Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Fleischmann haakkoppeling 6509 of 6510  (gelezen 1409 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
  • Klaar voor vertrek
Fleischmann haakkoppeling 6509 of 6510
« Gepost op: 22 December 2020, 21:37:06 »
Beste mensen,

De Fleischmann-haakkoppeling voor NEM-schachten is verkrijgbaar in twee varianten:
  • 6509 - voor NEM-schachten zonder kortkoppelmechanisme
  • 6510 - voor NEM-schachten mét kortkoppelmechanisme

Ik zou verwachten dat de 6510 dan korter is (minder uitsteekt voorbij de buffers). Maar aan de hand van de mij beschikbare afbeeldingen zie ik geen verschil en zou ik niet weten waarom ik de ene of de andere zou kiezen. Zie bijvoorbeeld:

https://catalog.lokshop.de/FLE/2004_2005/H0/D/188.jpg

In de praktijk zal het bij mij nog wel eens een combinatie zijn: een recent model goederenlok mét kortkoppelmechanisme voor een sleep oude Fleischmann-goederenwagons zónder.

Weet iemand wat het verschil is (vooral in werking)? Als ik de 6509 in een NEM-schacht mét kortkoppelmechanisme steek, of de 6510 in een NEM-schacht zonder, gaat er dan iets mis?

Groet,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Fleischmann haakkoppeling 6509 of 6510
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2020, 21:42:55 »
Het verschil zit hem in de plek waar de haakpunt ingrijpt bij de andere koppeling. Bij die voor de kortkoppeling is deze kleiner waardoor het kortkoppelingsmeganisme werkt.

Ik ben niet zo voor de 6510, de haken willen er nog al snel uitschieten door de grotere krachten. Ik gebruik zo veel mogelijk de 6509.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
  • Klaar voor vertrek
Re: Fleischmann haakkoppeling 6509 of 6510
« Reactie #2 Gepost op: 22 December 2020, 22:08:51 »
Bedankt Dwergsein,

Heldere toelichting. Ik neem je advies over en bestel de 6509.

Prettige feestdagen,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
  • Klaar voor vertrek
Re: Fleischmann haakkoppeling 6509 of 6510
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2022, 22:59:10 »
Op het adminstratiekantoor wordt de documentatie bijgehouden en een pientere stagiair merkte op dat die over de Fleischmann-koppeling niet helemaal compleet was. Want wat is een draadje zonder een plaatje? Het eerder geplaatste linkje werkt niet meer. Gelukkig heeft het AW ook een documentair fotograaf in dienst:



Op de foto niet goed te zien, maar de koppelingshaak van de 6510 is iets korter, zoals Dwergsein beschreef. Maar ook weer niet zo kort als je zou verwachten; er is nog zo'n 2mm speling in lengterichting. Wel goed te zien op de foto is dat de haak niet zoveel kan uitwijken naar opzij als die van de 6509. Daardoor is de verbinding toch wat meer star en wordt het kortkoppelingsmechanisme wel aangesproken. Er zijn nog geen rij-ervaringen mee opgedaan, dat komt na de revisie van de 4üm-rijtuigen in het Wohnzimmer AW.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf