Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
  

Auteur Topic: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder  (gelezen 15848 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #15 Gepost op: 04 March 2009, 19:52:25 »
Helemaal Top Richard!

Sorry dat ik pas zo laat reageer  :-[

Maar om de onbeschoftheid dan maar meteen helemaal af te maken heb ik nog een klein vraagje aan je.
Is op je tekeningen (die overigens werkelijk fenomenaal zijn!!) ook te zien hoe de rijdraad vastgekoppelt zit aan het T profiel dat in de laatste meters de rijdraad vervangt?

Het lijkt er op dat de rijdraad voor pakweg 2 meter paralel loopt aan het T profiel en het dan aan het T profiel is vast gebout.
Maar dat vastbouten van een draad begrijp ik niet helemaal  :-[

Echt super info verder!!
En nogmaals sorry voor het late reageren.  :-[

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #16 Gepost op: 05 March 2009, 10:41:31 »
Die vraag was al eens eerder gesteld, ik had er nog een plaatje van:



https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenleidingbrug.gif

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #17 Gepost op: 05 March 2009, 14:52:53 »
........Daarom had het nieuwste VIRM ook alleen bij die brug problemen met het "auto drop systeem" ...............
Groetjes Michiel

"auto drop systeem" is trouwens iets heel anders, heeft absoluut niets met stroomloze bruggen te maken !  gr Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #18 Gepost op: 05 March 2009, 15:21:31 »
@ Klaas,

Als ik het dus goed zie word de kabel gegrepen / vastgeklemd met 2 scherpe punten staal die samen tot een klemblokje behoren.

Dat het weefsel van die staalkabel daar niet onder te lijden heeft.   ...sta ik een beetje van te kijken

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #19 Gepost op: 05 March 2009, 15:58:14 »
Mark,

In het plaatje komt geen staalkabel voor.
Bovenleiding wordt gemaakt van een massieve koperdraad.
Die is niet rond maar heeft aan een zijde twee inkepingen waar die klemmen om passen. Anders zou je er geen grip op kunnen krijgen. Zo zit de bovenleiding ook aan de uithouders van de portalen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2011
  • A-C
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #20 Gepost op: 05 March 2009, 17:47:21 »
huh dat hoeft toch niet ???
ik heb een keer in de cabine bij de machinst gezeten van een koploper van leeuwarden en toen hij telkens over zo'n bruggetje reed brande er in de cabine een lampje met de letters MG erop en volgs mij hoefde hij niks te doen...
??? ??? ??? ??? ??? ???

dacht het wel  ;)

http://www.youtube.com/watch?v=_m7KbVjj7kc&feature=related

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #21 Gepost op: 05 March 2009, 21:59:05 »
"auto drop systeem" is trouwens iets heel anders, heeft absoluut niets met stroomloze bruggen te maken !  gr Pewiam
Ware het niet dat in het begin van VIRM´s uitgerust met dat auto drop system, dat dat systeem de stra bij stroomloze bruggen onterecht naar beneden haalde...

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #22 Gepost op: 05 March 2009, 23:17:24 »
Precies Thom, dat is op somda uitgebreid besproken, dat het systeem voor totaal iets anders bedoelt is is hier niet het punt, dat kinderziektes in dat systeem er voor zorgen dat het systeem onterecht z'n werk doet en dat dat alleen bij de brug in Alphen a/d Rijn het geval was is wat hier in dit topic van belang was. In die zin heeft het dus heel veel met stroomloze bruggen te maken.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #23 Gepost op: 05 March 2009, 23:55:27 »
Precies Thom, dat is op somda uitgebreid besproken, dat het systeem voor totaal iets anders bedoelt is is hier niet het punt, dat kinderziektes in dat systeem er voor zorgen dat het systeem onterecht z'n werk doet en dat dat alleen bij de brug in Alphen a/d Rijn het geval was is wat hier in dit topic van belang was. In die zin heeft het dus heel veel met stroomloze bruggen te maken.

Groetjes Michiel

Er is enige tijd geleden nieuwe software in het diagnose systeem van de virm4 stellen gekomen tbv de autodrop en verder nog een aantal zaken. Dit was puur een software probleem ;) Maar die stellen zijn nog steeds een ramp. En op enkele stellen zitten nu ook al weer de normale dsa stroomafnemers zonder autodrop. ;D

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #24 Gepost op: 25 March 2009, 20:11:36 »
En vanaf begin deze week, 22 maart, nu ook de stroomafnemers van alle treinen naar beneden op de Vinkbrug, bij station De Vink.
Dit is overigens een brug met bovenleiding.

De borden zijn maandag 23-03-2009 geplaatst

Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #25 Gepost op: 25 March 2009, 21:36:09 »
werkzaamheden aan de brug ???

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #26 Gepost op: 25 March 2009, 21:45:19 »
Maar eens even op het net gesnuffeld en het volgende filmpje gevonden.
Is niet van mij, maar laat mooi zien en horen, hoe het in de praktijk gaat.
Komt van deze site.

Gerrit F

Linkje doet het niet, maar hier is de juiste: http://tinypic.com/player.php?v=4dwvryc&s=1
« Laatst bewerkt op: 25 March 2009, 21:47:31 door Gerrit F. Reden: stuk linkje. »
Gerrit F

Van de draad af....

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #27 Gepost op: 27 March 2009, 11:28:22 »
En vanaf begin deze week, 22 maart, nu ook de stroomafnemers van alle treinen naar beneden op de Vinkbrug, bij station De Vink.

Heeft te maken met problemen met de stroomrail (het T-profiel dus) bij deze brug. Levertijd van nieuwe onderdelen is ong 6 weken.
Overigens staan de geplaatste borden totaal op de verkeerde plaats.....
Als een MCN deze opvolgd, komt de bovenleiding alsnog naar benenden !

pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re:Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #28 Gepost op: 29 March 2009, 14:50:07 »
Leuk om te lezen, het probleem van de Vinkbrug zit in het feit dat de stroomrailen versleten zijn. De levertijd van deze Phi-rail is 6 maanden en geen 6 weken. Er is ook iets mis met de constructie waar de genoemde stroomrailen aan hangen. Ook moeten aan alle zijden de oploopstukken worden vervangen. De minimale dikte is van een Phi-rail anders als van een T-rail. Ook speelt mee dat op de middelste sporen 160 km gereden wordt. Verder is gebleken dat de vonkenhoorns wegbranden, waardoor er een vlamboog wordt getrokken. Om dit alles nu te voorkomen is er besloten de stra's neer te laten, zodat er geen problemen kunnen onstaan en de treinloop gegarandeerd kan worden. Dit heel even summier weergegeven.

Groeten Hans