Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Stroomafnemers  (gelezen 11121 keer)

Gerard

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #30 Gepost op: 11 January 2007, 20:01:16 »
Citaat
Goederentreinen rijden wel eens met de voorste op ja, zie deze foto http://www.nicospilt.com/20061110_2105.JPG van Nico Spilt.
In dit geval is de reden dat de eerste wagen(s) van deze trein voorzien zijn van zeildoek. Vonken zouden brand kunnen veroorzaken. De snelheid wordt daarmee wel gelimiteerd tot (ik dacht) 80 km/u.
(Correct me if I'm wrong! :-|)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8478
  • Spoor N
Re: Stroomafnemers
« Reactie #31 Gepost op: 11 January 2007, 20:24:03 »
Half correct, het staat er wel bij maar ik heb mijn twijfels erover omdat ik ook foto's herinner waarop de loc gewoon de achterste panto op had. De snelheid is in ieder geval beperkt tot 80 (of 100) km/u.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re: Stroomafnemers
« Reactie #32 Gepost op: 11 January 2007, 20:58:19 »
Is dat bij het met 2 locs rijden niet juist om de belasting van de bovenleiding te spreiden waardoor die minder hard slijt.

Groetjes Michiel

Nee dus...hoeft tegenwoordig niet meer...anders konden we ook niet met 2 425's rondrijden die de beugels op 9 meter afstand van elkaar hebben. Slijtage van bovenleiding heeft niets met de afstand te maken van de stroomafnemers

Groeten

Bas

Anoniem

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #33 Gepost op: 11 January 2007, 22:09:05 »
@Bas: wat bij de BLS geldt hoeft niet per se universeel geldend te zijn ;).

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re: Stroomafnemers
« Reactie #34 Gepost op: 11 January 2007, 22:12:47 »
@ Wesley

Ik heb ook helemaal niets over andere spoorwegmaatschappijen gezegt. Ik heb steeds over de BLS gesproken en daarbij niets als universeel aangeduid.

Groet

Nas
« Laatst bewerkt op: 12 January 2007, 12:18:07 door Peter Korsten. Reden: Citaat van voorgaande bericht verwijderd. »

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Stroomafnemers
« Reactie #35 Gepost op: 11 January 2007, 22:34:15 »
Bij de NS geldt; twee stroomafnemers op max 75km/u, voorste stoomafnemer op max 100km/u en voor de achterste zijn er geen beperkingen.
Dat er voor het rijden met de voorste of twee stoomafnemers beperkingen zijn heeft te maken met de opwaardse druk van de stoomafnemer tegen de rijdraad.

Gr Dennis

Anoniem

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #36 Gepost op: 11 January 2007, 22:38:38 »
Ik heb steeds over de BLS gesproken en daarbij niets als universeel aangeduid.

Ik kreeg de indruk van het tegendeel, en je moet me nageven dat dat niet onlogisch is gegeven je formulering ;):

Nee dus...hoeft tegenwoordig niet meer...anders konden we ook niet met 2 425's rondrijden die de beugels op 9 meter afstand van elkaar hebben. Slijtage van bovenleiding heeft niets met de afstand te maken van de stroomafnemers

Afgezien van die 425's lijkt alles gesteld te zijn alsof het in het algemeen waar is. Dus vandaar ;D.