Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:37:59
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:33:27
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:18:57
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:34:36
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:32:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:31:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
  

Auteur Topic: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok  (gelezen 2961 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3453
    • Mijn van-alles website
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #15 Gepost op: 03 September 2014, 13:52:26 »
De startstroom is het hoogste wat er ooit bereikt gaat worden, dus zware trein eraan en dan vanuit stilstand meten
Dat helpt alleen niet, want zelfs een analoge meter is te traag om die stroom goed in beeld te brengen. Hoewel ik het zelf geen goed idee vind om op het randje te gaan zitten kwa vermogens, kan ik me voorstellen dat het wel eens voorkomt dat er zo krap gedimensioneerd moet worden en je dit soort testen moet doen.

Echter, de stroom bij blokkering van de motor meten, is dan stukken betrouwbaarder dan de startstroom vanuit stilstand: tegen de tijd dat de meter uitslaat of het display van informatie voorziet, is de piekstroom alweer voorbij.

Uhm Tjibbeb: misschien mis ik iets, maar we hebben het niet over het afremmen van een trein, maar over het meten van de stroom die de motor van een trein op z'n hoogst zal opnemen.

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #16 Gepost op: 03 September 2014, 22:06:50 »
Beste Menno.
De stroom daalt omdat de motor een tegen-EMK gaat opwekken tijden het draaien. Bij stilstand is de waarde hiervan nul en wordt de stroom begrenst door de ohmse waarde in het circuit. Wanneer je een motor echter ompoolt (draairichting omkeren) werkt de tegenspanning van de nog draaiende motor ineens met de nieuw aangelegde spanning mee. De stroom zal dan hoger zijn dan bij een geblokkeerde motor. Dit wordt tegenstroomremmen genoemd.
Voor het bepalen van de maximale stroom in de miniatuur situatie is dit niet nodig, maar de stelling dat de motor de grootste stroom opneemt bij stilstand is daarmee te ontkrachten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #17 Gepost op: 03 September 2014, 22:29:27 »
Tjibbe, wat je vertelt over dat tegenspanning geven klopt wel, maar zoals je zelf constateert is het bij modeltreinen niet relevant. Als je analoog rijdt moet je zoiets gewoon niet doen, en bij digitaal denk ik dat je het helemaal niet voor elkaar krijgt om de motorspanning om te polen voordat de trein stil staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #18 Gepost op: 04 September 2014, 12:28:00 »
Als je perse wil testen op de 'omdraaien op max snelheid' methode moet je zo een oude fleischmann trafo vinden met een rijrichting schakelaar zonder blokkering (een tr52 of een 710) En daar zijn ze al snel vanaf gestapt

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #19 Gepost op: 04 September 2014, 12:51:53 »
Nou ja, snel...

Ik heb er twee en als jochie vond ik het wat leuk  ;D

Als je dat soort grappen buiten beschouwing laat kun je eenvoudig de ohmse weerstand van de motor bij stilstand meten, en daarmee de maximale aanloopstroom vanuit stilstand uitrekenen.