Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rogier
18 June 2025, 23:47:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeroen Water
18 June 2025, 22:42:33
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
18 June 2025, 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
18 June 2025, 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
  

Auteur Topic: Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering, varianten besproken.  (gelezen 3942 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering, varianten besproken.
« Gepost op: 12 August 2019, 13:50:03 »
De Pwg14 in DB-uitvoering van BRAWA
Sinds 2017 heeft BRAWA de bekendste Duitse goederentrein bagagewagen Pwg14 in het H0-assortiment. Eindelijk een volledig op schaal zijnde model van deze oorspronkelijk Pruisische conducteurswagen, waarvan er in Duitsland sinds 1914 ruim 7000 hebben rondgereden.



Inmiddels zijn er 4 DB-varianten:

Cat.nr. 49402
Wagen Pwg 120 001Mz. Dit is de oorspronkelijke uitvoering zoals de jonge DB die na de WO2 in dienst had. De wagen heeft nog gasverlichting, wat te zien is aan het gasreservoir onder de wagen en de extra schoorsteen op het dak. De laaddeuren hebben nog vensters en de zijwanden kennen nog geen schuine versterkingsprofielen. De opschriften zijn nog in het geel zoals de DRB dat kende en de wagen heeft depotstation Mainz. De revisiedatum staat op 1952.


Cat.nr. 49403
De tweede DB-uitvoering betreft de Pwg 123 312. De opschriften zijn al wit. De afwijkende remtekens op de hoekprofielen duiden op een Westinghouse-goederentreinrem. De deuren zijn raamloos en op de stelbalk staat Nürnberg als depotstation. De zijwanden zijn versterkt met profielen welke diagonaal geplaatst zijn. De wagen heeft net als de volgende varianten elektrische binnenverlichting, waartoe op de kopwanden een aanwijzing staat om vooral niet te vergeten de 24 Volt verlichtingstekker naar de loc los te maken bij het ontkoppelen. Zelfs de fabrieksplaat van Wagonfabrik Deutz is weergegeven. De revisiedatum van deze wagen is 6 april 1958. Op het dak alleen nog een pijpje van de kolenkachel.


Cat.nr. 494904
Ook een versterkte DB-variant, nu met bedrijfsnummer Pwg14 123 114.Depot Wuppertal-Vohwinkel en revisieopschriften van 23 oktober 1956, dus na de afschaffing van de 3e klasse (al maakt dat voor de dienst in goederentreinen niet veel uit…). Leuke variant omdat de opschriften laag op de zijwanden staan. Ook de DB week wel eens af van de eigen normen.


Cat.nr. 49416
Kortgeleden kwam een nieuwe nummervariant uit. Wagen Pwg 121 370 in de uitvoering waarin aan het einde van tijdperk 3 de Pwg’s los en zonder eigen depotstation werden ingezet. Ook nu weer versterkte zijwanden en revisie opschriften van 13 juli 1967, aan het einde van tijdperk 3 dus.



Hier nog even de waarschuwing op de kopwanden van de wagens met elektrische (vanaf de loc gevoede) 24 Volts verlichting:


Een Duitse goederentrein zonder Pwg, dat kan bijna niet. Dankzij deze wagens is ook voor de goederentreinconducteur een gevarieerde zitplaats beschikbaar.

grtz,
Wim

« Laatst bewerkt op: 08 November 2020, 20:43:09 door Bert van Gelder »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #1 Gepost op: 12 August 2019, 18:32:13 »
Leuk en informatief, dit bericht.

Dank, Wim!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #2 Gepost op: 12 August 2019, 20:32:41 »
Inderdaad. Bedankt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #3 Gepost op: 12 August 2019, 21:13:22 »
Dat BRAWA van die wagen verschillende varianten had uitgebracht wist ik wel, maar niet dat er alleen al van de DB zoveel verschillende waren.
Van mij ook bedankt dus.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #4 Gepost op: 12 August 2019, 21:26:24 »
De DB heeft ook bij een aantal wagens het verhoogde dak verwijderd, dus nog een variant. Rijdt bij mij van Lenz in spoor 0.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #5 Gepost op: 12 August 2019, 23:41:27 »
Klopt Karben, de variant zonder 'Dachkanzel' is er (nog) niet van Brawa, maar in de constructie van het model is er zeker rekening mee gehouden. Die variant zal dus ongetwijfeld nog eens gaan verschijnen met plat dak en uitzichtkoepeltjes aan weerszijden van de  bak.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1539
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #6 Gepost op: 13 August 2019, 17:23:49 »
Weinert heeft zowel de versie met als zonder dakopbouw. Je moet 'm alleen wel zelf bouwen.

http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/#page_104

Rob

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #7 Gepost op: 13 August 2019, 20:49:00 »
Leuk verslag inderdaad. Misschien leuk als andere forumgenoten nog andere versies hebben van de Brawa Pwg, om hier te posten?  :)