Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 21:08:09
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Karben
Vandaag om 20:11:41
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door saskia
Vandaag om 20:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing  (gelezen 38178 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #75 Gepost op: 19 March 2013, 11:42:43 »
Mooi gespoten. Ziet er strak uit. Ik zou alleen nog even alle trapjes zwart maken en de bovenkant van de waterkasten, maar dat was je vast al van plan. En dan natuurlijk de zwarte biezen.

Uniek lokje  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #76 Gepost op: 19 March 2013, 12:04:59 »
Allen bedankt voor de reacties.
Dat van de bovenkant van de waterkasten wist ik niet Ivo, bedankt voor de info.
Gelukkig vrij eenvoudig te doen omdat de ketel losgeschroefd kan worden.
De zwarte biezen moeten natuurlijk ook nog komen evenals de rode bufferbalken.

Groet,
Gerrit

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #77 Gepost op: 19 March 2013, 12:59:48 »
Zeer fraai!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #78 Gepost op: 19 March 2013, 13:12:47 »
Mooi ! (y)

opmerkingen: zie Ivo ;)

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #79 Gepost op: 19 March 2013, 18:40:49 »
Gerrit,

Misschien nog een paar kleinigheden. Je noemde zelf de bufferbalken al. Ik zou verder de handrail op de ketel in blank staal proberen te maken en de toe- en afvoer leiding van de luchtpomp in blank koper. Deze leidingen waren meestal niet geschilderd, maar wel vaak dof (p. bender  ;) ). De bediening van de verschillende appendages op de ketel vanuit het machinistehuis waren wel eens geschilderd, maar de rest meestal niet.

Ik weet het verder niet zeker, maar als je een vooroorlogse lok maakt (met koperen schoorsteenkroon), was de dom vaak van blank messing. Maar hier waren zeker ook afwijkingen van de regel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #80 Gepost op: 19 March 2013, 19:14:34 »
Ik verbaas me altijd weer over de enorme kennis die er bij diverse forumgenoten is betreffende allerlei uitvoeringen die in de loop van de tijd zijn voorgekomen. (y)
Zelf heb ik die kennis zeker niet en eerlijk gezegd ben ik meer iemand van de grote lijnen. Dat neemt niet weg dat ik alle tips zeer waardeer en daar ook gebruik van maak. :)
Alleen wijk ik nogal eens van de werkelijkheid af als ik iets wel leuk vind om het zus of zo te doen. Zie het als een soort dichterlijke vrijheid in mijn hobby.
Laat het bovenstaande je niet tegenhouden om regelmatig op- en aanmerkingen te maken op mijn gepruts.

Groet,
Gerrit

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #81 Gepost op: 19 March 2013, 22:57:42 »

- handgreephouders zwart
- handgrepen zelf : blank / zwart mag je zelf verzinnen
- treden zijkant en voorkant tender zwart
- bovenkant schoorsteen kroon zwart
- dom: mag je zelf verzinnen
- veiligheden: niet blank te houden, dus welk messing kleurig maar veel donkerder. Die springer er te hard uit
- zoals Ivo zei: rond de luchtpomp zit wel e.a aan koperen leidingen en messing gietstukken
- rookkastwieltje en scharnieren: blank of zwart, mag je zelf verzinnen
Als je daar wat mee speelt gaat de loc een stuk meer leven


En als ik heeeeeel eerlijk ben: de dom vind ik persoonlijk zo niet geslaagd, maar is wel prominent aanwezig. Het is geen ronde dom en het is geen tulpdom. Het is is nu een ronde dom met een ballontuitje  :-\ In deze vorm past de veiligheid (die er ooit gezeten heeft) ook niet in. De overgang van dom naar tuit moet vloeiender en dikker.


"De locomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk"

Ik zou het bij Bello moeten opmeten, maar de bovenkant van de tulpdom eindigd veel hoger als van een ronde dom. De bovenkant van een tulp dom zit veel dichter tegen de hoogte van de schoorsteen aan. nu trekt de dom de loc een beetje te veel uit z'n verhouding.

Voor alle duidelijkheid: prachtig resultaat wat ik niet zou kunnen evenaren en boeiend bouwverslag.

Groeten van de wal,

De stuurman  :-[


eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #82 Gepost op: 19 March 2013, 23:54:04 »

En als ik heeeeeel eerlijk ben: de dom vind ik persoonlijk zo niet geslaagd, maar is wel prominent aanwezig. Het is geen ronde dom en het is geen tulpdom. Het is is nu een ronde dom met een ballontuitje  :-\ In deze vorm past de veiligheid (die er ooit gezeten heeft) ook niet in. De overgang van dom naar tuit moet vloeiender en dikker.

En als ik heeeeel eerlijk ben Paul, moet ik je wel gelijk geven. ;)
Ik kon geen geschikte tulpdom vinden, maar had nog wel een gewone dom in mijn losse onderdelenbak liggen. Ik heb daar dus een tuitje opgemaakt. Als ik een keer tegen een betere dom aanloop ga ik hem alsnog vervangen.
De loopwielen zijn ook nog niet naar mijn zin, er zitten te veel spaken in. Het zal waarschijnlijk niet veel mensen opvallen, maar de contragewichten zitten ook niet op de juiste plek van de drijfwielen. Door de inwendige zuigerstangen horen ze op andere plekken te zitten.

Groet,
Gerrit

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #83 Gepost op: 19 March 2013, 23:59:36 »
Bovenkant tender ook zwart

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #84 Gepost op: 20 March 2013, 00:12:43 »
Hoezo binnenkant tender zwart  ::)

 ;)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #85 Gepost op: 20 March 2013, 00:17:16 »
Bovenkant Paul, de kolenklep ;)

Schildervoorschrift zegt dat alle horizontale vlakken zwart zijn. Dus voetplaat, waterbakdeksels, traptreden, kolenklep etc.

Overigens hoort de bovenste ommanteling van de luchtpomp ook een likje groen te krijgen ;)

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #86 Gepost op: 20 March 2013, 01:16:31 »
uitgezonderd bovenkant vuurkist ;D

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #87 Gepost op: 25 March 2013, 15:00:46 »
Weer even een update.

De laatste tijd weer veel tijd besteed aan de rijeigenschappen.
Aanvankelijk had ik de loopwielen verzwaard met een messing bus over de assen geschoven. Dit bleek geen succes, de massa was te gering om ongestoord over wissels te hobbelen.
Uiteindelijk de wieldruk vergroot met wat aandrukveertjes van fosforbrons. Dat luistert behoorlijk nauw, te veel druk geeft slippende wielen en te weinig vergroot de kans op ontsporingen.
De aandrukveertjes achter zorgen tevens voor extra stroomafname.
Ik heb een filmpje gemaakt op een stuk rails (mijn baan is helaas ter ziele).
In dat stuk rails heb ik een afbuigende wissel, een meegebogen wissel en een afbuigende engelsman opgenomen om het hem wat moeilijker te maken.
Tot nu toe ben ik redelijk tevreden.

Groet,
Gerrit

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #88 Gepost op: 25 March 2013, 15:39:24 »
Zo te zien loopt het apparaatje prima! (y)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Sgerittse

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #89 Gepost op: 16 April 2014, 18:31:45 »
Gewoon een plaatje en tekst over de 7100 serie


Groetjes,

Sven