Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 11:37:43
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:10:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 11:06:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 11:04:00
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 11:02:50
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Wat vindt AI van jouw baan? door RobVille
Vandaag om 10:40:25
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Pjotr500
Vandaag om 10:34:13
Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 10:27:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:20:43
Op Zuid (NL H0) door NS264
Vandaag om 10:13:11
Welke decoder is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 10:11:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 09:56:16
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
4 oktober modelspoorbeurs Houten door AlbertG
Vandaag om 09:38:31
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 07:59:45
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
09 October 2025, 20:52:39
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
09 October 2025, 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
09 October 2025, 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
09 October 2025, 19:27:32
  

Auteur Topic: digitaal rijden en kortsluiting omzeilen  (gelezen 2072 keer)

cepero

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
digitaal rijden en kortsluiting omzeilen
« Gepost op: 03 May 2010, 22:48:56 »
Hallo iedereen

Ik heb wat vragen bij het verbinden van sporen. Ik ben een gebruiker van Fleishmann N-schaal en ga digitaal rijden.
Ik ben al enkele weken bezig met een geschikt sporenplan te maken met behulp van het programme Anyrail. Ik ben begonnen met een dubbele spoor dat in tegenovergestelde richtingen loopt. Op zich niets mis mee, maar ik hou me mooi aan de regels ivm kortsluitingen etc. Nu zie ik veel voorbeelden (praktisch allemaal) van banenplannen waar mensen alle sporen met wissels verbinden, al lopen ze tegenovergesteld (kortsluiting volgens de regels dus)
Met keerlussen weet ik dat je kan 'ompolen' met bv dat setje 'spooroverwegen' dat Fleishmann aanbiedt. Hoe doen ze dat dan? Als ik me er niet meer aan moet houden maakt dat alles natuurlijk veel leuker om te verbinden mits ik nu 3 sporen in elke richting heb lopen....
Graag advies

Groeten
Cepero

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:digitaal rijden en kortsluiting omzeilen
« Reactie #1 Gepost op: 03 May 2010, 22:51:15 »
Bij digitaal gaat de stroom altijd één richting uit.
Zolang je dus geen railstaaf van onder naar boven doorverbindt (zogenaamde keerlussen) is er geen enkel probleem.
Anders even een keerlusgarnituur ertussen en dan wordt ook dat opgelost.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:digitaal rijden en kortsluiting omzeilen
« Reactie #2 Gepost op: 03 May 2010, 22:56:11 »
Hoi Cepero,

Allereerst: Welkom op het forum!

Ik weet niet hoeveel je weet van digitaal maar in de encyclopedie digitale besturing kan je veel vinden over digitaal. Daar vind je ook hoe je in een digitale baan een keerlus maakt. encyclopedie digitale keerlus.

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26827
    • Pagina van klaas
Re:digitaal rijden en kortsluiting omzeilen
« Reactie #3 Gepost op: 03 May 2010, 23:53:52 »
Nu zie ik veel voorbeelden (praktisch allemaal) van banenplannen waar mensen alle sporen met wissels verbinden, al lopen ze tegenovergesteld (kortsluiting volgens de regels dus)
Volgens de regels van het analoge 2-rail bedrijf krijg je dan inderdaad kortsluiting. Dat komt omdat bij analoog de rijrichting wordt bepaald door de polariteit van de spanning op de rails.

Maar als je digitaal gaat rijden moet je het analoge denken van je af schudden. Bij digitaal heeft de rijrichting niks meer te maken met de polariteit van de spanning op het spoor. Daar wordt de richting bepaald in de decoder op grond van de digitale opdracht die hij krijgt. Je kunt bij digitaal zelfs de polariteit op het spoor omschakelen terwijl de trein rijdt. De trein gaat dan onverstoorbaar verder in de richting waarin hij bezig was.

Dat betekent dus dat je twee of meer parallelle sporen in dezelfde polariteit kan aansluiten, en dan krijg je bij spoorwisselen via een wisselverbinding geen kortsluiting. Beter gezegd:  je moet parallelle sporen gelijkgepoold aansluiten om probleemloos van spoor te kunnen wisselen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

cepero

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:digitaal rijden en kortsluiting omzeilen
« Reactie #4 Gepost op: 10 May 2010, 17:08:42 »
bedankt Klaas. Dit helderde echt wel veel op voor mij!
Ik dacht idd nog veel te veel 'analoog'
Nu moet ik mij niet meer zo houden aan die sporen in verschillende rijrichtignen etc.
Gewoon ergens een keerlus voorzien dus.... :)

bedankt hoor
groeten
Cepero

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re:digitaal rijden en kortsluiting omzeilen
« Reactie #5 Gepost op: 10 May 2010, 19:27:45 »
Citaat
Met keerlussen weet ik dat je kan 'ompolen' met bv dat setje 'spooroverwegen' dat Fleishmann aanbied
Dit setje, 6199, is met nadruk NIET voor digitaal bedrijf.

Om dit op te lossen heb je een relais nodig en een manier om die te schakelen. Dit kan in een keerlus-automaat, zoals die van vele bedrijven geleverd wordt.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26827
    • Pagina van klaas
Re:digitaal rijden en kortsluiting omzeilen
« Reactie #6 Gepost op: 10 May 2010, 19:57:16 »
Dit setje, 6199, is met nadruk NIET voor digitaal bedrijf.
Hoe dat setje werkt kun je zien op mijn website, op deze pagina en dan tekening 3.
Dan zie je dat je bij Fleischmann 32 euro betaalt voor 4 diodes.
Maar zoals gezegd, alleen voor analoog bedrijf geschikt, en dan nog maar voor één rijrichting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.