Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:27:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 10:04:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:24:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
  

Auteur Topic: Kabinentender, waarvoor gebruikt?  (gelezen 3121 keer)

Fleischmann94

  • Schönblick
  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • 65 018
Kabinentender, waarvoor gebruikt?
« Gepost op: 31 January 2010, 10:54:11 »
Ik zit samen met mijn vader al geruime tijd te zoeken naar een Br 50 met kabinentender,
We vinden het een mooie loc maar ik vroeg mij af,
Waarvoor wordt ie gebruikt? (die kabinentender)

Een uitrusthokje ofzo of een slaap hok? ???

Iemand ideeën??

Mvg Nigel 8)
Br 01, Br 50 662, Br 50, Br 64, Br 70, Br 80, Br 94 1730, Br 94 1613
V60, V100, V200, V168(br215)
E10, Br 103, E69
Köff

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Kabinentender, waarvoor gebruikt?
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2010, 10:57:08 »
het was een hok voor de conducteur, dan hoefde er voor goederentreinen niet langer een aparte bagagewagen te worden meegenomen.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Kabinentender, waarvoor gebruikt?
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2010, 10:57:45 »
Reinier

Fleischmann94

  • Schönblick
  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • 65 018
Re:Kabinentender, waarvoor gebruikt?
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2010, 11:04:03 »
Ok bedankt, vooral die wikipedia pagina was eer handig (y) (y)
Br 01, Br 50 662, Br 50, Br 64, Br 70, Br 80, Br 94 1730, Br 94 1613
V60, V100, V200, V168(br215)
E10, Br 103, E69
Köff

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Kabinentender, waarvoor gebruikt?
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2010, 12:06:54 »
Deze cabines waren niet erg geliefd bij het personeel. "Te klein," was vooral het argument. Geen wonder, als je een complete eigen wagen gewend bent... Een ander probleem was lekkage door regenwater of water vanuit de tender. Dit kwam vooral door achterstallig onderhoud.


Een anekdote:

In München werd 50 975 door het Versuchsamt gebruikt voor testritten, die soms dagen achtereen konden duren. Deze lok had geen cabine. Door de extra tassen voor, bijvoorbeeld, extra kleding en proviant werd de ruimte op de loc te krap. Het personeel heeft nog geprobeerd om voor deze lok ook een cabinetender te organiseren om meer bergruimte te hebben. Dit is nooit gelukt. Deze lok staat nu met originele tender in het Eisenbahnmuseum in Neuenmarkt-Wirsberg.

Bron Eisenbahn-Kurier.


Groet,
Basilicum