Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Aansturing Roco dubbele engelse wissels  (gelezen 10760 keer)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
« Reactie #30 Gepost op: 28 September 2010, 15:48:59 »
Eerlijk toegegeven dat ik mij vergist heb.
Zie inderdaad wat het verschil is.
Weer wat bijgeleerd zeg maar.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
« Reactie #31 Gepost op: 28 September 2010, 16:18:50 »
Weer wat bijgeleerd zeg maar.
Dat is precies de bedoeling van een forum. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

drsdbds

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
« Reactie #32 Gepost op: 28 September 2010, 17:35:19 »
Geacht Forum,

Het inbrengen van mijn probleem heeft zo te lezen heel wat bewerkstelligt. Mijns inziens bestaat er geen simpele aansturing en voor mijn systeem lijkt aansturing door twee afzonderlijke wisselschakelaars het meest eenvoudig. Met gebruik van twee wisselschakelaars van het Fleischmann 'gleisbildstellwerk' die tegen elkaar aan geplaatst worden is de stand van de wisseltongen nog de meest figuratieve geheugensteun. In ieder geval hartelijk dank voor jullie inbreng!
Vriendelijke groet,
Daan

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
« Reactie #33 Gepost op: 28 September 2010, 17:39:00 »
Hoi Daan.

Voel je helemaal niet schuldig joh, dit gebeurd nu eenmaal in een draadje.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
« Reactie #34 Gepost op: 28 September 2010, 19:05:44 »
Met gebruik van twee wisselschakelaars van het Fleischmann 'gleisbildstellwerk' die tegen elkaar aan geplaatst worden is de stand van de wisseltongen nog de meest figuratieve geheugensteun.
Inderdaad, maar denk je dan wel aan de opmerking van Reinier op de eerst pagina?
Linker schakelaar bedient de rechter tongen, rechter schakelaar bedient de linker tongen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
« Reactie #35 Gepost op: 02 October 2010, 02:01:32 »
Ik heb zelf zo'n engelse wissel van roco in gebruik. Zelf heb ik de bediening opgelost via 2 wisselmotoren en 2 meerpolige wipschakelaars (uit de electronicawinkel) met leds.
De leds met schakelaars heb ik in mijn bedieningspaneel verwerkt in mijn railplan dat erop zichtbaar is.
Het klopt dat de linker schakelaar de rechter motor bediend en omgekeerd. Via de schakelstand gaat ook een led branden die de rijweg weergeeft. Zo zie ik meteen hoe de lok over de wissel gaat rijden zonder dat ik de lok zelf hoef te zien.
Iedere schakelaar geeft stroom door voor de wisselmotor en de led. Beide zijn appart aangesloten aan de schakelaar (meerpolig 2x om). Daar zitten 6 pennen aan. De middelste 2 komt de stroom binnen en aan iedere buitenste 2 pennen zitten de aansluiting voor motor en led.

Werkt prima en kan dus goed op plekken op de baan gebruikt worden die uit het "zicht" liggen maar wel op het bedieningspaneel bediend kunnen worden.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
« Reactie #36 Gepost op: 11 November 2010, 15:45:23 »
Gisteren twee engelse wissels die ik nog had liggen in mijn baan ingebouwd.
Het zijn Roco wissels met twee spoelen, zoals in dit topic uitgebreid besproken. Ik heb dit topic even opgezocht over de aansluiting. Dat is me wel helder.
Al spelende met de wissels vroeg ik me wel af wat nu het voordeel is om een wissel te construeren met twee aandrijvingen.
Vooral ook omdat je voor een rijweg altijd minimaal een wisseltong moet verplaatsen. Simpelweg één stand voor kruisen en een stand voor afbuigen zou toch voldoende moeten zijn? Scheelt een aandrijving en m.i. minder schakelbewegingen. Vroeger....... in mijn N tijd hadden engelse wissel nog simpelweg twee standen. Nu heb ik vier mogelijkheden, maar wat schiet ik daar mee op?

Heeft het iets met de polariserende hartstukken te maken?
Herintreder sinds 2010

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
« Reactie #37 Gepost op: 11 November 2010, 16:02:50 »
Omdat de wissels daarmee beter overeenkomen met de werkelijkheid. Zo'n Fleischmann Engels wissel is inderdaad zeer praktisch, maar Roco, Peco of Tillig willen graag wissels maken die overeenkomen met het grote voorbeeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
« Reactie #38 Gepost op: 11 November 2010, 23:38:43 »
Een andere reden komt ook uit het grootbedrijf. Bij een Engels wissel met een enkele aandrijving kun je kiezen tussen kruisen of afbuigen. De tongen aan een kant bewegen dan tegen elkaar in. De tongen in het midden hebben daardoor meer ruimte nodig, op een plek waar de ruimte al erg krap is.
Bij het systeem met twee aandrijvingen beweegt een tongenset altijd dezelfde kant op, dat kost in het midden minder ruimte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.