Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:00:46
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:54:50
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door MaraNCS
Vandaag om 20:52:04
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?  (gelezen 6261 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #15 Gepost op: 09 November 2006, 22:43:05 »
metalen veertjes zullen sowieso weinig doen... kunstof veertjes kunnen eventueel problemen geven, kunstof blijft namelijk niet helemaal veerkrachtig maar heeft een soort stroperigheid, langzaam maar zeker zal het zich naar zn nieuwe vorm zetten. (kruiprek/creep strain) In theorie kan zo'n kunstof veerconstructie dus na een tijdlang stilstaan in een boog uigerekt/lam raken, maar het soort kunstof dat men voor die verende gevalletjes gebruikt kan daar wel aardig tegen.
grtz
Floris

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Spaar ze allemaal.
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #16 Gepost op: 09 November 2006, 22:52:27 »
Ja en door de zwaartekrachtwerking zie ik mij treintjes steeds platter worden. ;D

Stephan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26708
    • Pagina van klaas
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #17 Gepost op: 09 November 2006, 23:57:31 »
Als je echt bang bent dat er iets uitrekt, indrukt of verslijt door het gebruik, zet die treinen dan maar in de vitrine.
Anders gezegd: als je je gek laat maken door alle indianenverhalen die er rondgaan dan kun je helemaal niks meer doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Robertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #18 Gepost op: 10 November 2006, 12:54:59 »
Geen paniek!

Bij mij worden treinen van 9 intercityrijtuigen  bergje op-bergje af, door bogen met een straal van 42-200cm, snel en langzaam, af en toe een frontale botsing, geduwd en de koppelingen geven geen krimp.

Rob



Stephan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #19 Gepost op: 10 November 2006, 16:32:41 »
Waar heb je dat eigenlijk gelezen?

Stephan

Dat weet ik niet meer. Het is ook al heel lang geleden. Toen ik het las leek het mij ook al onlogisch. Maar ik wou het toch nog gewoon even weten of het echt zo was. Maar als ik zou de reacties lees geloof ik er al helemaal niks meer van ;D

Stephan
Lopend project: Opbouw baanplan

arjen

  • Gast
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #20 Gepost op: 12 November 2006, 13:45:39 »
Ik kan me één situatie voorstellen. Namelijk wanneer de terugstelveertjes van een beroerde, te stugge kwaliteit kunststof zijn en bovendien aan de korte kant, terwijl je geen kortkoppelingen gebruikt maar ouderwetse beugelkoppelingen. Dat zou het kunnen gebeuren dat bij het duwen van een zware trein de verbinding 'knikt' en de koppelingen dermate ver naar de zijkant worden gedrukt dat de beperkte elasticiteit van de veertjes het niet meer kan bijhouden.
Zie bijvoorbeeld de oude 'Linz' bakwagens van Liliput en misschien de BR80 van Roco, al duwt die waarschijnlijk niet hard genoeg om zichzelf te beschadigen.

Arjen.

Wim Waleboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
  • Pluk de dag
    • Fotoalbum
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #21 Gepost op: 13 November 2006, 12:32:51 »
Om het verhaal dan maar compleet te maken: ik had een wagon tegen een stootblok afgesteld zonder te zien dat de roco kortkoppeling tegen het stootblok was gereden en als het ware opengedrukt stond.
Toen ik enkele weken later deze wagons vqan het opstelspoor wegtrok en een loc voor de reeks wou zetten bleek de koppeling nog open te staan en koppelt dan echt niet aan.
Oplossing was in warm water leggen met een knijper erop zodat deze weer gesloten kwam te staan.
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/