Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:36:35
18 & 19 oktober Najaarsstoomdagen MBS door Seinhuis
Vandaag om 13:26:17
Van 2D afbeelding naar 3D model door Montanbahn
Vandaag om 13:07:02
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 13:05:35
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 13:02:38
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 12:56:44
Line-up foto's van modellen door Mitchell
Vandaag om 12:46:05
verlichting op mijn draaischijf zeten door prutser
Vandaag om 12:45:14
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:43:22
Kleinspoor NS450 kitje door Edsko Hekman
Vandaag om 12:37:57
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 12:28:23
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:25
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:17
IiTrain akties op tijd aanmaken. door Hasenwald
Vandaag om 11:45:15
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:23:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:44:53
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:18:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:23:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
Vandaag om 08:47:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 08:29:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 08:05:25
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:52:51
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 00:26:40
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
13 October 2025, 23:02:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
13 October 2025, 22:24:25
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
13 October 2025, 21:07:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
13 October 2025, 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
13 October 2025, 20:19:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
13 October 2025, 18:49:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
13 October 2025, 18:13:28
  

Auteur Topic: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...  (gelezen 1905 keer)

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Gepost op: 28 January 2009, 13:20:37 »
Zie dit artikel voor spoor problemen aan deze kant van de aardbol.

Weer eens wat anders...
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #1 Gepost op: 28 January 2009, 13:24:35 »
Slordig hoor, die kromme rails.

Is het lekker warm, dan krijg je dat weer.

Gerard

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2009, 13:30:12 »
Extreem gevalletje spoorspatting.

Zo zie je maar bij het grootspoor gebruiken ze ook flexrail  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

SanThe

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
    • Geenbergen
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2009, 13:47:52 »
... bij het grootspoor gebruiken ze ook flexrail  ...
Geweldig zo'n opmerking.

SanThe.

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2009, 14:00:43 »
Toch een beetje vreemd... In Adelaide is het deze week inderdaad dik 40 graden _maar_ dat
is helemaal geen ongewone temperatuur voor die plaats.  Daar zou je toch bij de aanleg van je spoorlijn rekening mee moeten houden. 

Henk

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 592
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2009, 14:04:49 »
Heee.. hebben ze dat net aangelegd ná de carnaval......................
;k dacht dat dat pas volgende maand was, of lopen die vóór op de kalender

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #6 Gepost op: 28 January 2009, 14:11:47 »
...  dik 40 graden ... is helemaal geen ongewone temperatuur voor die plaats. ...

Toch wel, er wordt ook daar gesproken van een hittegolf...

Gert1

  • Gast
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #7 Gepost op: 28 January 2009, 18:15:43 »
Wat mij opvalt is dat die spoorspattingen tamelijk symetrisch voor beide railstaven zijn. M.a.w. als de linker spoorstaaf plotseling naar links uitwijkt, dan doet de rechter dat op dezelfde plaats ook.

Nu snap ik wel dat op een bepaalde plaats dezelfde temperatuur heerst (op de foto lijkt er juist schaduw te vallen over de plek waar het 't meeste misgaat), maar zijn bielzen zo sterk, dat ze er voor zorgen dat het spoor toch min of meer z'n vaste onderlinge afstand aanhoudt?

mvg,
Gert

Lvdwerf

  • Gast
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #8 Gepost op: 28 January 2009, 18:18:54 »
@ gert: lijkt me zowiezo wel handig dat ze die afstand vasthouden, vooral als je erover heen rijd. ;)

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #9 Gepost op: 28 January 2009, 18:24:02 »
maar zijn bielzen zo sterk, dat ze er voor zorgen dat het spoor toch min of meer z'n vaste onderlinge afstand aanhoudt?


Eigenlijk verwachtte ik van wel. Als een (vracht) trein door een bocht raast komt er toch ook behoorlijk wat spanning op de bielzen te staan, met of zonder verkanting.
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Arreman

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #10 Gepost op: 28 January 2009, 19:56:09 »
Dit gebeurt niet alleen in het buitenland, vorig jaar in Nederland diverse malen gebeurt waaronder minimaal 1 ontsporing (zonder al te ernstige gevolgen).
De dwarsliggers zijn inderdaad sterk genoeg om de spoorstaven bij elkaar te houden, de zijdelingse weerstand is de zwakke schakel. In Nederland moest na de incidenten overal gecontroleerd worden of de ballastkop (ballastprofiel naast het spoor) groot genoeg was.
Het is een belangrijke eis bij het veilig in dienst geven van sporen na werkzaamheden.

Gr Bart
H0, DCC, Intellibox, Koploper

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #11 Gepost op: 28 January 2009, 22:11:35 »
Toch een beetje vreemd... In Adelaide is het deze week inderdaad dik 40 graden _maar_ dat
is helemaal geen ongewone temperatuur voor die plaats.  Daar zou je toch bij de aanleg van je spoorlijn rekening mee moeten houden.

Het is redelijk extreem momenteel. Maar waarschijnlijk kunnen we er maar beter aan wennen.

Dat de sporen symetrisch raar gaan doen is niet zo vreemd. Ze zoeken samen de weg naar de minste weerstand.
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.