Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 00:14:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 00:11:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 September 2025, 23:27:19
Aachenau West door Wim Vink
17 September 2025, 23:06:36
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
17 September 2025, 22:59:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
17 September 2025, 22:12:36
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979) door Eelco Storm
17 September 2025, 22:02:16
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
17 September 2025, 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door MOVisser
17 September 2025, 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door modelbouwer_V
17 September 2025, 20:37:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ruudns
17 September 2025, 20:14:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
17 September 2025, 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
17 September 2025, 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
17 September 2025, 18:25:23
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
17 September 2025, 18:18:41
Roco 290 digtaliseren door Herb73
17 September 2025, 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
17 September 2025, 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
17 September 2025, 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
17 September 2025, 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
17 September 2025, 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
17 September 2025, 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
17 September 2025, 16:47:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 September 2025, 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
17 September 2025, 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
17 September 2025, 16:06:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
17 September 2025, 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
17 September 2025, 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
17 September 2025, 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
17 September 2025, 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
17 September 2025, 12:57:24
  

Auteur Topic: Oriënt-express per. 1900-1914  (gelezen 3430 keer)

Focus2

  • n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • goederentransport in 1:160
Oriënt-express per. 1900-1914
« Gepost op: 30 December 2011, 15:46:13 »
beste forumleden

ik ben opzoek naar het type trekpaard van deze beroemde trein.
de gevonden info over de samenstelling van de trein spreekt elkaar op sommige punten tegen.
over de rijtuigen heb ik alles wel gevonden maar over de ingezette loc rond de jaren net voor de eerste wereldoorlog niet.
wie heeft info, anders dan de nu gevonden 18.1 DRG (die is zeker later)

groet, en alvast dank voor uw reactie.
bernard
« Laatst bewerkt op: 30 December 2011, 17:08:29 door Focus2 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5412
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Oriënt-expres per. 1900-1914
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2011, 16:28:30 »
Deze trein heeft destijds diverse routes gereden. Hierdoor hebben veel verschillende locomotiefseries de eer gehad hiervoor als trekpaard op te mogen treden. Vaak waren het de nieuwste en snelste locomotieven, maar als deze niet beschikbaar waren, kwamen natuurlijk ook andere voor de trein. De Orient Express reed door vele landen en werd dientengevolge ook door veel spoorwegmaatschappijen gereden. Welk gebied heb je voor ogen, Bernhard?

Over Franse spoorwegen kan ik je weinig vertellen, evenals over de Zwitserse. Anderen kunnen hierover zeker veel meer te vertellen.
In Baden reed hoogstwaarschijnlijk een IVf (Br. 182) de trein; In Württemberg inderdaad de C (Br. 181); voor het Beierse deel is een S 3/6 (Br. 184) een optie of een S 3/5 (Br. 174).
In de Dubbelmonarchie Oostenrijk-Hongarije zal de Reihe 310 wel voor de trein gestaan hebben.
Je moet zelf even uitzoeken welke loc's in de schaal N beschikbaar zijn. Ik heb, als H0-Bahner, daar een minder goed beeld van.

Groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 31 December 2011, 09:43:37 door Basilicum »

mallet96

  • Gast
Re:Oriënt-expres per. 1900-1914
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2011, 16:46:14 »
Beste Bernard,

Thuis heb ik een boek over de Pullmann-rijtuigen, waarbij ook de Orient Express aan bod komt. Ik zal hierin moeten kijken of er ook aangegeven wordt welke loks ervoor gereden hebben. Ben nu op mijn werk (zover er wat te doen is), maar zal er snel op terug komen.

Groet,

Marcel

Focus2

  • n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • goederentransport in 1:160
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2011, 21:33:14 »
@marcel: ik hoop dat je hierin wat kunt vinden en ben benieuwd naar je bevindingen.
nog even als aanvulling: het gaat me met name om de periode tot aan de 1ste wereldoorlog

alvast dank voor de reactie(s).
@basilicum: dank voor je info. n-spoor heeft inderdaad iets beperkter programma, maar ik denk zelf aan een BR18.1xx of een Würterberger C de passende loc zal zijn, en die zijn ooit gemaakt of komt er aan (Hobbytrain)

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2011, 22:08:59 »
Hoi Bernard,

Mocht je het boek "Orient-Express, Glanzzeit, Niedergang un Wiedergeburt eines Luxuszug" van Werner Soelch te pakken krijgen, vanaf blz. 159 staat goed beschreven welke locs in welke landen ervoor gehangen hebben. Mocht het niet lukken om het boek ergens op te duikelen moet je maar eens PB-en.

gr. Twinkie

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5412
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
« Reactie #5 Gepost op: 31 December 2011, 09:43:25 »
De Baureihe 181, Württembergische C... Dat zijn natuurlijk dezelfde machines, maar in verschillende tijdperken. Je noemt bewust de jaren 1900 - 1914. Omdat de DR(G) pas in 1920 werd opgericht, valt de DRG-versie van deze loc automatisch af.
Waarom kies je niet voor een Bayerische S 3/6? Is de Württembergische C technisch beter?

Groet,
Basilicum

JAN SCHUT

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
« Reactie #6 Gepost op: 31 December 2011, 15:26:04 »
Volgens mij hadden de treinen van de ciwl geen eigen loks maar werden de loks gebruikt van de spoorweg maatschappij
van het land waar de trein op dat moment onderweg was.
Dus ik denk dat elke franse,duitse, oosterijks-hongaarse lok uit die periode er voor kan als deze maar snel en sterk genoeg is om zo'n trein te trekken. dus b.v. een bayerische  s2/6  of een pruisische s9 c.q een würtembergische type c  (bij drg 18.1)
of de oosterijkse kkStB 380  (golsdorf 380)

groet

jan schut
 

Focus2

  • n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • goederentransport in 1:160
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
« Reactie #7 Gepost op: 01 January 2012, 11:29:02 »
@allen:
dank voor de geleverde informatie.
ik wens u alle goeds voor het 'nieuwe' spoorjaar 2012.

bernard-focus2


MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
« Reactie #8 Gepost op: 01 January 2012, 15:04:13 »
Gd Bernard,

Interessant topic. Alleen over het Duitse en Oostenrijkse deel kan ik wat schrijven.
De site dbtrains.com (tp II-III) verwijst een enkele keer naar tp I. De locomotieven waren meestal de betere Länderbahn locomotieven.1 Je kan ervan uitgaan dat de (latere) DRG Baureihen 12 t/m 18 voor jou geschikt zijn. Alleen de Bayerische S 2/5 (DRG 14.1) wordt expliciet genoemd.2
De Duitse wiki heeft een mooi artikel over de routes en perioden.3 Het Franse deel werd exploiteert door de ‘Chemin de Fer de l’Est’ en de ‘Reichseisenbahnen in Elsaß-Lothringen’. De tractie van de Est staat op de Franse wiki.4 Welke locs hiervan het beste voldoen weet ik echter niet.

Noot 1 t/m 4: Bronnen.

JAN SCHUT

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
« Reactie #9 Gepost op: 01 January 2012, 18:02:31 »
Beste Mhs84, bernard-focus2

in de wiki  bron 3 scroll naar beneden  en voila  daar hebben we de antwoorden
hiermee kunne we wat mee

   Chemin de Fer de l’Est: Est 3100 (Achsfolge 2'C, ab 1907)
    Reichseisenbahnen in Elsaß-Lothringen: Elsaß-Lothringische S 9 (ab 1908) und Elsaß-Lothringische S 12 (ab 1909)
    Großherzoglich Badische Staatseisenbahnen: Badische IV f (ab 1908)
    Königlich Württembergische Staats-Eisenbahnen: Württembergische C (ab 1909)
    Königlich Bayerische Staatseisenbahnen: Bayerische S 3/6 (ab 1908), von 1907 bis 1910 zeitweise auch Bayerische S 2/6
    k.k. österreichische Staatsbahnen: kkStB 310 (ab 1911), kkStB 109 (ostwärts von Wien, bereits ab 1902 als StEG 36.5)
    Königlich ungarische Staatsbahnen: MÁV-Baureihe 327 (ab 1912)
    Königlich rumänische Eisenbahnen: CFR-Baureihe 231 (Achsfolge 2'C1', ähnlich Bay S 3/6, ab 1913)
    Serbische Staatsbahnen: SDŽ 151 bis 156 (Achsfolge 1'C1', ab 1912, spätere JŽ 04)
    Bulgarische Staatsbahnen: BDŽ-Baureihe 09 (Achsfolge 2'C1', 1912 als Einzelexemplar speziell für den Orient-Express geliefert),   
     BDŽ-Baureihe 27 (Achsfolge 1'D, ab 1911)
    Orientbahn: CFO-Nummern 58-60 (Achsfolge 2'C, ab 1908), CFO-Nummern 71-74 (Achsfolge 1'C1', ab 1911)

groet

jan :)