Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 21:33:00
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: Roco 2200 en 2400  (gelezen 18761 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22566
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #30 Gepost op: 23 November 2014, 14:05:49 »
Toch vooral een andere bussenisscase (dat hoort in het Engels) schat ik zo in.

Bij de introductie van de 2400 koos Roco voor een schappelijke prijs in de verwachting er dan veel van te kunnen verkopen. Veel modellen met wat minder winst verkopen is financieel ook interessant. Dat is denk ik aardig gelukt.
Maar bij de 2200 lukt dat niet meer. Al was het alleen maar vanwege het enorme aantal modellen dat al in omloop is. Het gaat dus altijd om zeer beperkte oplagen en dat zal de marge per exemplaar toch wat groter moeten zijn wil het zin hebben.

Volgens mij zijn dergelijke overwegingen in de vergelijking tussen de 2200 en 2400 veel belangrijker dan de verschillen in de feitelijke productiekosten.
Kijk ook niet raar op als de prijsstelling van de 2400 heel anders wordt als Roco ze weer gaat produceren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #31 Gepost op: 23 November 2014, 19:35:03 »
Maar bij de 2200 lukt dat niet meer.
En het gaat ook niet lukken als met die foutieve uitvoeringen die velen links laten liggen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5453
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #32 Gepost op: 23 November 2014, 19:55:06 »
De 2400 komt uit China. De 2200 is nog in Europa gemaakt.

CKLX

Kleine correctie: 'KWAM' uit China, want Modelleisenbahn GmbH heeft, net als Märklin, een tijdje geleden alle mallen terug gehaald uit China. Dus een volgende 2400 zal zeker 'made in EU' zijn.

Grtz,
Rob
Tbinnebarretije…

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5453
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #33 Gepost op: 23 November 2014, 19:59:05 »
....Kijk ook niet raar op als de prijsstelling van de 2400 heel anders wordt als Roco ze weer gaat produceren.

Zie mijn berichtje hierboven. De prijs zal dan waarschijnlijk idd wel wat hoger zijn.

Overigens hoop ik wel, wanneer men in de toekomst weer 2400'en gaat uitbrengen met A-sein, dat de Europese constructeurs de plaats corrigeren dat derde sein, want dat zat ook niet helemaal correct...

Grtz,
Rob
Tbinnebarretije…

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #34 Gepost op: 24 November 2014, 09:23:28 »
Het duizelt mij een beetje. De 2400 is meer "correct" dan de 2200. Maar ik zie geel/grijze met een omgekeerd L sein. Ik dacht men al was overgestapt op het A sein voor de geel/grijze huisstijl in werd gevoerd.

Een beetje off-topic, de Sik is niet correct (o.a. maatvoering). Hoe zit het met de Hippel?

Ik wil nog een paar Vam wagons en een diesel om mee te rangeren. Ik twijfel dus nog welke.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22566
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #35 Gepost op: 24 November 2014, 09:47:30 »
NS heeft begin jaren zestig het driepuntssein ingevoerd, maar dan mocht ook een omgekeerde L zijn. In Duitsland moest het wel per se een A-sein zijn en dus heeft een deel van de 2200'en en 2400'en een A-sein gekregen in verband met de inzet op grensbaanvakken. Dat zijn dus bepaalde locnummers en daarin is Roco dan niet altijd even zorgvuldig. Bij de 2200 heb je dan ook nog locs met een hoog topsein en locs met een lager geplaatst topsein, enfin genoeg voer voor de fijnproevers.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22566
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #36 Gepost op: 24 November 2014, 10:25:48 »
De 2200, SIK en 500 zijn allemaal van eind jaren zeventig en hebben naar de hedendaagse maatstaven allemaal wel wat. De 500 oogt nog best overtuigend, maar is berucht vanwege het stroomafnameprobleem. Analoog al niet fijn, digitaal valt er nauwelijks mee te rangeren, tenzij je een stroombuffer inbouwt. Een 2400 is ook heel geschikt om mee te rangeren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #37 Gepost op: 24 November 2014, 11:14:09 »
Het gaat een 2400 worden dan. Thanks!

Heb meer gelezen over de stroomafname problemen van de hippel. Wel jammer, want het is zo'n tof locje.


Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #38 Gepost op: 24 November 2014, 19:48:06 »
Overigens hoop ik wel, wanneer men in de toekomst weer 2400'en gaat uitbrengen met A-sein, dat de Europese constructeurs de plaats corrigeren dat derde sein, want dat zat ook niet helemaal correct...

Met wat huisvlijt is daar wel wat aan te doen hoor  ;D
Grtz!
Tedo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26816
    • Pagina van klaas
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #39 Gepost op: 24 November 2014, 21:04:27 »
Heb meer gelezen over de stroomafname problemen van de hippel. Wel jammer, want het is zo'n tof locje.
De stroomafnemers van de Hippel drukken op de bovenkant van het loopvlak van de wielen. Al het stof wat het wiel van de rails oppikt verzamelt zich daar. Kwestie van regelmatig de loc openmaken en er een cocktailprikkertje tussendoor halen om de stofvlokken te verwijderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #40 Gepost op: 25 November 2014, 09:51:13 »
Heb jarenlang een geel/grijze Hippel (622, Roco 43398) gebruikt op mijn zolderbaantje met verschrikkelijke Lima code 100 rails en nooit grote problemen mee gehad.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #41 Gepost op: 16 December 2014, 17:59:16 »
weet iemand misschien hoe je het beste de nummerschildjes bij de 2456 schoonmaakt (overtollige verf verwijderd).
ik heb het met een railgum geprobeerd maar daarbij neem je ook de gele verf mee op de neusschildjes terwijl die gele kleur juist aan de zijkant moet blijven zitten.

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6744
  • Spaar ze allemaal.
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #42 Gepost op: 16 December 2014, 18:24:26 »
Stukje fijn schuurpapier  ;D

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5453
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #43 Gepost op: 16 December 2014, 23:06:08 »
Probeer het eens met een wattenstaafje gedrenkt in wasbenzine of een glasvezelpotlood...

Grtz,
Rob
Tbinnebarretije…