Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
Leubachtalbahn door Eric v C
Vandaag om 10:08:16
Alweer is de Weller soldeerbout defect door sncf231e
Vandaag om 10:07:40
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:02:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 09:45:00
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:39:28
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door R1954
Vandaag om 09:32:52
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 08:53:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door RodeDuivel
Vandaag om 08:42:20
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
29 September 2025, 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
29 September 2025, 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
29 September 2025, 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
  

Auteur Topic: Van analoog naar digitaal, moeilijk?  (gelezen 2281 keer)

MRam

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Een N starter...
    • N-Spoor op zolder
Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Gepost op: 19 November 2012, 20:29:45 »
Leden,

Ik had een vraag.
Ik heb een analoge baan staan hier en wil nu overstappen op digitaal (met in de toekomst) ook via koploper aansturen.
Moet ik dan nu de baan afbreken en volledig opnieuw opbouwen met alle terugmelder en bezetmelders ed. ertussen?
Of kan ik deze gewoon op de plaatsen neerleggen waar ik ze wil hebben?

Hopelijk valt het antwoord mee  ;)
Startende N Spoorder
maar dan ook echt starter in alles..


http://n-spoor-op-zolder.webnode.nl/

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2012, 21:00:24 »
nee
ja, nee misschien, ligt een beetje aan je baan, soort rail dat je gebruikt en hoe alles bereikbaar is.

niet echt helder hè... overzichts plaatje en wat meer info doet wonderen

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2012, 21:04:05 »
Lees ook eens rustig de Encyclopedie hierover door.
Geeft misschien al een hoop antwoorden op je vragen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2012, 21:20:32 »
Overstappen naar digitaal kan zonder de baan af te moeten breken. Je hebt een centrale nodig en alle locs moeten een decoder hebben.

Wil je automatisch rijden dan zul je de baan in afzonderlijke delen moeten splitsen. Dat is wel wat meer werk maar het (zolang je geen Marklin M rails gebruikt) is in principe mogelijk zonder de baan af te moeten breken.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

MRam

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Een N starter...
    • N-Spoor op zolder
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2012, 20:25:09 »
Hoi,
Ik wil in ieder geval gaan werken met een Multimaus of iet sin die aard, maar wil niet dat mijn treinen gaan crashen.
Is dit simpel op te lossen, of moet ik er dan toch een pc aan hangen met alle melders van dien?
Startende N Spoorder
maar dan ook echt starter in alles..


http://n-spoor-op-zolder.webnode.nl/

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2012, 20:42:29 »
Als je de beveiliging wil automatiseren, dan gaat dat altijd gepaard met een soort bezetmelding en railonderbrekingen. Maakt het niet eens uit of je analoog of digitaal rijdt. Het maakt ook niet uit of het nu om een computer gaat, een bult elektronica of een klassieke berg relais. Het systeem moet immers weten waar zich een trein bevindt en de baan moet zijn verdeeld in blokken waarin treinen kunnen stoppen. Als je zeker weet dat je op termijn wil automatiseren, dan kun je die railscheidingen maar beter gelijk aanbrengen.

Automatiseren met een computer is wel eenvoudiger en flexibeler dan de klassieke aanpak.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2012, 22:30:36 »
Je zou kunnen beginnen op de huidige baan.
Ik weet niet hoe je de aansturing nu hebt?

Je kunt bijv. een aantal loks kunnen voorzien van decoder.
Een multimaus oid aanschaffen, en deze wisselen met de huidige voeding.
Dan kun je al digitaal wennen op de huidige baan, met evt. de analoge stopschakelaars
als extra beveiliging.
Wissels kun je dan eerst nog handmatig schakelen, en de digitale loks sturen via de maus.

eea natuurlijk wel afhankelijk van de huidige aansturing.

Tinus.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #7 Gepost op: 02 December 2012, 20:48:08 »
Advies bij een bestaande baan:

1. Locs van een decoder voorzien
2. Wissels van een aandrijving en een decoder voorzien
3. Bezetmelders plaatsen (als bv. Koploper gebruikt gaat worden)
4. Terugmelders plaatsen

De bezetmelders en terugmelders kun je niet zomaar ergens plaatsen.

De spoorbaan zal verdeeld moeten worden in secties. Elke sectie zal van een bezetmelder voorzien moeten worden. Eerst behoort het railplan voorzien te worden van seinpalen. Je kunt er voor kiezen om later (of geen) seinpalen te plaatsen. Vóór elk (toekomstig) sein moet een stopsectie komen. Zo'n sectie is ca. 20 à 30 cm lang. Daar weer vóór is een afremsectie noodzakelijk. Dus in elk blok (= rails tussen twee opvolgende seinpalen) komen minimaal twee secties.

Terugmelders worden minder vaak toegepast. Persoonlijk gebruik ik terugmelders om te controleren of een wissel echt is omgelegd. Een andere toepassing van terugmelders is bij het gebruik van schakelaars op een bedieningstableau (= een soort seinhuis, waar wissels en seinen bediend worden).
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.