Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Erik01
Vandaag om 21:35:30
Toon hier je (model)TRAM foto's. door System-M
Vandaag om 21:32:40
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:31:09
Goede wensen voor 2026 door cor_b
Vandaag om 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
Vandaag om 20:57:28
Spoor- en tramweg parafernalia door sneek
Vandaag om 20:55:38
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
Vandaag om 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
  

Auteur Topic: airbrush  (gelezen 1422 keer)

Peter Spruit

  • Online Online
  • Berichten: 1631
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
airbrush
« Gepost op: 10 December 2011, 19:51:20 »
Ik wil mij een een airbrush compressor  aanschaffen om te gaan vervuilen en verweren met  de airbrush

Wat zijn jullie ervaringen met airbrush compressoren ? Dacht aan een BLACK BULL  BC23Twin daar we dan met 2 tegelijk kunnen werken.

Iemand ervaring met dit toestel.
( ps niet afkomen met zelfbouw etc ) Wil gewoon een redelijk goede compressor kopen  ;D

Greetz

Peter
Petdig1

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3467
    • Mijn van-alles website
Re:airbrush
« Reactie #1 Gepost op: 10 December 2011, 20:18:44 »
Allereerst zou ik mezelf de vraag stellen of je echt met twee personen tegelijk wil kunnen werken: is dat echt een vereiste?

Ik vind de compressor op zich er wel degelijk uitzien, en waarschijnlijk prima voor jou gebruik: ik zie alleen niets over een vocht-afscheider. In diverse sets waar dat ding in zit wordt dan gesproken over 'condensvertragende' airbrush-slang, maar in mijn ogen is dat gewoon troep: een vochtafscheider is een absolute must.

Peter Spruit

  • Online Online
  • Berichten: 1631
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:airbrush
« Reactie #2 Gepost op: 10 December 2011, 20:56:41 »
wel dat is ook hetgeen waar ik mee zit.
Met 2 werken is geen must.... alternatief is de BC23TM3  dus de gewone me 3 liter tank. 
Deze heeft wel een vochtafscheider  dus verwonderd me eigenlijk dat de twin dat niet heeft. 
Je vind er ook heel weinig concrete info over helaas
Peter
Petdig1

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3467
    • Mijn van-alles website
Re:airbrush
« Reactie #3 Gepost op: 11 December 2011, 01:38:41 »
Dan denk ik dat je beter op zoek kunt gaan naar een compressor waar wel veel informatie over te vinden is: ik kan bijvoorbeeld op het typenummer in je laatste post helemaal niets vinden, en dat vind ik zelf nooit zo'n goed teken.

Ik heb zelf een Werther TC108 compressor (volgens mij wordt deze ook wel als Eurotec TC108 aangeboden, weet ik niet zeker) en deze is om te beginnen wel handig. Inmiddels begint het ontbreken van een druktank me steeds meer op te breken: het is niet zo dat de luchtstroom pulserend is, maar ik spuit op een danig lage druk dat de druk tijdens het spuiten langzaam daalt, en op een gegeven moment de drukschakelaar de motor weer inschakelt.

Dat doet de schakelaar echter net te laat: de druk neemt kort voor opnieuw aanslaan af tot 0, en dan moet je dus echt met de spuit wegwezen van je model, want als de compressor weer druk opbouwt komen er dikke spetters van de spuit af als je de trekker weer overhaalt.

Als je daar rekening mee houdt, of simpelweg op een hogere druk spuit, kun je aardig uit de voeten met de genoemde compressor.

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:airbrush
« Reactie #4 Gepost op: 11 December 2011, 10:58:43 »
Je kan ook eerst lucht weg spuiten en pas je model spuiten als de motor is aangeslagen...... is meer lawaai maar wel een constante druk...

Jeffrey

Peter Spruit

  • Online Online
  • Berichten: 1631
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:airbrush
« Reactie #5 Gepost op: 11 December 2011, 11:58:34 »
sorry moest black bull BC23MT3 zijn
Dus is een piston compressor met 3 ltr luchttank en waterafscheider:
Ff google op Black bull airbrush en je komt hem wel tegen.

Denk dat ik deze gewoon ga aanschaffen ;-)

Peter
Petdig1

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3467
    • Mijn van-alles website
Re:airbrush
« Reactie #6 Gepost op: 11 December 2011, 13:14:10 »
Je kan ook eerst lucht weg spuiten en pas je model spuiten als de motor is aangeslagen...... is meer lawaai maar wel een constante druk...

Jeffrey
Uh, ik bedoel dat dit constant gebeurd: het model compressor heeft geen drukvat, dus de druk daalt al heel snel na het indrukken van de trekker: blijf je de trekker indrukken, dan slaat de motor aan, bouwt druk op, en helaas wordt dan net de schakeldrempel bereikt waarop de drukschakelaar de motor weer uitschakelt: vervolgens daalt de druk, en schakelt de drukschakelaar net te laat om de druk niet even tot 0 te laten zakken.

De motor draait dus niet constant, en dat is iets waar ik steeds meer hinder van begin te ondervinden.

@ Petdig: ziet er prima uit. Wel wat apart dat er niet over een vochtafscheider gesproken wordt, maar die wel weer op de foto staat. (ach ja... dat zal wel het bekende 'zet- en drukfouten voorbehouden' zijn)

Peter Spruit

  • Online Online
  • Berichten: 1631
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:airbrush
« Reactie #7 Gepost op: 11 December 2011, 20:49:56 »
tja..ik hem hem besteld...  :D

Heb reeds met het exemplaar zonder  drukvat gewerkt en deze had ook de vochtafscheider...ben benieuwd

Greetz

Peter
Petdig1

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
  • http://www.amsac.be/
Re:airbrush
« Reactie #8 Gepost op: 11 December 2011, 20:52:59 »
Peter,

Proficiat met de aankoop, ik ben nog altijd denkende !

Misschien eens meebrengen (naar de club)

Groeten Peter ;)