Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door Dino64
Vandaag om 14:41:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
  

Auteur Topic: Rechte keerlus  (gelezen 5078 keer)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Rechte keerlus
« Reactie #30 Gepost op: 09 January 2011, 13:32:38 »
De metalen wielen van de wagons zullen kortsluiting veroorzaken als ze over de grens van omgepoolde secties rijden. Daarom moet de gehele trein in de middelste sectie van een "keerlus" module passen.

Ik schrijf "keerlus" omdat het in de volksmond zo heet en ik ook niet direct een beter woord heb. We hebben in dit draadje de misverstanden die daar het gevolg van zijn al gemerkt. Zo'n "keerlus" module is een module die kortsluiting voorkomt door automatische ompoling van secties op de baan, daar waar anders stukken rail met tegenovergestelde polariteit elkaar ontmoeten.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 09 January 2011, 13:35:16 door Gerard Wassink »

Sjaakj

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:Rechte keerlus
« Reactie #31 Gepost op: 09 January 2011, 13:44:36 »
ja tuurlijk idd, had ik zelf ook kunnen bedenken.. ga eens kijken of ik het in mijn baanplan kwijt kan. bedankt voor de tip

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re:Rechte keerlus
« Reactie #32 Gepost op: 09 January 2011, 14:12:19 »
Even ter verduidelijking wat Gerard al schreef:



Dat is een oud episteltje van mij toen ik nog deelnam aan de HCCM in Houten. Ik schat al vlug zo'n 15 jaar oud, waar blijft de tijd  :'( 

Marius.

Marius

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Rechte keerlus
« Reactie #33 Gepost op: 09 January 2011, 15:48:39 »
Hey Marius,

Ik weet niet zeker of ik jouw onderste plaatje snap. In de handleiding bij de LDT KSM module is de "keerlus" schakeling vormgegeven met drie secties, zonder "normale baan" er tussen.

Of bedoel jij met "keerlus sectie" de gehele keerlus oplossing?

Bij de KDT LSM wordt dat middelste stuk namelijk ook omgepoold.

Gerard

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re:Rechte keerlus
« Reactie #34 Gepost op: 09 January 2011, 16:19:38 »
Hoi Gerard,

Wat ik met het onderste plaatje (toendertijd) probeerde uitteleggen is dat je geen 2  'keer'lussen direct aan elkaar mag koppelen. In de tijd dat ik dit episteltje schreef waren er nog geen geavanceerde 'keer'lus modules zoals nu met in- en uitrij secties. Dus zoek het niet te ver, lees het simpel.

Marius.
Marius

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Rechte keerlus
« Reactie #35 Gepost op: 09 January 2011, 17:51:03 »
Ik begrijp nu wat je bedoelt.  ;D

Er lopen erg veel termen door elkaar op dit gebied, vandaar mijn vragen...

Gerard

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Rechte keerlus
« Reactie #36 Gepost op: 14 January 2011, 13:42:26 »
Om de vraag maar gewoon met ingetekende keerlus modules te beantwoorden:
Er worden twee keerlus modules geplaatst (Zie tekening).

Groen: Sectie A
Zwart: Sectie B
Rood Sectie C
Blauw Sectie D
Geel: Sectie E
Hiermee kan je trein ongestoord rondrijden.
Voor de polariteit van je emplacement geldt, dat daar gewoon heen en weer gereden kan worden. Dus rechter rail is 'plus' en linker rail is 'min'.

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.