Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco 42616
door
johan george
Vandaag
om 00:05:28
Modelwensen 2026
door
Gino
25 December 2025, 23:54:12
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
25 December 2025, 22:57:29
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
25 December 2025, 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
RallyAstra
25 December 2025, 22:47:57
Rondom Charlois
door
Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
Yamorc 7001 dood
door
Reinout van Rees
25 December 2025, 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail
door
bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
ruudns
25 December 2025, 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
25 December 2025, 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Karben
25 December 2025, 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 December 2025, 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
25 December 2025, 17:51:59
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
25 December 2025, 16:50:11
Goede wensen voor 2026
door
Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de
door
Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
door
dennie
25 December 2025, 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Benelux795
25 December 2025, 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
DJV
25 December 2025, 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant.
door
kar
25 December 2025, 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
door
Juroen
25 December 2025, 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
25 December 2025, 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
25 December 2025, 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
gdh
25 December 2025, 12:16:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar (gelezen 1044 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12572
Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
«
Gepost op:
09 March 2010, 15:36:23 »
De aanleg van het derde spoor voor de Betuweroute tussen de Duitse grens en Oberhausen staat op losse schroeven. Dit meldt Cobouw. Volgens het infrastructuurvakblad komt Deutsche Bahn vanaf volgend jaar jaarlijks een half miljard euro tekort om alle spoorplannen te kunnen realiseren. Topman Rüdiger Grube van Deutsche Bahn heeft dat de verkeerscommissie van de Bondsdag voorgerekend.
Tot 2011 zijn de plannen nog wel gedekt, mede door de twee conjunctuurprogramma's waarmee de Duitse regering de economie ondersteunt, maar in de financiering van de plannen tot 2025 gaapt een gat van 23 miljard euro. De oppositie in de Bondsdag spreekt al van een dreigend verkeersinfarct, temeer omdat na de hoge uitgaven voor de conjunctuurprogramma's strenge bezuinigingen nodig zullen zijn.
Nederland en Duitsland hebben in 2007 afspraken gemaakt over het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen, dat in 2013 klaar zou moeten zijn. De aanleg daarvan is nodig om de capaciteit van de Betuweroute tussen Rotterdam en Zevenaar volledig te kunnen benutten. Zonder een derde spoor blijft het traject, dat ook door personentreinen wordt gebruikt, een flessenhals. Als het derde spoor in 2013 klaar moet zijn, zou binnenkort met de aanleg moeten worden begonnen.
De verkeerswoordvoerders van de coalitiepartijen in de regering-Merkel hebben in de Bondsdag laten weten dat meer geld voor de door Deutsche Bahn-topman Grube gewenste prioritaire projecten er voorlopig niet in zit. Maar beiden stellen dat van een 'schraplijst' geen sprake is. Belangrijke projecten worden volgens hen niet weggestreept, maar kunnen hooguit pas later worden uitgevoerd.
Ze wijzen ook met de beschuldigende vinger naar DB zelf, die als netexploitant het beschikbare geld moet verdelen. 'Zolang het DB-concern nog winsten uit de exploitatieopbrengst aftapt en daarmee de eigen balans versterkt, valt aan extra belastinggeld al helemaal niet te denken'
DB Netz behaalde in het eerste halfjaar van vorig jaar, ondanks de crisis, een winst van 424 miljoen euro, die geheel in de concernkas verdween. Het gaat dan niet aan dat Grube aan de ene kant 600 miljoen euro meer belastinggeld voor spoorinfra verlangt en tegelijk honderden miljoenen aan de exploitatie van het spoor overhoudt, vindt FDP-man Döring.
De verdeling van de middelen over goederen- en passagiersvervoer is ook een belangrijke kwestie. De Groenen en de spoorlobby Allianz pro Schiene willen dat het geld met voorrang beschikbaar komt voor het forensenverkeer in grote agglomeraties, zoals Berlijn, Dresden, Frankfurt aan de Main en Mannheim. Verder is veel geld nodig om bestaande passagiersdiensten te verbeteren. Deutsche Bahn heeft te kampen met ernstige materiaalschade bij het ICE-vervoer (hogesnelheidslijnen), klaarblijkelijk door achterstallig onderhoud.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
2010
Offline
Berichten: 305
Re:Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
«
Reactie #1 Gepost op:
09 March 2010, 15:49:56 »
Tsja, dat is niet zo best. Dat ding heeft bakken met geld gekost en het zou jammer zijn als hij straks die verbinding niet heeft. Het zag er aan te komen met die ICE-1 en ICE-2. 'Achterstallig onderhoud' waar hoor je dat nog tegenwoordig.
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 4090
Re:Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
«
Reactie #2 Gepost op:
10 March 2010, 11:52:44 »
ICE's en een goederenspoorlijn lijken me weinig met mekaar te maken te hebben..
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22769
Re:Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
«
Reactie #3 Gepost op:
10 March 2010, 13:27:45 »
Behalve dat het wegwerken van achterstallig onderhoud aan ICE en het aanleggen van een extra spoor allebei geld kosten en dat er kennelijk moet worden gekozen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Thom
Offline
Berichten: 4090
Re:Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
«
Reactie #4 Gepost op:
10 March 2010, 23:19:50 »
Het ene lijkt me toch een centen kwestie voor de overheid, en het andere voor de DB...
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar