Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
Vandaag om 15:57:27
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Alweer is de Weller soldeerbout defect door klusser
Vandaag om 15:51:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 15:31:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
Vandaag om 15:28:19
Welke winkel voert deze merken? door Ronald Halma
Vandaag om 14:26:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:12:18
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:57:37
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Aachenau West door Chris Westerduin
Vandaag om 12:12:21
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:11:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:06:55
LIMA IRM Cardanassen door Duikeend
Vandaag om 00:48:46
  

Auteur Topic: Maximale belasting tuimelschakelaar  (gelezen 5701 keer)

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Maximale belasting tuimelschakelaar
« Gepost op: 29 June 2006, 17:14:30 »
Ik wil de verlichting op mijn baan in zijn geheel kunnen uitschakelen met een tuimelschakelaar vanaf het bedieningsplateau, maar ik weet niet of de schakelaar het aan kan?

De specificaties van de schakelaar is 250volt 3A en ik wil 100 VA per schakelaar kunnen bedienen op 16 volt. Is dit mogelijk?

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #1 Gepost op: 29 June 2006, 17:53:17 »
100 VA bij 16V betekend een stroom van 100/16=6,25A
Voor die toepassing moet je dus een zwaardere schakelaar gebruiken.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

KC

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #2 Gepost op: 29 June 2006, 19:32:37 »
Het gevolg?

** klik **

(met dank aan Ad)

Gr/Kees
Groetjes van Kees

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #3 Gepost op: 29 June 2006, 19:59:18 »
Dat is wel heel drastisch  ;D

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #4 Gepost op: 29 June 2006, 20:00:04 »
Dat zie ik niet zo snel op zolder gebeuren.

 ;D

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #5 Gepost op: 29 June 2006, 23:44:10 »
Hoi,

Je zou in combinatie met een lichte schakelaar een 12 V auto-relais kunnen schakelen. Die hebben een schakelbare stroom van 10A om bijv. mistlampen mee te schakelen. Ook mogen die dingen langdurig geschakeld staan. de stuurspanning zal ook best iets hoger dan 12V (gelijk)-spanning mogen zijn.
Misschien een ideetje  ;)
De groeten van Rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26764
    • Pagina van klaas
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #6 Gepost op: 30 June 2006, 08:17:24 »
Kijk eens bij Conrad. Die hebben tuimelschakelaars voor toepassing in auto's waar je rechtstreeks 20A mee kunt schakelen.
Je kunt ook eens in de specificaties van diverse schakelaars gaan spitten. Dan zie je dat je bij een lagere spanning vaak een hogere stroom mag schakelen. En ook niet onbelangrijk: bij wisselstroom kan een schakelaar vaak meer stroom aan dan bij gelijkstroom.
De beperkende factor bij elke schakelaar is het uitschakelen van de stroom, dan krijgen de contacten het meest te verduren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #7 Gepost op: 30 June 2006, 22:56:57 »
Ik heb in de Conradgids gezocht en daarin kwam tuimelschakelaars tegen naast  250 volt 3A ook 125 volt 6A aankonden. 6A heb ik nodig en op 16 volt zal het naar mijn idee geen kwaad kunnen met deze schakelaars. Toch?

Anders ga ik inderdaad over op de autoschakelaars, wel zo veilig.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #8 Gepost op: 01 July 2006, 11:40:29 »
Die moet voldoen, dat hij meer spanning aankan (125V i.p.v. 16V) is alleen maar beter. Het belangrijkste is dat hij 6A aankan.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz