Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Lars Smelter
Vandaag
om 22:50:29
Achtergrond met AI
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Menno
Vandaag
om 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 22:19:10
Bauarbeiten im gange
door
Sikko
Vandaag
om 22:05:53
Rondom Charlois
door
Arjen52
Vandaag
om 21:58:46
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 21:50:03
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 21:43:11
Goede wensen voor 2026
door
cor_b
Vandaag
om 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar
door
TvdZ
Vandaag
om 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
Daan!
Vandaag
om 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905
door
ruudns
Vandaag
om 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen.
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Alewijn
Vandaag
om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 16:29:58
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Rsd1000
Vandaag
om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2
door
FredD
Vandaag
om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026
door
Rieks
Vandaag
om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 09:53:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Schaduwstation en bloksysteem
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Schaduwstation en bloksysteem (gelezen 4460 keer)
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1631
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Schaduwstation en bloksysteem
«
Gepost op:
04 April 2009, 00:20:52 »
Ben bezig met de aanpassing van mijn schaduwstation. Concreet 4 sporen in iedere rijrichting.
Bedoeling is om dit tzt via koploper te gaan aansturen zodat steeds het vrije spoor wisselt en er dus een afwisselend treinenverloop ontstaat
Wie kan me op weg helpen waar en hoe ik scheidingen en terugmelders moet aanbrengen in dit schaduwstation zodat ik dit over pakweg een 1/2 kan integreren in de rest van de baan. Ben een leek op dit vlak.....dus graag uitleg op Dummy niveau ;-))
Greetz
Peter
Gelogd
Petdig1
Eenerspoor
Offline
Berichten: 1036
D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #1 Gepost op:
04 April 2009, 10:26:55 »
Hallo Peter,
Misschien hoort deze vraag meer thuis op het
Koploperforum
. Gebruik je Koploper al? Echt een aanrader!
Maar zaken over bezet- en terugmelding komen hier ook aan de orde. 't Is misschien een beetje een grensgeval.
Kijk voor bezet- en terugmelding eens op de site van
Huib Maaskant
.
Surf ook nog even door naar
deze pagina
en scroll dan door naar onderen. Daar staat het behoorlijk duidelijk beschreven.
Het maakt ook verschil of je 2-rail of 3-rail rijdt. Bij 2-rail werk je het best met stroomdetectie, bij 3-rail niet.
Voor de plaatsing van je bezetmelders helpt het als je ff het baanplan van je schaduwstation uploadt. Dan kunnen we je beter helpen. Het principe is: 1 gemeenschapelijke binnenkomstmelder vóór de wissels en per schaduwstationspoor een stopmelder. Dat staat trouwens ook in de handleiding van Koploper.
Mvg,
Henk
«
Laatst bewerkt op: 04 April 2009, 15:02:03 door Eenerspoor
»
Gelogd
H0 2-rail met iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1631
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #2 Gepost op:
05 April 2009, 21:10:26 »
Niet lachen maar eengetekend baanplan heb ik nog niet. Koploper moet ik nog installeren zodra ik hiertoe eens een paar dagen de tijd heb.
Eenvoudig getekend is het sporenplan als volgt :
_________________________
__/_________________________\__
_/_______________________________\__
___/____________________________________\___________
Rijrichting van links naar rechts - 2 rail gelijkstroom - 4 wissels aan iedere zijde
omdat ik de bedradring en stopsecties, terugmelders gelijk op de juiste plaatst wil voorbereiden graag jullie advies / input
Hopelijk helpt jullie iets verder om mij verder te helpen ;-))
Tx
Peter
Gelogd
Petdig1
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #3 Gepost op:
05 April 2009, 21:23:52 »
Peter, het is verstandig eerst wat meer over Koploper te gaan lezen. Een schaduwstation, zoals je hier schetst, kun je op meerdere manieren automatiseren. En iedere manier heeft z'n eigen voor- en nadelen.
Je kunt ieder spoor een inrijsectie en een stopsectie geven. Voor dit baanplan heb je dan 8 bezetmelders nodig.
Koploper kan ook werken met 1 gemeenschappelijke inrijmelder en afzonderlijke stopsectie's. Dan heb je 5 bezetmelders nodig.
Speciaal in Koploper is het werken met dynamische blokken. In het kort gezegd schijnt een lichtstraal langs de wisselstraten en je gaat werken met twee optische bezetmelders. Je detecteerd hoe achtereenvolgens de eerste lichtstraal wordt onderbroken (=binnenkomst) en vervolgens de tweede (=einde opstelspoor). Koploper laat daarna de trein een klein stukje terugrijden tot de eindmelder weer vrij is gekomen.
Dit is maar een korte schets van mogelijkheden. Maar je ziet, dat jouw initiele vraag dus niet zo eenvoudig te beantwoorden is. Er komt wat meer bij kijken.
Sander
Gelogd
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1631
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #4 Gepost op:
05 April 2009, 23:05:56 »
tx Sander
Morgen de handleiding dan maar eens uitprinten en beginnen doorspitten.....
Verdere vragen volgen dan wel zeker
Peter
Gelogd
Petdig1
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #5 Gepost op:
05 April 2009, 23:29:59 »
Peter, de handleiding printen en lezen is prima. Maar dan ben je er niet. Zoals al vaker is aangegeven, is het aan te raden zelf een testbaan aan te leggen. 'n Klein ovaal met enkele wissels. Je zult ontdekken dat er veel varianten zijn en ervaring opdoen is beslist verstandig. En je zult ontdekken, dat er nog al wat verschillen voor de bedrading gaan ontstaan.
Per PB werd ik er op gewezen dat mijn vorige uitleg niet geheel duidelijk was. Het is jammer dat de schrijver van die PB zelf geen antwoorden op BNLS wil geven.
Sander
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27054
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #6 Gepost op:
06 April 2009, 00:06:54 »
Citaat van: Petdig1 op 05 April 2009, 21:10:26
Rijrichting van links naar rechts - 2 rail gelijkstroom - 4 wissels aan iedere zijde
Gelijkstroom? Je rijdt toch digitaal?
Ik zie 4 sporen, daarvoor heb je per kant maar 3 wissels nodig.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1631
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #7 Gepost op:
06 April 2009, 01:06:49 »
@ klaas : yes je hebt natuurlijk gelijk. Moesten 4 wissels en 5 sporen getekend staan
en inderdaad digitaal is eigenlijk geen gelijkstroom........ had dus 2-rail moeten zijn.
nu weet je ook waarom ik uitleg op dummy niveau vroeg. ;-) Gelukkig heb ik thuis automatische zekeringen
@Sander....... voor mij was de uitleg al toch een stap in de goede richting. Test baantje komt er zeker....Maar eerst moet dat schaduwstation erin omdat het nadien voledig overdekt wordt met de rest van de ruwbouw. ( lag er eigenlijk zelfs al maar voldeed nog niet aan mijn eisen en was ook nog niet bedraadt of van secties voorzien )
Peter
Gelogd
Petdig1
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4377
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #8 Gepost op:
06 April 2009, 09:42:01 »
Peter,
als je nu eens voor elke wissel een stukje (opstel)spoor neemt van 25-30 centimeter, en dat aan 1 kant (bijvoorbeeld de rechter spoorstaaf) isoleert, en daar een draadje aan soldeert, en ook het tussenliggende spoor van een draadje voorziet, dan kun je daar later alles mee doen wat nodig is om een werkend schaduwstation te maken.
Jouw terugmelders hoef je namelijk niet naast de sporen te leggen. Dus nu kun je door met bouwen..
Succes, Bert
Gelogd
Biem
Offline
Berichten: 816
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #9 Gepost op:
06 April 2009, 10:49:54 »
Zo dus
Ik weet niet hoelang je sporen zijn van je schaduwstation, ik heb mijn langste nog een keer door de midden gedeeld ,zodat ik meer treinen in het schaduwstation kwijt kan.
Ik weet niet hoe je 1 spoorstaaf wilt isoleren, maar ik heb ze met een dremel met een daarin een dun slijpschijfje doorgeslepen, dit daarna weer opgevuld met een 2 componentenlijm
Gelogd
Groeten uit Hoogeveen
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4053
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #10 Gepost op:
06 April 2009, 11:22:12 »
Hallo Naamgenoot,
Ik ben zelf met een 2e baan bezig met Koploper en heb al wat ervaring.
Toch heb ik nu nog maar een klein stukje van mijn plan gebouwd. Dat gebruik ik eerst als teststationnetje/ baantje.
Ik zou je aanraden, om dat schaduwstation eerst als test station /baan te gaan uitproberen, desnoods met een paar sporen ervoor en erna, heen en weer rijden gaat net zo goed, dat doe ik hier nu ook. Later kan je die dan weer weghalen als je definitief gaat aanleggen.
Je zal eens zien ,wat je nog ontdekt bij het proefrijden. En dat is maar goed ook, want als jouw schaduwstation straks ingebouwd en slecht bereikbaar is geworden , dan kan je niet meer goed alles aanpassen als dat nodig zou zijn.
Sukses ermee, Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Schaduwstation en bloksysteem