Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BieJie
Vandaag om 16:38:02
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:27:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:57:37
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
  

Auteur Topic: Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel  (gelezen 2051 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12450
    • sleutelspoor
Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Gepost op: 21 April 2012, 17:40:34 »
Gelezen in de PZC van vandaag

De NMBS (Belgische Spoorwegen) heeft de haalbaarheid van passagiersvervoer op de bestaande goederenlijn 204 tussen Gent en Zelzate inmiddels onderzocht. Daaruit blijkt dat een dergelijke verbinding rendabel is.
Burgemeester Jan Lonink van Terneuzen vindt dat de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone moet aanhaken bij de eventuele uitwerking van de plannen. Het oplossen van de vervoersproblemen is immers één van de speerpunten van het project Grenzeloze Kanaalzone. Daarom pleit Lonink ook voor het doortrekken van de huidige goederenspoorlijn van de Axelse Vlakte naar Zelzate. "En uiteindelijk zou zo'n reizigerstrein tot in Terneuzen moeten rijden." Het onderzoek heeft uitgewezen dat met de inzet van passagierstreinen dagelijks 10.000 auto's (woon-werkverkeer) van de weg kunnen worden gehaald. Er zouden alleen al in de Gentse Kanaalzone dagelijks 12.000 pendelaars op de trein kunnen stappen.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2012, 17:43:18 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #1 Gepost op: 21 April 2012, 17:59:37 »
Strak plan.
En dan de Kusttram via Cadzand en Breskens ook doortrekken naar Terneuzen, dan krijg je een sluitend spoornet voor Zeeuws-Vlaanderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #2 Gepost op: 21 April 2012, 21:11:40 »
ik kan me vaag herinneren gelezen te hebben dat er vroeger (tot jaren 50?) ook trammetjes door Zeeuws vlaanderen gereden hebben?
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

BieJie

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #3 Gepost op: 21 April 2012, 21:47:04 »
ik kan me vaag herinneren gelezen te hebben dat er vroeger (tot jaren 50?) ook trammetjes door Zeeuws vlaanderen gereden hebben?
Nico

Er waren inderdaad diverse tramlijnen.

Er reed ook een trein, meer bepaald van Mechelen (B) naar Terneuzen, met stations in Hulst, Kijkuit, Axel, Sluiskil en Terneuzen op Nederlands grondgebied.

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #4 Gepost op: 21 April 2012, 22:38:53 »
Goed plan maar dan wel geexploiteerd door de NMBS

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #5 Gepost op: 23 April 2012, 12:20:07 »
ik kan me vaag herinneren gelezen te hebben dat er vroeger (tot jaren 50?) ook trammetjes door Zeeuws vlaanderen gereden hebben?
Nico

Klopt, tot ongeveer 1948 lag er een heel net stoomtramlijnen.
Bovendien een elektrische tram van Sluis naar Knokke.
Ook kon je tot 1 september 1939 rechstreeks van Knokke naar Breskens, elektrisch tot Retranchement en vandaar met een SBM stoomloc naar Breskens.
Er zijn voor de oorlog ook plannen geweest om de Kusttram van Knokke via Retranchement door te trekken tot Breskens.
Na de oorlog is er nog een "propaganda rit" geweest met een elektrische kusttram getrokken door stoomlocs van Terneuzen dwars door Zeeuws-Vlaanderen naar de kust.
Aan de andere kant van België was er trouwens een plan om de lijn naar Duinkerken te verlengen. Daar wordt nu weer over gesproken.

Dirk

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #6 Gepost op: 23 April 2012, 12:26:57 »
Er waren inderdaad diverse tramlijnen.

Er reed ook een trein, meer bepaald van Mechelen (B) naar Terneuzen, met stations in Hulst, Kijkuit, Axel, Sluiskil en Terneuzen op Nederlands grondgebied.

Er was ook een spoorlijn van Gent naar Terneuzen. Twee onafhankelijke spoorwegbedrijven die later fuseerden en tenslotte door de NMBS werden overgenomen.

De tramlijnen bestonden overigens voornamelijk voor het vervoer van bieten (peeën) naar de suikerfabrieken.

Dirk

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #7 Gepost op: 23 April 2012, 13:39:51 »
Citaat
Er zouden alleen al in de Gentse Kanaalzone dagelijks 12.000 pendelaars op de trein kunnen stappen.
Zouden die aantallen niet meer gebaseerd zijn op vrome wensen dan op realiteit?
Vergelijk even andere stations met ongeveer 12.000 passagiers:
- Hoorn (71.000 inwoners)
- Schiedam (76.000 inwoners)
- Roosendaal (77.000 inwoners)
En dan wereldstad Terneuzen met wel 25.000 inwoners. En met een achterland van een paar boerderijen die per OV misschien wel een paar keer per dag zijn te bereiken.

Ik vraag me af waar die 12.000 passagiers vandaan moeten komen.

Wim Waleboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
  • Pluk de dag
    • Fotoalbum
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #8 Gepost op: 23 April 2012, 19:16:22 »
De wens is hier inderdaad de moeder van de gedachte, ik geloof nooit dat de 12000pendelaars die dagelijks richting Gent gaan namelijk allemaal uit terneuzen komen, ook vanuit Breskens pendelen mensen naar Gent en dus moeten die eerst met de auto naar Terneuzen en dan op de trein? dacht het dus niet.
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/