Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 18:20:50
lichtsluis een bezetmelding laten geven door bask185
Vandaag om 18:05:47
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 17:55:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 17:49:19
Spelregels 'Raadplaatje' door Pauldg
Vandaag om 17:47:20
BR 54 Minitrix problemen. door Rick
Vandaag om 17:16:11
Modelwensen 2026 door Eric B
Vandaag om 17:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 17:14:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:05:10
Beekdaelen in H0 door ruudns
Vandaag om 16:57:17
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:56:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 16:44:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:08:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 15:36:45
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 15:35:05
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door basjuh1981
Vandaag om 15:31:16
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:23:49
Even voorstellen Niels uit Den Haag door basjuh1981
Vandaag om 15:16:22
DCC-EX pinnen voor bezetmelders tekort door Wouter-N
Vandaag om 15:13:56
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door bellejt
Vandaag om 14:38:22
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:18:09
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 13:19:42
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Eric B
Vandaag om 12:31:54
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:31:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 11:56:34
Layne, Somewhere South. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:27:21
Stub switches door Hans1963
26 December 2025, 22:53:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
26 December 2025, 22:42:42
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
26 December 2025, 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
26 December 2025, 22:22:04
  

Auteur Topic: Stroomafnemers  (gelezen 11705 keer)

Gerard

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #30 Gepost op: 11 January 2007, 20:01:16 »
Citaat
Goederentreinen rijden wel eens met de voorste op ja, zie deze foto http://www.nicospilt.com/20061110_2105.JPG van Nico Spilt.
In dit geval is de reden dat de eerste wagen(s) van deze trein voorzien zijn van zeildoek. Vonken zouden brand kunnen veroorzaken. De snelheid wordt daarmee wel gelimiteerd tot (ik dacht) 80 km/u.
(Correct me if I'm wrong! :-|)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8644
  • Spoor N
Re: Stroomafnemers
« Reactie #31 Gepost op: 11 January 2007, 20:24:03 »
Half correct, het staat er wel bij maar ik heb mijn twijfels erover omdat ik ook foto's herinner waarop de loc gewoon de achterste panto op had. De snelheid is in ieder geval beperkt tot 80 (of 100) km/u.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1169
Re: Stroomafnemers
« Reactie #32 Gepost op: 11 January 2007, 20:58:19 »
Is dat bij het met 2 locs rijden niet juist om de belasting van de bovenleiding te spreiden waardoor die minder hard slijt.

Groetjes Michiel

Nee dus...hoeft tegenwoordig niet meer...anders konden we ook niet met 2 425's rondrijden die de beugels op 9 meter afstand van elkaar hebben. Slijtage van bovenleiding heeft niets met de afstand te maken van de stroomafnemers

Groeten

Bas

Anoniem

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #33 Gepost op: 11 January 2007, 22:09:05 »
@Bas: wat bij de BLS geldt hoeft niet per se universeel geldend te zijn ;).

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1169
Re: Stroomafnemers
« Reactie #34 Gepost op: 11 January 2007, 22:12:47 »
@ Wesley

Ik heb ook helemaal niets over andere spoorwegmaatschappijen gezegt. Ik heb steeds over de BLS gesproken en daarbij niets als universeel aangeduid.

Groet

Nas
« Laatst bewerkt op: 12 January 2007, 12:18:07 door Peter Korsten. Reden: Citaat van voorgaande bericht verwijderd. »

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Stroomafnemers
« Reactie #35 Gepost op: 11 January 2007, 22:34:15 »
Bij de NS geldt; twee stroomafnemers op max 75km/u, voorste stoomafnemer op max 100km/u en voor de achterste zijn er geen beperkingen.
Dat er voor het rijden met de voorste of twee stoomafnemers beperkingen zijn heeft te maken met de opwaardse druk van de stoomafnemer tegen de rijdraad.

Gr Dennis

Anoniem

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #36 Gepost op: 11 January 2007, 22:38:38 »
Ik heb steeds over de BLS gesproken en daarbij niets als universeel aangeduid.

Ik kreeg de indruk van het tegendeel, en je moet me nageven dat dat niet onlogisch is gegeven je formulering ;):

Nee dus...hoeft tegenwoordig niet meer...anders konden we ook niet met 2 425's rondrijden die de beugels op 9 meter afstand van elkaar hebben. Slijtage van bovenleiding heeft niets met de afstand te maken van de stroomafnemers

Afgezien van die 425's lijkt alles gesteld te zijn alsof het in het algemeen waar is. Dus vandaar ;D.