Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Pauldg
Vandaag om 11:30:39
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Martijn193
Vandaag om 11:28:41
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 11:23:12
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald Halma
Vandaag om 11:09:17
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 10:39:43
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 10:29:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
Vandaag om 10:23:13
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:22:10
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:53:33
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:50:25
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door spoorijzer
Vandaag om 09:48:39
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 09:40:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 09:40:07
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 09:33:39
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:23:10
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 09:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 09:18:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 08:51:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:00
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:39:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 07:14:55
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
  

Auteur Topic: Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten  (gelezen 2789 keer)

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Gepost op: 16 September 2012, 12:19:52 »
Ik heb een Viessmann dubbel armseinHp0/1/2 gekocht en wil deze aansluiten op een Lens LS110.
Echter in de handleidng staat natuurlijk alleen een Viessmann schakelaar.
De LS110 heb ik al en geen zin om nieuwe schakelaar te kopen.

Maar ik weet niet hoe je hem nu moet aansluiten.
De blauwe draden zijn voor de aansturing van de verschillende standen.
Nu zijn er nog 2 gele en een bruine over.
De LS110 heeft een eigen voeding en weet nu niet wat ik waar op moet aansluiten.

Wie heeft ervaring met het aansluiten van een armsein op een digitale decoder, anders dan Viessmann.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 16 September 2012, 13:36:27 »
het is inderdaad een verwarrende dradenboel uit de viessman seinen. Uit de 4500 handleiding, zal voor de
4502 net iets anders zijn, met de 3 seinbeelden)

- blauw zijn de schakeldraden (groen/rot uiteinde geeft aan welke kant, rood is halt, groen is rijden, voor de 4500),
- in de 4502 is blauw met geel de derde schakelstand

- geel zonder iets is de retour van de schakeldraden.  

die moeten dus aan de decoder. Bij de Kuehn die ik gebruik is dat per kanaal een drietal
aansluitingen (wat bij Viessman de rt/1/gn heet, de 1 is van de massa). Je zult dus een 2e kanaal
voor de derde stand moeten kiezen. Eventueel de massa doorverbinden (als dat al intern niet gebeurd is,
volgens het plaatje doet Viessman dat blijkbaar zo).


- geel met een weerstand is voor de verlichting, die hoort bij bruin

fred
« Laatst bewerkt op: 16 September 2012, 13:40:15 door frederik19630. Reden: anvulling »
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 16 September 2012, 14:32:37 »
En pas op, er zit ergens een extra diode. Als de verlichting eenmaal aangesloten op de wisselspanning niet brandt, wissel dan de gele en bruine draden van de verlichting om.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 16 September 2012, 21:14:20 »
het is inderdaad een verwarrende dradenboel uit de viessman seinen. Uit de 4500 handleiding, zal voor de
4502 net iets anders zijn, met de 3 seinbeelden)

- blauw zijn de schakeldraden (groen/rot uiteinde geeft aan welke kant, rood is halt, groen is rijden, voor de 4500),
- in de 4502 is blauw met geel de derde schakelstand

- geel zonder iets is de retour van de schakeldraden.  

die moeten dus aan de decoder. Bij de Kuehn die ik gebruik is dat per kanaal een drietal
aansluitingen (wat bij Viessman de rt/1/gn heet, de 1 is van de massa). Je zult dus een 2e kanaal
voor de derde stand moeten kiezen. Eventueel de massa doorverbinden (als dat al intern niet gebeurd is,
volgens het plaatje doet Viessman dat blijkbaar zo).


- geel met een weerstand is voor de verlichting, die hoort bij bruin

fred


Dus als ik het goed lees moet ik de gele draad aan beide massa's van de decoder uitgangen plaatsen.
Ik ga het proberen. Als het niet lukt plaats ik wel ff een plaatje ter verduidelijking.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 16 September 2012, 22:02:33 »
werner,

wel de goede gele: die zonder weerstand/diode

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 16 September 2012, 23:08:16 »
Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo. De indeling van de uitgangsklemmen is voor de Viessmann decoder en voor de Lenz Ls110 gelijk. Alleen de tekens zijn anders. Wat bij Viessmann rt 1 gn heet, heet bij Lenz + C -
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2012, 19:53:19 »
Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo. De indeling van de uitgangsklemmen is voor de Viessmann decoder en voor de Lenz Ls110 gelijk. Alleen de tekens zijn anders. Wat bij Viessmann rt 1 gn heet, heet bij Lenz + C -

Ach, zo heeft ieder zijn kwaliteiten  :)
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2012, 20:41:58 »
Inderdaad.  ;)
Maar als je dit weet, is het probleem dan over, of staan er dan nog vragen open?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.