithangen.
De kap er eerst maar eens afhalen, buffers voorzichtig verwijderen (zachtjes eruit trekken), dan de bufferplaten loshalen (vallen bijna vanzelf van de loc af als de buffers eruit zijn) en als laatste de koppeling (in deze maar aan één kant, de andere is vanuit de fabriek nog niet gemonteerd). Deze demonteer je door deze voorzichtig rechtstandig (richting van het spoor als het ware) uit z’n houder te trekken, zie de foto hieronder.
De kap was achteraf bijna het meeste werk, nadat ik wat had “geklooid” met de tandestokers, weigerde het binnenwerk uit de kap te komen… Doembeelden kwamen al boven van een gescheurde kap en soldeerbouten die hele printplaten vernielden! Het houtwerk weer verwijderd en de door Chris op het Groterdam Project wijze maar eens geprobeerd. Loc weer op z’n wielen zetten, de kap ter hoogte van de draaistellen ietsje naar buiten buigen, de loc weer iets op tillen en schudden maar (met beleid)! Na wat schokjes van zo’n 5 op de schaal van Richter kwam het binnenwerk los en was het schadeloos demonteren van de kap een feit!
Het binnenwerk zag er allemaal prima uit, evenals de decoder. Ook hier hing de welbekende paarse draad open bloot in het binnenwerk, dus deze eerst maar even simplistisch geïsoleerd.
Hierna de decoder losgehaald, die monteren we later weer terug, eerst van “AC” naar “DC”. De welbekende sleper heb ik eerst verwijderd, de sleper eerst voorzichtig aan een zijde van het kopere deel afdrukken/afglijden. Zie de afbeelding hieronder, daar is een deel inmiddels los.
Hierna het koper deel loshalen, deze zit met 4 klemmetjes vast aan het draaistel, een kleine platte schroevendraaier is hierbij een goede vriend.
Als ook deze los is, knip je de zwarte draad los van het kopere deel. Loc weer op z’n wielen zetten en vervolgens datzelfde afgeknipte draadje terugtrekken tot dat deze uit het draaistel is verdwenen.
Als dat gelukt is dan met de soldeerbout hetzelfde zwarte draadje lossolderen, want daar waar deze in de printplaat zit moet straks een ander draadje komen. Als deze zwarte draad weg is, kan die het welbekende grijze archief in. Zie de afbeelding hieronder, de zwarte draad rechts bij R-P1 is die afkomstig was van de sleper.
Links zien we een rode en een zwarte draad (van het draaistel afkomstig) zitten bij L-P1, die solderen we ook los, de rode komt op de plek waar de zwarte van de sleper zat (R-P1), de zwarte laten we zitten/solderen we terug op L-P1. Als je klaar bent ziet het er uit zoals de afbeelding hieronder.
Dan draaien we lok om, ook hier moeten we wat solderen, als het goed is ziet dat er zo uit (het is een wat slechte foto, ik was hier vergeten een kiekje van te maken, dus deze is geknipt uit een ander plaatje):
We zien dat er bij L-P2 wederom twee draden zitten. Ook deze gaan we van elkaar scheiden, de rode gaat/blijft in L-P2, de zwarte mag/moet in de nog lege R-P2 gesoldeerd worden. Na dit klusje moet het er ongeveer zoals hieronder uitzien;
Dan de decoder er weer inzetten en de boel op het spoor zetten, als het goed is (loc/decoder heeft adres 3 vanaf de fabriek) dan moet deze het doen. Ik heb nadat deze deed wat deze moest doen, net als Chris de witte leds voorzien van een klein (niet te dik anders komt er geen licht meer doorheen) dotje gele verf en tadaa een wereld van verschil, helemaal als de kap er weer opzit:
Dan de decoder weer terugplaatsen waar hij zat, als het goed is zit er nog een “dotje” kit op de plek, dan zit weer mooi vast, hierna voorzichtig de kap terugplaatsen tot je een “klikje” hoort, de bufferplaten weer terugplaatsen en de buffers er indrukken, houdt hierbij de bufferplaat vast, anders valt deze er weer uit, de buffer houdt deze op zijn plaats. Dan de koppeling er weer voorzichtig indrukken en klaar! Uiteindelijk een leuke lering en nog goedkoper ook, daar de decoder niet apart aangeschaft diende te worden.
Ik hoop dat jullie wat aan deze beginners (ik zei de gek) tip hebben en dat het duidelijk genoeg is, als er vragen zijn lees ik het vanzelf wel, succes!
Groet Mark
Gelogd
GerardvV
Offline
Berichten: 3840
Enge buur bij de buren
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
«
Reactie #1 Gepost op:
03 January 2013, 15:27:05 »
De wielen in de lok zijn gewoon 2-rails wielen?, dus van elkaar geisoleerd?
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
KMark
Offline
Berichten: 25
MCN RXP
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
«
Reactie #2 Gepost op:
03 January 2013, 15:31:19 »
Ja, want deze locs zijn standaard (van fabriek af zeg maar) voor gelijkstroom bedoeld en worden later omgebouwd naar wisselstroom, dus ze zijn voorzien van geïsoleerde wielen.
Gelogd
Ben
Offline
Berichten: 6762
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
«
Reactie #3 Gepost op:
03 January 2013, 18:50:09 »
Mooi ombouwtje Mark.
Maar... je dient nog even de wielen op 14,4 mm afstand te zetten, 3rail is 14 mm. En afhankelijk van je railsysteem kun je problemen krijgen: de flenzen van de 3railer zijn te hoog. Heb je al proef gereden?
Ik heb 2 dezelfde ombouwtjes gedaan (Electrotren 1300's) en heb er voor gekozen alle 6 de assen te vervangen voor 2rail assen.
Gr, Ben.
Gelogd
KMark
Offline
Berichten: 25
MCN RXP
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
«
Reactie #4 Gepost op:
03 January 2013, 22:22:26 »
Dank je wel Ben! De loc vertoont bij mij (nog) geen problemen. Dank je wel voor de tip, als er toch problemen optreden dan weet ik welk volgend klusje aan deze loc met te wachten staat!
Groet Mark
Gelogd
ZwolsBas
Offline
Berichten: 3142
NL/NS vanaf 1945
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
«
Reactie #5 Gepost op:
03 January 2013, 22:33:45 »
Goedkope manier!
139 digitaal 129 analoog. Slim bedacht een decoder kost helaas geen 10,-
Wist niet dat dit zo eenvoudig was, geld dit ook voor Roco loks?
Gelogd
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?
Ben
Offline
Berichten: 6762
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
«
Reactie #6 Gepost op:
04 January 2013, 06:27:57 »
@Mark,
Ik heb niet de bedoeling je ombouw topic te kapen maar post het omdat het misschien iets toevoegt. Als je daar moeite mee hebt laat ik het weer weghalen.
@Bastaard,
Op foto 4 van Mark kun je zien dat op de plaats waar de sleper zit de onderliggende as geen aandrijving heeft. Dat geldt zo'n beetje voor alle draaistel lok's. Bij de 1300 met 6 assen is dat niet zo'n probleem maar als je dit bij lok's met 4 assen gaat toepassen mis je trekkracht.
Onderstaand heb ik al eens gepost op het buurforum:
Mijn Electrotren 1301 en 1307 zijn nog 3rail en lok 1307 staat al 1,5 jaar stil vanwege een tandwielprobleem. Daarnaast heeft de lok flink wat rijuren achter de kiezen dus wat onderhoud kon geen kwaad.
Afgelopen december kwamen eindelijk met de boot uit Spanje de onderdelen binnen: 2rail assen, tandwielsetjes, stroom afnemertjes en onderplaat. Importeur Overbeek heeft overigens z'n best gedaan, het leverprobleem lag bij de fabrikant. De geleverde onderdelen zijn van de Rivarossi 1300 maar de aandrijvingen zijn exact hetzelfde als van mijn oude Electrotren Lok's.
De beide lok's ombouwen naar 2rail bestaat uit bijplaatsen van 3 tandwielen, vervangen van de 6 assen en verwisselen van het onderplaatje. In de 2rail versie heeft de lok nu 6 aangedreven assen i.p.v. 5 waarvan 4 met asb'jes.
Verder natuurlijk de sleper verwijderen en wat draadjes om solderen.
In 10 minuutjes ligt de boel uit elkaar.
Schoonmaken, eventueel ingesleten stroomafnemertjes vervangen, tandwielen en assen erin, drupje olie en een beetje vet en de deksel kan er weer op.
Draadjes om solderen, verse LokPilot's V4 erin, afregelen en hup de baan en op rondjes rijden. Het rijdt weer zacht zoemend zoals we gewend waren.
Wat resteert zijn de 3rail assen, onderplaatje en de sleper, deze gaan naar een forumlid als reserve onderdelen.
Gr, Ben.
Gelogd
KMark
Offline
Berichten: 25
MCN RXP
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
«
Reactie #7 Gepost op:
04 January 2013, 11:19:54 »
Hoi Ben,
Goeie aanvulling, dus laat lekker staan! Misschien kun je nog aangeven wat de onderdeel nummers zijn van je ombouw? Of is dit een complete set?
EDIT: ik zie net op de vergroting van een van de foto's HR2251/53 staan voor de tandwielen en HR2251/35 voor de wielen, rest alleen de "contactjes" nog (en Roco vet?) ;-)
Groetjes Mark
«
Laatst bewerkt op: 04 January 2013, 11:25:32 door KMark
»
Gelogd
Ben
Offline
Berichten: 6762
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
«
Reactie #8 Gepost op:
04 January 2013, 12:20:15 »
Onderdeelnummers staan op de tekening die bij je lok zit. Stroomafnemertjes heb je overigens niet nodig want je lok is nieuw.
Roco vet is artikelnr. 10905.
Gr, Ben
Gelogd
rene w.
Offline
Berichten: 1298
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
«
Reactie #9 Gepost op:
04 January 2013, 12:42:28 »
Gaat dat zo makkelijk van 3rail naar 2rail
Gelogd
Bierwagen
Offline
Berichten: 331
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
«
Reactie #10 Gepost op:
04 January 2013, 19:58:12 »
Hoi allemaal:
Net als Mark heb ik ook een 1300 Ac bij ( onvolprezen ) MCH gekocht en omgebouwd naar DC. Inderdaad fluitje van een cent. Bedankt voor de opmerking van de wielafstand, want ik heb wel wat ( kleine ) problemen, vooral bij het achteruitrijden. Dat ga ik dus even aanpassen.
Overigens had ik dezelfde opmerking over het kopen van wisselstroomuitvoeringen ( inclusief decoder ) van gelijkstroomfabrikanten; lekker ( relatief ) goedkoop; maar pas op. Heel vaak zitten er geen gelijkstroomassen onder en dan gaat het ( goedkope ) verhaal niet op; weer een wijze raad van MCH.
Succes en plezier,
Bierwagen
Gelogd
Ben
Offline
Berichten: 6762
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
«
Reactie #11 Gepost op:
04 January 2013, 20:19:46 »
Als gezegd, pas wel op. 3rail wielen rijden niet al te lekker op sommige 2railsystemen / wissels en op code 83 al helemaal niet. Dan wordt het toch een ombouwbouwtje met assen vervangen, weg voordeel.
Gr, Ben.
Gelogd
KMark
Offline
Berichten: 25
MCN RXP
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
«
Reactie #12 Gepost op:
05 January 2013, 11:58:26 »
Niet alle voordeel is weg, je leert er in ieder geval wel wat van... Binnenkort de aanvulling van Ben maar eens gaan proberen, de mail gaat zo de deur uit!
Gelogd
Bierwagen
Offline
Berichten: 331
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
«
Reactie #13 Gepost op:
05 January 2013, 18:13:26 »
Hoi alle medespoorders:
Excuses; deze oude analoog gelijkstroomrijder moet onderhand eens gaan afleren om over wissel- en gelijkstroom te praten. Het is 3rail en 2rail digitaal en niets anders meer!!!!
Bierwagen
Gelogd
KMark
Offline
Berichten: 25
MCN RXP
Re:Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).
«
Reactie #14 Gepost op:
08 January 2013, 14:55:10 »
Ben, die onderplaat is dat een "must" of voldoet de 3 rail obderplaat van het draaistel ook voldoende? Ik zie even de meerwaarde (nog) niet van de onderplaat wissel...
Groet Mark
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouw van een Rivarossi 1300 (1313) AC (digitaal) naar DC (digitaal).