Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
  

Auteur Topic: memory wire  (gelezen 2583 keer)

broker

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
memory wire
« Gepost op: 20 November 2009, 21:05:42 »
Beste mede modelspoorders,

ik ben begonnen aan het bouwen van mijn spoorbaar en heb gekozen voor peco code55 (N) na wat zoek werk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik zeker géén gebruik wil maken van de peco electronische aandrijving van de wissels.
ik heb na wat googlen een memory wire gevonden van pro rail en vroeg me af of iemand daar ervaring mee had, meer specifiek hoe zit het als ik een wissel omzet en ik laat die een uur omstaan blijft die draad zijn eigenschappen behouden of worden ze minder, brand deze door enz enz...

alvast bedankt!

Hans

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re:memory wire
« Reactie #1 Gepost op: 20 November 2009, 21:09:49 »

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re:memory wire
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2009, 21:27:24 »
Mooi systeem, draad brand na 1 of enkele uren zeker niet door. Wel wordt de weerstand erg warm.
Ik weet niet of je gebruik gaat maken van koploper of andere software?
Want als je de spanning eraf haalt (als je klaar bent met spelen  ;)  )dan komt de wissel weer in de ruststand te staan.
Bij koploper kan je alle wissels laten controleren voordat je weer gaat rijden. ga je een ander systeem of software gebruiken moet je wel even rekening hier mee houden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6804
Re:memory wire
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2009, 22:31:42 »
Ik pas geheugendraad tot met de methode van Huib Maaskant/Prorail. Ben er nog steeds tevreden over (wisselaandrijving K-rail). Omdat ik met Koploper werk komt de wissel na vrijgave weer terug in de default stand (is in te stellen in Koploper). Dit om met name energie te sparen, de aandrijvingen werken op 200mA.

Als je met de hand rijdt en/of meerdere wissels actief hebt heb je een flinke voeding nodig.

Als ik overigens opnieuw zou beginnen zou ik servo's toepassen maar die waren een aantal jaren terug nog niet op grote schaal verkrijgbaar. Het instellen van de geheugendraad aandrijving luistert n.l. nogal nauwkeurig.

Let wel op met de schakeling: de LM317 wordt behoorlijk heet evenals de weerstand. Hangt uiteraard wel af van de spanning die je aan de voorkant aanbiedt.

Gr, Ben.

broker

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:memory wire
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2009, 15:10:15 »
Bedankt voor jullie tips!
ik weet nog niet zeker met welke software ik uiteindelijk wil gaan rijden.
wat betreft die flinke voeding, als ik kijk naar de voeding die ik nodig zou hebben als ik peco aandrijvingen zou nemen dat is dan 2A per wissel, dan vind ik 200mA toch erg acceptabel, dit is ook vooral de reden waarom ik voor de geheugen draad zou kiezen samen met het feit dat deze geluidsloos en gelijdelijk is.

Hans

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:memory wire
« Reactie #5 Gepost op: 21 November 2009, 16:34:34 »
Die Peco's trekken een forse stroom, maar da's natuurlijk maar zeer kortstondig, terwijl het geheugendraad stroom trekt zolang het wissel in de bijbehorende stand staat. Je kunt het dus niet zomaar vergelijken.
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26817
    • Pagina van klaas
Re:memory wire
« Reactie #6 Gepost op: 21 November 2009, 19:27:31 »
.....als ik peco aandrijvingen zou nemen dat is dan 2A per wissel,
Reken maar rustig op 3 à 4 ampere per wissel. Tenzij je de W-uitvoering neemt, maar zelfs dan kom je nog boven de 2 ampere.
Kortom, die Peco's zijn stroomvreters. En Seeps zijn nog erger.
Maar zoals gezegd, heel kortstondig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re:memory wire
« Reactie #7 Gepost op: 21 November 2009, 20:38:21 »
..
Let wel op met de schakeling: de LM317 wordt behoorlijk heet evenals de weerstand. Hangt uiteraard wel af van de spanning die je aan de voorkant aanbiedt.


Dan heb je denk ik toch een beetje een te hoge spanning die je aanbiedt, heb het net nog eens even geprobeerd, en het schakeld prima, maar voel bij de lm317 en weerstand nagenoeg geen temp verhoging. Kunt het in elk geval zonder problemen langere tijd vol met de vingers vasthouden.

Groet,
Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26817
    • Pagina van klaas
Re:memory wire
« Reactie #8 Gepost op: 21 November 2009, 21:47:13 »
De geheugendraden die meestal gebruikt worden voor wisselaandrijvingen hebben 200 mA nodig om goed te werken. De daarvoor nodige spanning is ongeveer 2 volt.
De LM317 moet aan de ingang minstens 3 volt meer hebben dan wat je er aan de uitgang uit wil krijgen. Je moet dus met minstens 5 volt beginnen, beter is wellicht 6 volt. Maar ga liever niet veel hoger, want dat levert inderdaad onnodige warmteontwikkeling op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

broker

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:memory wire
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2009, 20:15:26 »
zo, ik heb ze besteld, Jacques zegt dat hij het op woensdag op de bus doet, ik ben benieuwd!
ik heb alleen nog een vraagje, en die kan een beetje dom zijn, maar daar ben ik ook een beginner voor  ;D
als ik bij de schakeling van Huib Maaskant kijk gebruikt hij ook een relais om de polariteit te veranderen van het hartstuk van de wissel...
dat snap ik niet helemaal, dat gebeurt toch automatisch (ik maak gebruik van peco code 55 electrofrog).

alvast bedankt!