Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De Projecten van RetroJack
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:40:41
modulebaan in spoor 1
door
rjr
Vandaag
om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn
door
Hans GJ
Vandaag
om 09:30:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:29:39
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Pauldg
Vandaag
om 09:13:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Erwin 054
Vandaag
om 09:12:30
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 09:10:43
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
rjr
Vandaag
om 09:04:05
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
Piet Groot
Vandaag
om 08:52:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:38:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jelmer
Vandaag
om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
Edwin2121992
Vandaag
om 08:12:22
Lemke 2025
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois
door
Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder
door
Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Da's Daz 2
door
Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Eric B
27 October 2025, 21:46:40
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen
door
Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta
door
Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0
door
NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Brawa V100.10 42801
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Brawa V100.10 42801 (gelezen 2776 keer)
Peter.v.L
Offline
Berichten: 304
Brawa V100.10 42801
«
Gepost op:
14 January 2019, 09:40:16 »
Goedemorgen,
Op het moment ben ik bezig om een Brawa V100.10 42801 van een Loksound v4 21 MTC te voorzien. De binnenverlichting laat ik even buiten gebruik omdat ik (nog) niet wil verbouwen aan de originele print en/of solderen aan de decoder om de uitgang Aux3 te versterken. Eerst maar eens kijken of de rijeigenschappen goed te krijgen zijn, vooralsnog blijft, ondanks finetunen met de lokprogrammer, de lok in lage snelheid iets stotteren. Nu al bijna niet storend meer maar ik wil hem toch iets rustiger hebben
Omdat ik mijn favoriete Zimo sugarcube speaker niet kwijt kon heb ik er een iPhone 4 speaker ingezet. Het geluid is verbazingwekkend goed en dat uit een gratis speaker van een oud toestel, alleen nu nog mooi op video te krijgen, ik ga maar eens experimenteren met wat andere opname apparatuur, voorlopig is dit het resultaat, opgenomen met de telefoon, wij zijn er al weer blij mee.
https://youtu.be/E6JrE92sj4A
Ps, alle tips om de licht trilling (je kunt het nog nauwelijks stotteren noemen) er uit te krijgen in rijstap 1 en 2 zijn welkom. Ik ga ook eens kijken hoe het motortje reageert op 20kHz PWM in plaats van de standaard 40kHz. Wordt vervolgt....
Gelogd
Groet, Peter
mijn YouTube kanaal
Ons draadje, de bouw van Bahnstrecke Lahr
wob
Offline
Berichten: 2969
Aachenau West
Re: Brawa V100.10 42801
«
Reactie #1 Gepost op:
14 January 2019, 10:15:10 »
Ik heb een vergelijkbaar model in DC, namelijk Brawa 42856.
Mijn exemplaar stottert niet, maar rijdt helaas onregelmatig, vooral bij gematigde snelheden. Dat zie je vooral als je er een trein achter hangt.
Ik vrees dat dat een mechanische oorsprong heeft en dat er weinig aan te doen valt (althans niet door mij).
De decoderinstellingen (ESU LoPi V4.0) heb ik al geoptimaliseerd via de truc om CV54 op 0 te zetten en vervolgens F1 te activeren.
De loc loopt verder heel mooi met nauwelijks geluid van motor en aandrijving.
Ik ben benieuwd of het jou gaat lukken het stotteren te elimineren.
Succes.
Groet, Bas
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2969
Aachenau West
Re: Brawa V100.10 42801
«
Reactie #2 Gepost op:
14 January 2019, 10:23:20 »
Hierbij nog even de uitkomst van de genoemde ESU-truc:
CV 2 = 3
CV 51 = 0
CV 52 = 4
CV 53 = 127
CV 54 = 46
CV 55 = 8
CV 56 = 255
Groet, Bas
Gelogd
Peter.v.L
Offline
Berichten: 304
Re: Brawa V100.10 42801
«
Reactie #3 Gepost op:
14 January 2019, 15:15:22 »
Dank voor je reactie, ik ga er eens induiken, hou jullie op de hoogte
Gelogd
Groet, Peter
mijn YouTube kanaal
Ons draadje, de bouw van Bahnstrecke Lahr
wob
Offline
Berichten: 2969
Aachenau West
Re: Brawa V100.10 42801
«
Reactie #4 Gepost op:
16 January 2019, 22:46:22 »
Ik heb nog even getest wat het effect is als je de lastregeling uitzet, met CV 56 = 0.
De snelheid schiet dan enigszins omhoog en het schokkerige rijgedrag vermindert.
Dat staaft mijn vermoeden dat de oorzaak mechanisch van aard is (want anders zou de loc in principe gelijkmatig moeten lopen).
Met de lastregeling aan (CV 56 = 255; maximaal) zou het kunnen zijn dat de decoder het mechanische schokken probeert te corrigeren, wat natuurlijk a hell of a job is voor de decoder. Het tegenovergestelde is het gevolg: het schokken wordt versterkt.
Tevens blijkt het schokken bij het trekken van een zware trein te verminderen. Ook dat lijkt logisch omdat een zware aanhanglast een dempend effect heeft op de mechanische onvolkomenheid van de relatief lichte loc.
Ik gebruik de loc in principe voor lichte keertreinen. In mijn geval is het dan het beste (minst slechte) om de lastregeling uit te zetten.
Groet, Bas
Gelogd
Peter.v.L
Offline
Berichten: 304
Re: Brawa V100.10 42801
«
Reactie #5 Gepost op:
26 January 2019, 22:04:05 »
Ha medespoorders,
Na enorm veel proberen en instellen hebben we hem aardig onder controle, al komt er misschien nog wel eens een ander motortje in. Inrijden van de remsecties geeft nog wat stotters, maar verder is ie aardig naar de zin. Alle instellingen voor de remsecties staan goed, maar ja, de boog kan niet altijd gespannen staan
https://youtu.be/15XHmr3u8KI
«
Laatst bewerkt op: 26 January 2019, 22:54:17 door Peter.v.L
»
Gelogd
Groet, Peter
mijn YouTube kanaal
Ons draadje, de bouw van Bahnstrecke Lahr
wob
Offline
Berichten: 2969
Aachenau West
Re: Brawa V100.10 42801
«
Reactie #6 Gepost op:
27 January 2019, 11:34:45 »
Ziet er perfect uit!
Mooie baan, trouwens.
Groet, Bas
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Brawa V100.10 42801