Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:28:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 12:24:04
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door Eric v C
Vandaag om 12:07:42
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 12:02:50
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MaraNCS
Vandaag om 12:01:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 11:47:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:47:01
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 11:29:59
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Lima Plan E ral kleuren vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 10:10:06
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 09:26:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
  

Auteur Topic: cv2 aanrijspanning.  (gelezen 1157 keer)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
cv2 aanrijspanning.
« Gepost op: 17 January 2012, 18:39:30 »
Ik kan in cv2 aanrijspanning ingeven/veranderen.

De instel mogelijkheden zijn van 1 tot 10.

Klopt het dan als ik zeg hoe hoger het getal in deze cv hoe meer aanrijspanning?
groetjes Dion

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4564
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:cv2 aanrijspanning.
« Reactie #1 Gepost op: 17 January 2012, 19:12:17 »
Nee, het is de startsnelheid. Hoe hoger het getal, hoe hoger de snelheid is waarmee de loc begint te rijden.

Marco

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:cv2 aanrijspanning.
« Reactie #2 Gepost op: 17 January 2012, 23:14:48 »
Maar zeggen we nu eigelijk allebij het zelfde?

Hoe hoger de aanrijspanning - hoe hoger de snelheid waarmee de loc begint te rijden.
groetjes Dion

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:cv2 aanrijspanning.
« Reactie #3 Gepost op: 18 January 2012, 07:57:34 »
De spanning op de rails bij digitaal rijden is altijd hetzelfde, De "lengte/duur van de puls" zal waarschijnlijk wijzigen. Dus bij het aanrijden of afremmen wordt de spanning niet hoger of lager maar blijft wisselen tussen -18 Volt en +18 Volt blokspanning zie deze link:

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html Ik hoop dat Klaas geen bezwaar heeft tegen plaatsing in het forum.

Rob
« Laatst bewerkt op: 18 January 2012, 08:01:54 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re:cv2 aanrijspanning.
« Reactie #4 Gepost op: 18 January 2012, 08:07:53 »
Het gaat dan ook om de spanning die de decoder naar de motor stuurt, dat zal Dion wel snappen denk ik. Het woord aanrijspanning is een beetje typisch, gezien het feit dat decoders met pulsbreedte sturen, maar als je die vergelijking doorzet dan gaat het om de spanning die de decoder op de laagste snelheidstrap levert. Vooral oudere typen motoren komen pas bij een wat hogere spanning op gang en met cv2 kun je de decoder daarop instellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:cv2 aanrijspanning.
« Reactie #5 Gepost op: 18 January 2012, 09:37:35 »
@Henk, inderdaad dat is mijn duidelijk/is mij bekent.

Het probleem is het afstellen(zoals je noemt) van de wat oudere locomotieven die ik heb. Bij het aanrijden wat schokkering en of net niet goed willen aanrijden en stilvallen.
Zet de aanrijvertraging hierdoor ook meestal lager en dat helpt een klein beetje. Alleen dat geeft niet altijd het mooie effect van langzaam optrekken.
groetjes Dion

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4564
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:cv2 aanrijspanning.
« Reactie #6 Gepost op: 18 January 2012, 19:54:51 »
Dion,

We hadden het i.d.d. over hetzelfde. Het is alleen zo dat als je CV2 (flink) wat hoger zet bij een oude motor, de daadwerkelijke snelheid waarmee de loc wegrijdt, wat lager is dan dan bij een loc met een moderne motor. Die kan er dan als de brandweer vandoor gaan.

Je kunt het probleem met het onder controle krijgen/houden van oudere motoren ook oplossen door aan de CV's te sleutelen die zorgen voor de frequentie waarmee de motor wordt aangestuurd, en waarmee de mate van de lastregeling die wordt uitgeoefend op de motor, wordt ingesteld. Bij ESU zijn dit CV 53, 54 en 55.
Hieronder vind je een link met waardes per motor. Evt. zul je die moeten omrekenen en omzetten naar andere CV's indien je een ander merk gebruikt dan ESU.

http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Basis%20CV%20waardes%20voor%20bekende%20motoren.pdf.

Succes!

Marco

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:cv2 aanrijspanning.
« Reactie #7 Gepost op: 18 January 2012, 20:16:46 »
Dank je Marco,

Zal de link eens goed bekijken.
groetjes Dion